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Effects of Using Shot Clip on the Broadcasting Viewing Intention

방송클립동영상 이용이 방송 시청의도에 미치는 영향

  • Received : 2016.07.12
  • Accepted : 2016.09.10
  • Published : 2016.10.28

Abstract

The purpose of this study is to search shot clip' using variables influencing on the VOD purchase intention and watching intention of real-time broadcasting. This research focused on usage motivation, usage experience such as use time, time of utilization, genre, utilization pattern. Controlling demographic factors, results show that personal relation, benefit against whole broadcast, education genre, watching video, video sharing and recommendation were statistically influential to VOD purchase intention. And, results show that flexibility of use, drama/movie genre, read and write comments were statistically influential to watching intention of real-time broadcasting.

본 연구에서는 방송클립동영상 이용이 VOD 구매의도와 본방송 시청의도에 영향을 줄 수 있는지를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 방송클립동영상 이용자를 대상으로 설문조사를 통해 이용동기와 이용시간, 이용시점, 장르, 이용패턴 등의 이용경험 중심으로 살펴보았다. 연구결과를 요약하면, 방송클립동영상 이용동기 변인에서는 대인관계와 전체방송 대비이점이 높을수록, 방송클립동영상 이용경험 변인에서는 교육 장르, 게시된 영상보기, 게시된 영상 공유 및 추천을 이용하는 정도가 높을수록 VOD를 구매하고자 하는 의도가 높은 것으로 나타났다. 그리고 방송클립동영상 이용동기 변인에서는 이용유연성이 높을수록, 방송클립동영상 이용경험 변인에서는 드라마/영화 장르와 게시된 영상에 대한 댓글 읽기 및 작성 등과 같은 이용이 높을수록 본방송을 시청하고자 하는 의도가 높은 것으로 나타났다.

Keywords

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