References
- 김조자, 안양희, 김미원, 정연옥, 이주희, "간호학 특성을 반영한 4년제 간호교육 평가인정 표준 및 기준 개발," 대한간호학회지, 제36권, 제6호, pp.1002-1011, 2006.
- 신수진, 정덕유, "간호학적 비판적 사고능력에 대한 문헌고찰," 성인간호학회지, 제21권, 제1호, pp.117-128, 2009.
- 임경춘, "간호학 실습교육에서 시뮬레이션기반학습의 방향 고찰," 한국간호교육학회지, 제17권, 제 2호, pp.246-256, 2011.
- P. R. Jeffres, "A framework for designing, implementing, and evaluating simulations used as teaching strategies in nursing," Nursing Education Perspectives, Vol.26, No.2, pp.96-103, 2005.
- C. A. Rauen, "Using simulation to teach critical thinking skills. You can't just throw the book at them," Critical Care Nursing Clinics of North America, Vol.13, No.1, pp.93-103, 2001.
- K. A. Yaeger, L. P. Halamek, M. Coyle, A. Murphy, J. Anderson, K. Boyle, K. Braccia, J. McAuley, G. D. Sandre, and B. Smith, "High-fidelity simulation-based training in neonatal nursing," Advances in Neonatal Care: Official Journal of the National Association of Neonatal Nurses, Vol.4, No.6, pp.326-331, 2004. https://doi.org/10.1016/j.adnc.2004.09.009
- 박선남, 주민선, 황윤영, 김선희, 이선경, "통합적 간호실무 시뮬레이션 기반 훈련이 간호대학생의 스트레스, 학습흥미, 문제해결능력에 미치는 영향," 기본간호학회지, 제22권, 제4호, pp.424-432, 2015. https://doi.org/10.7739/jkafn.2015.22.4.424
- L. M. Haskvitz and E. C. Koop, "Students struggling in clinical? A new role for the patient simulator," Journal of Nursing Education, Vol.42, No.4, pp.181-184, 2004.
- 최은진, "시뮬레이션 기반 문제중심학습에서 메타인지, 문제해결과정, 디브리핑 경험과의 관계," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제1호, pp.459-469, 2016. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.01.459
- 김정희, 박인희, 신수진, "시뮬레이션을 활용한 한국간호교육 연구에 대한 체계적 고찰," 한국간호교육학회, 제19권, 제3호, pp.307-319, 2013.
- 권은옥, 심미영, 최은하, 임상희, 한경민, 이은준, 장선주, 이미미, "완전학습 모델을 기반으로 한 시뮬레이션 훈련이 전문심장소생술 습득에 미치는 효과," 임상간호연구, 제18권, 제1호, pp.126-135, 2012.
- 허혜경, 박소미, 신윤희, 임영미, 김기연, 김기경, 최향옥, 최지혜, "간호학생을 위한 응급상황관리 시뮬레이션 실습 교과목 개발 및 적합성 평가," 한국간호교육학회, 제19권, 제2호, pp.228-240, 2013.
- H. Y. Kim and H. J. Ahn, "Implementation and outcome evaluation of high-fidelity simulation scenarios to integrate cognitive and psychomotor skills for Korean nursing students," Nurse Education Today, Vol.35, No.5, pp.706-711, 2015. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.01.021
- D. Dubose, L. D. Sellinger-Karmel, and R. L. Scoloveno, High-Fidelity Patient simulation in Nursing Education, Jones and Bartlett Publishers, 2010.
- 서은영, "시뮬레이터와 표준화 환자를 이용한 간호 시뮬레이션 교육의 이론적 기틀 개발," 한국간호교육학회, 제18권, 제2호, pp.206-219, 2012. https://doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.2.206
- P. R. Jeffries and M. Rizzolo, Summary report: Designing and implementing models for the innovative use of simulation to teach nursing care of ill adults and children: A national, multi-site, multi-method study, National League for Nursing, 2006.
- 이우숙, 박선환, 최은영, "성인의 문제해결과정 측정도구 개발," 기본간호학회지, 제15권, 제4호, pp.548-557, 2008.
- C. Barret and F. Myrick, "Job satisfaction in preceptorship and its effect on the clinical performance of the preceptee," Journal of Advanced Nursing, Vol.27, No.2, pp.364-371, 1998. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1998.00511.x
- 박성애, 박광옥, 김세영, 성영희, "표준화된 간호사 인사고과 도구개발," 임상간호연구, 제13권, 제1호, pp.197-211, 2007.
- 박진아, 김복자, "종합병원 간호사의 비판적 사고성향과 임상수행능력," 대한간호학회지, 제29권, 제6호, pp.840-850, 2009.
- 오혜경, 한영인, "간호 시뮬레이션 교육이 간호 대학생의 문제해결과정과 자기효능감에 미치는 효과," 보건의료산업학회지, 제6권, 제4호, pp.245-254, 2012. https://doi.org/10.12811/kshsm.2012.6.4.245
- 김미옥, 김희정, "1:1 디브리핑 시뮬레이션 학습이 임상수행능력에 미치는 효과," 한국웰니스학회지, 제10권, 제1호, pp.303-309, 2015.
- 채명옥, "시뮬레이션 교육이 간호대학생의 자기 주도 학습능력, 메타인지, 임상수행능력에 미치는 효과," 한국산학기술학회논문지, 제16권, 제10호, pp.6832-6838, 2015. https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.10.6832
- 한영림, 환자 시뮬레이터 (High-fidelity patient simulator)를 이용한 시뮬레이션 교육 프로그램 개발 및 평가 : 간호학생을 대상으로, 연세대학교 대학원, 2009.
- S. B. Issenberg, W. C. Mcgaghic, E. R. Petrusa, D. L. Gordon, and R. J. Scalese, "Features and uses of high-fidelity medical simulations that lead to effective learning: a BEME systematic review," Medical Teacher, Vol.27, No.1, pp.10-28, 2005. https://doi.org/10.1080/01421590500046924
- A. Reilly and C. Spratt, "The perceptions of undergraduate student nurses of high-fidelity simulation-based learning: A case report from the University of Tasmania," Nurse Education Today, Vol.27, No.6, pp.542-550, 2007. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2006.08.015
Cited by
- Effectiveness of Self-directed Learning on Competency in Physical Assessment, Academic Self-confidence and Learning Satisfaction of Nursing Students vol.24, pp.3, 2017, https://doi.org/10.7739/jkafn.2017.24.3.181