DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Using Rhetoric for Graphical Ideation Tools

수사법을 활용한 그래픽 발상툴 연구

  • 한기범 (충남대학교 대학원 산업미술학과) ;
  • 김맹호 (충남대학교 예술대학)
  • Received : 2016.08.31
  • Accepted : 2016.10.06
  • Published : 2016.10.28

Abstract

The purpose of this study is to suggest necessity of idea expression method suitable for people in our country and deduct Graphic Ideation method by grasping problems of existing idea expression method. The idea expression method (association stimulating method, conceptual shifting method, information combination method) used by many graphic designers is effective in suggesting initial keyword, but has difficulty in the course of deducting the concept. Though deduction of core keyword is important to develop as a concept, the course of separation, combination in keyword connection play an important role, and most of idea expression methods are unavailable for suggesting concrete method for the course. Also as most of idea expression methods were developed and delivered in English-speaking world, it is suitable in English-speaking world culture which has thinking focused on words, but people in our country, which have thinking focusing on narration, cannot consider difference in language thinking due to limitation in idea for each stage. This study deducted idea expression method suitable for emotion of people in our country by proving the value of this idea expression method with style of suggesting and demonstrating 4 hypotheses in order to make the course for easy connection, separation, combination of keyword deducted by existing idea expression method, as well as suggesting idea expression method design based on these hypotheses. This idea expression method used rhetoric so that it is suitable for people our country who are strong for narration expression.

본 연구의 목적은 기존의 발상법의 문제점을 파악하여 우리나라 사람들에게 적합한 발상법의 필요성 제시하고 이에 맞는 그래픽 발상법을 도출하는 것이다. 많은 그래픽 디자이너들이 활용하고 있는 발상법(연상 자극법이나 발상전환법, 정보조합법)은 발상과정에서 초기 키워드를 제시하는데 효과적이지만 컨셉까지 도출해내는 과정에서 어려움이 있다. 컨셉으로 발전시키기 위해서는 핵심 키워드 도출도 중요하지만 키워드의 연결 분리, 결합 등의 과정이 중요한 역할을 차지하며 대부분의 발상법이 과정에 대한 구체적 방법을 제시하고 못하고 있다. 또한 대부분의 아이디어 발상법이 영어권에서 개발되어 전파되었기 때문에 단어위주의 사고를 하는 영어권 문화에는 적합하지만 서술 위주로 사고하는 우리나라 사람에게는 언어 사고의 차이점을 고려하지 못하고 있어 단계 별 발상에 한계를 지니고 있다. 본 연구는 기존에 발상법에 의하여 도출된 키워드를 보다 쉽게 연결, 분리, 결합 등을 위한 과정을 만들기 위해 4가지 가설을 제시하고 논증하는 방식으로 본 발상법의 가치를 증명하고 이러한 가설에 입각하여 발상법설계 제시함으로써 우리나라 사람들의 정서에 적합한 발상법을 도출하였다. 본 발상법은 서술 표현에 강한 우리나라 사람들에게 적합하도록 수사법을 활용하였다.

Keywords

References

  1. 문화인류학, 서울대학교 출판문화원, 2011.9.15.
  2. 김동섭, 언어를 통해본 문화이야기, 만남, p.36, 2001.08.29.
  3. 고영복, 사회학사전, 사회문화연구소, 2000.10.30.
  4. 한상복, 이문웅, 김광억, 문화인류학, 서울대학교 출판문화원, 2011.09.15.
  5. 이한성, "디자인 아이디어 전개에 관한 연구," 디자인학 연구, 통권 제56호, Vol.17, No.2, 2004(5).
  6. 리처드니스벳, 생각의 지도, 김영사, 2008.
  7. 벨라마틴, 브르스 해밍턴, 디자인 불변의 법칙 100 가지 방법론, 고려문화사, 2013.01.17.
  8. 권영민, 한국현대문학대사전, 서울대학교출판부, 2004.02.25.
  9. 오경철, 안세훈, 트리즈 마인드 맵, 성안당, 2012.02.28.