DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Self-directed Learning Scale for University Students based on the Complex Structure Model

복합구조 모형을 토대로 한 대학생 자기주도학습 측정 도구 개발

  • Received : 2016.06.14
  • Accepted : 2016.07.14
  • Published : 2016.10.28

Abstract

This study organize a self-directed learning in complex structures. And based on this, It was developed self-directed learning scale for university students. It was a analyzing literature and reviewing previous studies for developed scale. Therefore, Self-directed learning model was configured into motives, performance behaviors, and learning management behaviors. On the basis of this, the present study constructed 19 sub-factors and developed 114 scale items. First, a preliminary scale was developed and its reliability was assessed by administering the scale to 128 students attending A university. The result showed that the reliability of every sub-factor was good and, therefore, the scale was developed with no item removed. To verify the validity of the scale, this study evaluated reliability and construct validity by administering the scale to 674 students going to A university. The reliability and validity of all sub-factors were found to be good. A confirmatory factor analysis was performed to verify construct validity and the result revealed that the first model was not an appropriate model. For this reason, the first model was modified once by taking the model modification index into account and it was found that ${\chi}^2$ (563.254), CFI=.963, NFI=.951, RMSEA=.064. Thus, the model was verified as a valid model. The results of this study imply that it is possible to point out learners' weaknesses and strengths by measuring activities taking place in the learning process in detail.

본 연구는 복합적 구조의 자기주도학습 과정을 구성하고, 이를 토대로 대학생들을 위한 복합적 구조의 자기주도학습 측정 도구를 개발하는 것을 목적으로 하였다. 연구 목적을 달성하기 위해 문헌 분석 및 선행 연구 검토를 통해서 동기와 학습실행 행동(학습목표 설정, 학습 계획 수립, 학습 활동, 학습결과 평가 행동)과 학습관리 행동(자기관찰, 자기검토, 자기수정)이 복합적으로 구성된 자기주도학습 모형을 구성하였다. 이를 토대로 19개의 하위요인을 구성하였고, 114개 측정 문항을 개발하였다. 먼저 예비 척도를 개발하여 수도권의 D대학 학생 128명을 대상으로 신뢰도 검증을 수행하였다. 그 결과 모든 하위 요인의 신뢰도가 양호한 것으로 나타나 제외된 문항 없이 본 척도를 개발하였다. 본 척도의 타당성을 검증하기 위해 수도권의 D대학 학생 674명을 대상으로 신뢰도와 구인타당도를 검증하였다. 신뢰도는 목표행동 (.834), 목표관찰(.809), 목표검토(.839), 목표수정(.773), 계획행동(.765), 계획관찰(.861), 계획검토(.890), 계획수정(.810), 학습전략(.784), 학습관리(.775), 학습유지(.809), 자원획득(.828), 학습관찰(.846), 학습검토(.827), 학습수정(.830), 평가행동(.892), 평가관찰(.866), 평가검토(.891), 평가수정(.868)로서 모든 하위 요인이 양호한 것으로 나타났다. 구인타당도 검증을 위해 확인적 요인분석을 실시한 결과 최초 모형은 적합한 것으로 나타나지 않았다. 이에 모형 수정지수를 고려하여 1차 수정한 결과 ${\chi}^2$(563.254), CFI=.963, NFI=.951, RMSEA=.064로 나타나 모형이 타당한 것으로 검증되었다.

Keywords

References

  1. R. Kim, L. Olfman, T. Ryan, and E. Eryilmaz, "Leveraging a personalized system to improve self-directed learning in online educational environments," Computers & Education, Vol.70, pp.150-160, 2014. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.08.006
  2. A. Bonham, "Guglielmino's Self-Directed Learning Readiness Scale: What Does It Measure?," Adult Education Quarterly, Vol.41, No.2, pp.92-99, 1991. https://doi.org/10.1177/0001848191041002003
  3. J. Eneau, "From Autonomy to Reciprocity, or Vice Versa? French Personalism's Contribution to a New Perspective on Self-Directed Learning," Adult Education Quarterly, Vol.58, No.3, pp.229-248, 2008. https://doi.org/10.1177/0741713608314135
  4. T. M. Gureckis and D. B. Markant, "Self-Directed Learning: A Cognitive and Computational Perspective," Perspectives on Psychological Science, Vol.7, No.5, pp.464-481, 2012. https://doi.org/10.1177/1745691612454304
  5. D. R. Garrison, "Self-Directed Learning: Toward a Comprehensive Model," Adult Education Quarterly, Vol.48, No.1, pp.18-33, 1997. https://doi.org/10.1177/074171369704800103
  6. A. D. Ellinger, "The Concept of Self-Directed Learning and Its Implications for Human Resource Development," Advances in Developing Human Resources, Vol.6, No.2, pp.158-177, 2004. https://doi.org/10.1177/1523422304263327
  7. 이윤옥, "중학교용 자기주도학습 지각도 검사 개발을 위한 예비연구," 교육문제연구, 제30권, pp.59-78, 2008.
  8. M. Tagawa, "Physician Self-directed Learning and Education," The Kaohsiung Journal of Medical Sciences, Vol.24, No.7, pp.380-385, 2008. https://doi.org/10.1016/S1607-551X(08)70136-0
  9. R. R. West and E. L. Bentley, "Structural analysis of the self-directed learning readiness scale; A comfirmatory factor analysis using Lisrel Modeling," In H. B. Long (Ed.), Advances in research and Practiced in Self-Directed Learning (pp.71-92), Norman: Oklahoma Research Center for Continuing Professional and Higher education of the University of Oklahoma, 1990.
  10. 김기자, 김경성, 유귀옥, 유길한, "초등학교 교사를 위한 자기주도학습 준비도 측정도구의 개발과 활용방안," 사회교육학연구, 제2권, 제1호, pp.1-25, 1996.
  11. 이종희, 김선희, "Vygotsky 이론에 근거한 수학과 자기주도적 학습 능력 측정 도구 개발," 대한수학교육학회지, 제7권, 제3호, pp.253-268, 2005.
  12. 배을규, 이민영, "HRD기업 구성원의 자기주도학습능력 측정도구 개발 연구," HRD연구, 제12권, 제3호, pp.1-26, 2010.
  13. 한지영, "평생학습 학습성과 평가를 위한 자기주도학습 준비도 검사도구의 타당성 연구," 공학교육연구, 제11권, 제4호, pp.64-75, 2008.
  14. 정옥분, 임정하, 정순화, 김리진, 윤정은, "중고등 학생용 자기주도학습능력 척도개발과 타당화 연구," 인간발달연구, 제19권, 제2호, pp.227-249, 2012.
  15. 정옥분, 임정하, 정순화, 김리진, 윤정은, "초등학생용 자기주도학습능력 척도개발과 타당화 연구," 인간발달연구, 제19권, 제4호, pp.227-245, 2012.
  16. 이윤옥, "초등학교 고학년용 자기주도학습 지각도 검사 개발을 위한 예비연구," 아동교육, 제17권, 제2호, pp.5-18, 2008.
  17. 김혜영, 김금선, "초등학생용 자기주도학습능력 검사의 탐색 및 개발," 교육종합연구, 제8권, 제1호, pp.21-42, 2010.
  18. J. Brophy, Motivating students to learn, NY: Taylor & Francis, 2010.
  19. L. B. Ni, "Self-Directed Learning: Teacher And Computer Technology Assist. International," Journal of Computer Networks and Wireless Communications, Vol.3, No.2, pp.62-66, 2013.
  20. 노국향, "자기주도적 학습능력 척도 개발을 위한 탐색적 시도," 교육과정평가연구, 제2권, 제1호, pp.27-38, 1999.
  21. 김명철, 정태근, "자기 주도적 학습능력척도 개발에 관한 연구-초등학교 고학년용-," 초등교육연구, 제16권, pp.1-16, 2001.
  22. 이석재, 장유경, 이헌남, 박광엽, 생애능력 측정 도구 개발연구 -의사소통능력, 문제해결능력, 자기주도적 학습능력을 중심으로-, 한국교육개발원, 2003.
  23. 김정환, 박용휘, "초등학교 고학년용 자기 주도적 학습능력 진단 척도의 타당화," 교육평가연구, 제16권, 제1호, pp.183-199, 2003.
  24. 홍기칠, "초등학생용 자기주도학습력 검사의 타당화," 사고개발, 제6권, pp.1-30, 2014.
  25. M. Fisher, J. King, and G. Tague, "Development of a self-directed learning readiness scale for nursing education," Nurse Education Today, Vol.21, pp.516-525, 2001. https://doi.org/10.1054/nedt.2001.0589
  26. S. F. Cheng, C. L. Kuo, K. C. Lin, and J. Lee-Hsieh, "Development and preliminary testing of a self-rating instrument to measure self-directed learning ability of nursing students," International Journal of Nursing Studies, Vol.47, pp.1152-1158, 2010. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2010.02.002
  27. T. Timothy, T. S. Chee, L. C. Beng, C. C. Sing, K. J. H. Ling, C. W. Li, and C. H. Mun, "The self-directed learning with technology scale (SDLTS) for young students: An initial development and validation," Computers & Education, Vol.55, pp.1764-1771, 2010. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.08.001
  28. M. J. Fisher and J. King, "The self-directed learning readiness scale for nursing education revisited: A confirmatory factor analysis," Nurse Education Today, Vol.30, pp.44-48, 2010. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2009.05.020
  29. L. Cadorin, G. Bortoluzzi, and A. Palese, "The Self-Rating Scale of Self-Directed Learning (SRSSDL): A factor analysis of the Italian version," Nurse Education Today, Vol.33, No.pp.1511-1516, 2013. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2013.04.010
  30. N. Torabia, B. Abdollahi, G. Aslani, and AzarBahrami, "A Validation of a Self-directed Learning Readiness Scale among Preliminary Schoolteachers in Esfahan," Social and Behavioral Sciences, Vol.83, pp.995-999, 2013.
  31. H. N. Suh, K. T. Wang, and B. J. Arterberry, "Development and Initial Validation of the Self-Directed Learning Inventory With Korean College Students," Journal of Psychoeducational Assessment, Vol.33, pp.1-11, 2014.
  32. D. Boyd, "Why youth (heart) social network sites: The role of networked publics in teenage social life," In D. Buckingham (Ed.), MacArthur Foundation Series on Digital Learning-Youth, Identity, and Digital Media, Cambridge, MA: MIT Press, pp.119-142, 2007.
  33. 이은철, 김민정, "청소년을 위한 영성 척도의 개발," 열린교육연구, 제18권, 제3호, pp.243-263, 2010.