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The Effect of Entrepreneurship and Market-orientation on the Performance of Medium and Small-sized Enterprise

중소기업의 기업가정신과 시장지향성이 재무적·비재무적성과에 미치는 영향

  • 김광명 (울산대학교 일반대학원 경영학과) ;
  • 박주식 (울산대학교 경영대학 경영학부)
  • Received : 2016.08.08
  • Accepted : 2016.08.25
  • Published : 2016.10.28

Abstract

This research attempts to focus on the role of entrepreneurship and market-orientation on firm performance in perspective of medium and small-sized firms. To accomplish the purposes of this research, 500 entrepreneurs in Kyungnam and Ulsan area has been designated as a research object and finally a total of 182 questionnaires were analyzed by using PLS 2.0. The results from this study are as follows: First of all, the hypothesis regarding the influence of entrepreneurship on firm performance was rejected. Secondly, the hypothesis about the role of market-orientation was accepted. Finally, the effect of entrepreneurship on market-orientation was accepted. We outlined implication for theory and practice and suggested research limitation and future research based on research conclusion.

본 연구는 중소기업을 대상으로 기업가 정신과 시장 지향성이 기업의 성과에 미치는 역할을 중점적으로 살펴보고자 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 울산 및 경남지역에 있는 500개의 중소기업을 대상으로 설문지를 배포하였고 회수된 설문지 중 183부에 대한 분석을 PLS 2.0 통계 패키지를 이용하여 실시하였다. 분석결과는 다음과 같다. 먼저, 기업가 정신이 기업성과에 미치는 영향에 관한 가설은 모두 기각되었다. 둘째, 기업성과에 미치는 시장지향성의 영향에 관한 가설은 모두 채택되었다. 끝으로 기업가 정신은 시장지향성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 중소기업 관점에서 기업가정신과 시장지향성의 효과를 검증하였고, 마케팅분야와 경영전략분야에서 다루어지고 있는 기업가정신과 시장지향성이라는 두 변수를 기업이라는 개체가 가지는 태도와 행동이라는 측면으로 접근하여 통합적으로 살펴봄으로써 융합적 연구를 진행하였다는 점에서 연구의 의의가 있다고 하겠다.

Keywords

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