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Low-Income Class Business Incubator Project' Accomplishment Analysis -Hyundai Motor Group's Gift-Car Campaign Focused-

기업의 저소득층 창업지원사업 성과 분석 연구 -현대자동차그룹 기프트카 캠페인을 중심으로-

  • 정선욱 (덕성여대 사회복지학과) ;
  • 손주영 (초록우산 어린이재단 아동복지연구소) ;
  • 김은정 (초록우산 어린이재단 아동복지연구소)
  • Received : 2016.07.06
  • Accepted : 2016.08.03
  • Published : 2016.10.28

Abstract

This research is about brief accomplishment analysis of Low-Income Class Business Incubator Project, based on applicants' perspective who has been supported by this project, which is funded by the enterprise. As a result of 'quality focused evaluation method', it shows that Low-Income Class Business Incubator Project's applicants experience both economic and non-economic accomplishments such as "work with responsibility," "better future in reality," "Self and change of relationships around self". It concludes that "experience of difference" or "providing hope for Low-income class" brought positive effects on applicants who participated in this projects. The study revealed the virtue of this Low-Income Class Business Incubator Project and reassured its message: the importance of major corporate' responsibility in solving social issues, especially in poverty and its independence.

본 연구는 기업이 참여하는 창업지원사업의 성과를 저소득층 지원대상자의 관점에서 평가한 것이다. 본 연구는 기업이 참여하는 창업지원사업 가운데 대표적인 사례로 볼 수 있는 현대자동차그룹의 기프트카 캠페인을 분석하였다. 이 창업지원사업의 성과를 질적 평가 방법으로 분석한 결과, 지원 대상자들은 '책임감을 갖고 열심히 일함', '미래가 있는 삶이 현실로!', "나'와 '나'를 둘러싼 관계의 변화' 등의 경제적 비경제적 성과를 경험하는 것으로 나타났다. 이러한 성과의 본질은 "다름'의 경험', '저소득층의 삶에 숨결과 희망을 투입'하는 것으로 정리될 수 있다. 본 연구를 통해 밝혀진 성과는 기업 창업지원사업의 가치와 의미를 재확인시켰고, 빈곤과 자립이라는 사회문제 해결에서 기업이 담당해야 할 중요한 몫이 갖는 중요성 또한 입증하였다.

Keywords

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