DOI QR코드

DOI QR Code

Educational Needs Analysis on NCS Based In the Field of Social Welfare

사회복지 분야 NCS기반의 교육요구 분석

  • 진선미 (한국보건복지인력개발원) ;
  • 장혁기 (한국보건복지인력개발원)
  • Received : 2016.02.05
  • Accepted : 2016.08.17
  • Published : 2016.10.28

Abstract

This study conducts an analysis on the relative significance and urgency of competence factors for jobs in the field of Social Welfare through a demand analysis on the vocational training of the K Human Resource Development Institute regarding the National Competency Standards (NCS) in the field of Social Welfare, which was developed in the year 2014. The aim is to derive competence factors with high demands in education and high necessity of curriculum development based on the analysis. The data of 1,227 persons: 583 public officials and 644 private employees, was analyzed by using SPSS 18.0 and Microsoft Excel 2013. Results of the demand assessment on vocational training are as follows: for public officials, 4 competences in social development jobs (social area analysis, needs assessment, community resource building, community network, social assessment, community organizing, and welfare planning), 2 competences in public welfare jobs (management of unusual complaints in welfare and civil cooperation in resource development), and 2 competences in social welfare administration jobs (financial management in social welfare organizations and welfare planning) had high urgency in competence development. Implications were suggested based on the results.

본 연구는 2014년 개발된 사회복지분야 국가직무능력표준(NCS)에 대한 교육요구분석을 통해 사회복지분야 직무별 직무능력요소의 상대적 중요도와 시급성을 분석하여 이를 기반으로 교육요구조사 및 교육과정 개발 필요성이 높은 직무능력요소를 도출하는 데 목적이 있다. 본 연구를 위해 공무원 583명, 민간종사자 644명 등 총 1,227명의 데이터를 활용하여 SPSS 18.0과 Microsoft Excel 2013을 활용하여 분석을 실시하였다. 분석결과, 공무원의 경우에는 사회복지개발 직무의 지역사회분석, 욕구조사, 지역사회자원구축, 지역사회 네트워크, 사회문제사정, 주민조직화, 복지계획수립의 6개 능력, 공공복지 직무의 복지특이민원관리, 자원발굴민간협력 2개 능력, 사회복지행정 직무의 사회복지조직재무관리, 복지계획수립 2개 능력 등 총 10개 능력이 능력개발 시급성이 높은 것으로 분석되었다. 본 연구 결과를 토대를 시사점을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 한국산업인력공단, 2014년 국가직무능력표준(NCS)개발 분류체계, 2014.
  2. 김경숙, 사회복지전담공무원의 직무성과 결정 모형, 이화여자대학교, 박사학위논문, 2015.
  3. 윤정이, 사회복지사의 교육훈련 현황과 개선방안: 부산지역 사회복지시설을 중심으로, 부산대학교, 석사학위논문, 2015.
  4. 최동선, NCS에 기반한 학교 교육과정 개발과 운영, 교육부, 한국직업능력개발원, 2013.
  5. 김세환, NCS 기반 공정과 직무분석을 이용한 경력개발에 관한 실증적 연구, 명지대학교, 박사학위논문, 2014.
  6. 자격기본법 제2조(국가직무능력표준의 정의), 제5조(국가의 국가직무능력표준 개발의무), 자격기본법 시행령 제6조(국가직무능력표준의 확정 및 고시 등).
  7. 한국산업인력공단, 2015년 NCS 개발 가이드-북, 2015.
  8. 안성로, 국가직무능력표준(NCS)교육훈련 프로그램 개발 운영, 한국직업능력개발원, 2011.
  9. 손배원, 최진혁, 안성익, "NCS를 활용한 인적자원 관리 개선방안에 관한 연구," 한국인사관리학회 2015 춘계학술발표논문집, pp.10-26, 2015.
  10. 안성로, 국가직무능력표준(NCS)교육훈련 프로그램 개발 운영, 한국직업능력개발원, 2011.
  11. 이기우, 국가직무능력표준 개발과 활용, 한국산업인력공단, 2013.
  12. 이재원, 윤석천, "반도체 산업의 국가직무능력표준에 기반한 훈련수요 분석," 한국산학기술학회논문지, 제12권, 제11호, 2011.
  13. 장봉기, 국가직무능력표준을 활용한 기술분야 교육과정이 교육성과에 미치는 영향에 관한 연구, 호서대학교, 박사학위논문, 2012.
  14. 한국산업인력공단, 2014년 국가직무능력표준(NCS)개발 분류체계, 2014.
  15. 장인협, 이혜경, 오정수, 사회복지학, 서울대학교출판부, 2007.
  16. 보건복지부, 2015년 사복지통합업무 안내, 보건복지부, 2015.
  17. 한국보건복지인력개발원, 2015년 교육계획, 한국보건복지인력개발원, 2015.
  18. 이창수, 보험영업관리자 역량기반 교육요구분석, 중앙대학교, 석사학위논문, 2015.
  19. G. D. Borich, A needs assessment model for conducting follow-up studies, Journal of Teacher Education, Vol.31, No.3, pp.39-42, 1980. https://doi.org/10.1177/002248718003100310
  20. 송귀근, 지방자치단체 사회복지공무원의 전문역량에 관한 연구: 광주광역시 자치를 중심으로, 명지대학교, 박사학위논문, 2012.