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선박모션에 따른 고정식 CO2소화 장치 구조안전성 평가

Structural Safety Evaluation for Fixed CO2 Extinguishing Systems Under Ship Motion

  • Kim, Seung Chan (Energy & Marine Research Division, Korea Marine Equipment Research Institute) ;
  • Kang, Sang Hoon (School of Mechanical Engineering, Dong-A Univ.) ;
  • Choi, Joo Hyoung (Energy & Marine Research Division, Korea Marine Equipment Research Institute) ;
  • Kim, Jeong-Hwan (Energy & Marine Research Division, Korea Marine Equipment Research Institute) ;
  • Park, Young Chul (School of Mechanical Engineering, Dong-A Univ.)
  • 투고 : 2015.12.12
  • 심사 : 2016.06.07
  • 발행 : 2016.09.01

초록

화재는 선박의 안전을 위협하는 가장 위험한 요소 중의 하나이므로, 선박에 설치되는 안전장치 중에서 소화 장치는 가장 중요한 안전장치라고 볼 수 있다. 선박에 탑재되는 고정식 소화 장치는 해상의 파랑에 따라 구조물의 안정성에 영향을 받는 구조이다. 특히 랙 부분은 이산화탄소용기를 고정시키는 부재로 소화 장치 중 기본적인 안전장치이다. 본 논문에서는 시뮬레이션기법을 활용하여 각 방향 별 선박모션 및 이산화탄소용기에서 분출되는 압력데이터를 적용하여 랙 유닛의 해석을 수행하였으며 이에 따른 소화 장치의 구조적 안전성을 평가하였다.

Since fire is one of the most dangerous threats to the safety of the ship, from the safety device is installed on the vessel the digestive apparatus can be viewed as the most important safety device. The fire-extinguishing device to be mounted to the vessel structure affected the stability of the structure in accordance with the blue of the sea. In particular, the Rack part of the basic safety of a fixed fire extinguishing system in the absence of a $CO_2$ container. In this paper, by utilizing simulation techniques to apply the pressure data being ejected in each direction by ship motion and $CO_2$ containers Rack perform an analysis of the structural safety assessment was part of the digestive system accordingly.

키워드

참고문헌

  1. DOD- STD- 1399 (NAVY)SECTION 301A, 1986, "Ship Motion and Attitude," p. 8.