DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of Elements for Teacher Librarians' Educational Information Services Embedded in Inquiry Tasks of Elementary Social Studies Textbooks - based on the 4th·5th·6th Grade in the First term -

초등학교 「사회」 교과서 탐구 과제에 포함된 사서교사의 교육정보서비스 요소 분석 - 4·5·6학년 1학기 사회 교과서를 중심으로 -

  • 송기호 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과)
  • Received : 2016.08.16
  • Accepted : 2016.09.17
  • Published : 2016.09.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze inquiry tasks of social studies textbooks of the first term focused on the information literacy process and find out teacher librarians' educational information services in elementary schools. Results of the analysis show that there are 69 inquiry tasks. Among them 60 tasks are individual tasks. Within the information literacy process, the 4th grade students seem to resolve their tasks by researching or investigating resources, arranging and presenting the results of inquiry individually. The 5th and 6th grade students could read visual materials written in the text books to perform the individual inquiry tasks and present their results orally. So teacher librarian can help students judge proper information resources of the second step, order the found information of the 3rd step and evaluate the results and process of 4th step under the information literacy process.

본 연구의 목적은 초등학교 "사회" 교과서에 포함된 탐구 과제를 탐구 절차에 해당하는 정보활용과정을 기준으로 분석하고, 사서교사가 제공할 수 있는 교육정보서비스 내용을 알아보는 것이다. 분석 결과 4 5 6학년 1학기 "사회" 교과서는 총 69개의 탐구 과제를 포함하고 있으며, 이 중 60개가 개별 과제이다. 정보활용과정 측면에서 4학년은 개별적으로 관련 자료를 찾거나 조사한 후에 정리하여 발표하는 형태로 탐구 과제를 수행하는 것으로 보인다. 5 6학년은 개별적으로 주로 교과서에 실린 시각 자료와 텍스트를 읽고 그 결과를 구술 형식으로 표현하는 것으로 나타났다. 따라서 사서교사는 정보활용과정 2단계의 적절한 정보원 판단하기, 3단계의 찾아낸 정보 정리하기 그리고 4단계의 과제 해결 결과와 과정 평가하기에 대한 정보서비스가 가능할 것으로 보인다.

Keywords

References

  1. 교육부. 2011. 2011 수정 교육과정. 서울: 교육부.
  2. 교육부. 2014. 사회 4-1. 서울: 동아출판.(Ministry of Education. 2014. Social Studies 4-1. Seoul: Dongapublishing.)
  3. 교육부. 2015a. 초․중등학교 교육과정 총론. 세종: 교육부.(Ministry of Education. 2015a. General Curriculum for Elementary and Secondary School. Sejong: Ministry of Education.)
  4. 교육부. 2015b. 사회과 교육과정. 세종: 교육부.(Ministry of Education. 2015b. Social Studies Curriculum. Sejong: Ministry of Education.)
  5. 교육부. 2015c. 사회 5-1. 서울: 동아출판.(Ministry of Education. 2015c. Social Studies 5-1. Seoul: Dongapublishing.)
  6. 교육부. 2016. 사회 6-1. 서울: 동아출판.(Ministry of Education. 2016. Social Studies 6-1. Seoul: Dongapublishing.)
  7. 민 윤. 2007. 역사 학습에서 탐구의 재고: 실재적 탐구의 가능성. 사회과교육연구, 14(4): 1-26.(Min, Yun. 2007. "Rethinking the Inquiry in History Learning: Possibility of the Disciplined Inquiry." Research in Social Studies Education, 14(4): 1-26.)
  8. 송기호. 2015. 중학교 사회교과서의 공통 탐구 과제에 포함된 정보활용과정 요소 분석. 한국문헌정보학회지, 49(3): 233-252.(Song, Gi-Ho. 2015. "An Analysis of Elements of the Information Literacy Process within Common Inquiry Tasks of Textbooks in Korean Middle Schools Social Studies." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 49(3): 233-252.)
  9. 신장미. 2009. 초등학교 사회과 교과서에서 그림 읽기 전략을 통한 역사 학습 활용 방안. 석사학위논문, 공주대학교 교육대학원.(Shin, Jang-Mi. 2009. A Study on the Strategy of Reading Pictures in Learning History: Focused on the 6th Grade Social Studies Textbook. M. A. thesis., Graduate School of Education Kongju National University.)
  10. 이광원. 2013. 동화를 활용한 초등학교 경제 수업 실천 방안. 사회과교육연구, 20(4): 81-96.(Lee, Kwang-Won. 2013. "A Study on the Economy Class in Elementary Schools with the Utilization of Children's Story." Research in Social Studies Education, 20(4): 81-96.)
  11. 이종일. 2006. 사회과 수업에서 탐구의 의미. 사회과교육연구, 13(2): 1-20.(Lee, Jong-IL. 2006. "The Meaning of Inquiry in Social Studies." Research in Social Studies Education, 13(2): 1-20.)
  12. 조혜미. 2009. 교과독서를 위한 장서개발 연구: 초등학교 6학년 사회과 교과서를 중심으로. 석사학위논문, 대진대학교 교육대학원.(Cho, Hye-Mi. 2009. A Study on the Collection Development for the Content Area Reading. M. A. thesis., Graduate School of Education Daejin University.)
  13. 정수영. 2009. 초등학교 6학년 사회 교과서 사료의 적합성 분석. 석사학위논문, 한국교원대학교 교육대학원.(Chung, Soo-Young. 2009. Analysis of the Appropriateness of Historical Documents in Sixth-grade Social Studies Textbooks. M. A. thesis., Graduate School of Education Korea National University of Education.)
  14. 최정순. 2016. 초등학교 사회 교과서에 제시된 시각 매체의 특성 및 읽기 방향 탐색. 교육과정평가연구, 19(1): 97-118.(Choi, Jung-Soon. 2016. "Discussion on how to guide students to effectively read the elementary social studies textbooks considering the characteristics of inscriptions." The Journal of Curriculum and Evaluation. 19(1): 97-118.)
  15. 한국학교도서관협의회 교육과정편찬위원회. 2011. 도서관과 정보생활: 초등학교 4․5․6학년용. 서울: 미래엔컬처.(Text Book Editing Committee of Korea School Library Association. 2011. Information Literacy Textbook for 4-6th grade in Elementary School. Seoul: MiraeNculture.)
  16. Breivik, Patricia Senn. 1998. Student Learning in The Information Age. Arizona : The Oryx Press.
  17. Educational Broadcasting Corporation. 2004. What is inquiry-based learning?. . [cited 2016. 7. 5.].
  18. IFLA. 2015. The IFLA School Library Guidelines. 2nd. completely updated and enlargededition. . [cited 2016. 6. 12].
  19. Stripling, Barbara K. and Sandra Hughes-Hassell. 2003. Curriculum Connections Through the Library. London : Libraries Unlimited.