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A Review of Media Framing on the Discourse of Safety Accidents Occurring during Outdoor Educational Activities : Focusing on the Press Release Example of Marine Corp Camp

야외교육활동 안전사고 담론에 관한 미디어 프레이밍 고찰 : 사설해병대 캠프사고 보도 사례를 중심으로

  • 이우진 (한양대학교 생활스포츠학부) ;
  • 임태성 (한양대학교 생활스포츠학부)
  • Received : 2016.07.05
  • Accepted : 2016.08.17
  • Published : 2016.09.28

Abstract

This study selected the Marine Corps camp accident in 2013 as its subject and analyzed it in order to explore the relevance of media framing on discourse on the safety of outdoor experience activities. Data were collected from search sites provided by news coverage data from March 26, 2010 when the sinking of the South Korean Navy corvette Cheonan occurred in South Korea, which had seen a surge in Marine Corps experience camps, to July 21, 2013, a few days after the Marine Corps camp accident. Data about a total of 211 cases 138 cases before the Marine Corps camp accident, and 73 cases after the accident were inductively analyzed. According to the results, news coverages on the Marine Corps camp were largely divided into positive framing that glamorized outdoor experience activities before the accident and negative framing after the accident. To put it concretely, the framing before the accident tended to glamorize outdoor experience activity as the best educational program which helped the participants to enhance their patience and sense of independence through boot camp experience, thereby increasing their self-esteem and arousing their cooperative spirit as members of society. However, after the accident media framing tended to publicize insensitivity to safety. The media framing characterized by dualistic coverage is considered to be an obstacle to the spread of safety culture, which is required in South Korean society. Therefore, media need to maintain more cool-headed and objective attitudes when reporting news.

본 연구는 야외체험활동에 관한 안전 담론에 대한 미디어 프레이밍의 관련성을 탐색고자 2013 해병대 캠프 사고를 연구대상으로 선정하여 분석하였다. 설정 기간은 해병대 체험캠프가 급격히 증가한 대한민국의 천안함 폭침 사건 일인 2010년 3월 26일부터 해병대 캠프 사고 발생 후 2013년 7월 21일까지 보도된 뉴스보도 데이터에서 제공하는 검색사이트를 통해 수집하였다. 또한, 사건 발생 전 138건, 사건 발생 후 73건, 총 211건의 자료를 귀납적 분석을 하였다. 연구 결과 해병대 캠프 보도는 크게 사건전과 후로 나누어져 긍정적 미화 프레이밍과 부정적 프레이밍으로 구분된다. 구체적으로 사고 발생 전의 프레이밍은 야외체험 활동에 관하여 극기체험을 통하여 인내심과 자립심을 키움으로써 자존감을 높이고 더 나아가 사회구성원으로서 협동심을 고취할 수 있는 최고의 교육프로그램으로 확대하여 해석하는 경향을 보였다. 이어 사고 발생 후에는 늘 그렇듯이 안전 불감증 문제를 공론화시키는 양상을 보였다. 이러한 미디어의 이중적 보도 행태의 프레이밍은 자칫 우리 사회가 요구하는 안전 문화 확산에 걸림돌이 될 것으로 사료 되며, 이에 언론은 보도 시 좀 더 냉철하고, 객관적인 태도가 필요하다.

Keywords

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