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A Study on the Visual Characteristics of Korean Pharmaceutical Companies' CI Symbol Marks

국내 제약회사 심벌마크의 시각적 특징 연구

  • 홍일양 (세명대학교 시각디자인학과)
  • Received : 2016.03.21
  • Accepted : 2016.05.02
  • Published : 2016.09.28

Abstract

Korean biopharmaceutical industry is a high value-added industries of the country as a key business strategy of the country. The overseas market is accelerating rapidly due to drug demand according to population aging, new drug R&D investment performance visualization, changes in biopharmaceutical R&D center, strategic foreign technology exports, and the active support of government. Therefore, the domestic pharmaceutical companies also should enhance the competitiveness as global pharmaceutical companies and need to build the image of their own company that can be trusted by consumers. This study compared and analyzed visual characteristics shown in the CI symbol mark and age-specific preferences of domestic pharmaceutical companies recognizing the importance of CI as a marketing tool. As a result, preference for the symbol mark had been shown to be significantly higher preference of the old logotype as the age group is higher being proportional to awareness. In addition, the picture-type symbol mark was totally preferred rather than the word mark. Among the picture-type symbol mark, the form of the nature was strongly preferred rather than abstract form. The company also requires a sense of responsibility for recognizing changes in the mass to the globalization. It is hoped that this study will help to develop symbol mark direction as the basis for the identity strategies to improve the image of domestic pharmaceutical companies with global competitiveness.

국내 바이오의약산업은 국가의 핵심전략 사업으로써 고부가가치 산업이다. 고령화로 인한 의약품 수요증가, 신약 R&D 투자성과 가시화, 바이오의약 중심의 R&D 변화, 전략적 해외 기술수출 확대, 정부의 적극적 지원으로 인하여 해외 시장 진출이 급속도록 가속화되고 있다. 따라서 국내 제약회사도 글로벌 제약기업으로써의 경쟁력을 강화하고 소비자들에게 신뢰 받을 수 있는 기업으로써의 이미지 구축이 절실하다. 이에 본 연구는 마케팅 수단으로써의 CI의 중요성을 인식하고 국내 제약회사의 CI 심벌마크 시각적 특징 분석과 연령대별 선호도를 비교 분석하였다. 그 결과 심벌마크에 대한 선호도는 연령대가 높아질수록 제작년도가 오래된 심벌마크에 대한 선호도가 크게 높은 것으로 나타났으며 인지도와 비례하였다. 또한 픽처마크형 심벌마크가 워드마크 형태보다 절대적으로 선호되었다. 제약회사의 글로벌화를 위하여 기업 역시 대중의 인식변화에 대한 책임감이 요구되며 본 연구가 글로벌 경쟁력이 있는 국내 제약회사의 이미지 제고를 위한 아이덴티티 전략의 기초자료로써 심벌마크 개발 방향에 도움이 되기를 기대한다.

Keywords

References

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