Abstract
This study analyzes the effects of accessibility, support system, economical efficiency, surrounding environment, business potential, and facility characteristics on customer satisfaction with Knowledge Industrial Center, in line with customer patterns based on the owner-occupied facility/rental facility, and occupancy period. We find that, in the group of customers as a whole, the factors except surrounding environment have statistically significant influences, with accessibility and economical efficiency showing relatively big influences. Across owner-occupied facility group/rental facility group and 3 occupancy period groups, the statistically significant factors differ. Among all groups, including customers as a whole, accessibility has a statistically significant high influence in five groups, but the others factors differs depending on customer characteristic group, showing the different constant between 0.2 0~0.27 of regression coefficient. According to the results of this paper, for more successful operation, Knowledge Industrial Center may focus first on the accessibility, and may focus on the other factors depending upon the various customer characteristic group.
본 연구는 지식산업센타 입주자 고객의 만족도에 영향을 미치는 요인, 즉 접근성요인, 제도적요인, 경제적요인, 주변환경요인, 사업요인, 시설요인 등이 입주자의 만족도에 미치는 영향을 연구하였다. 연구결과는 입주자 고객 전체그룹에서는 주변환경요인을 제외한 나머지 요인 전부가 만족에 유의하게 영향을 미치는 것으로 나타났으며 접근성과 경제적 요인이 상대적으로 높은 영향을 보였다. 입주자 특성에 따른 입주자 특성 그룹별 분석(자가/임대 : 2개 그룹, 입주기간 5년 미만그룹, 5년~10년 그룹, 10년 이상 : 3그룹 등 5개 특성그룹)에서는 접근성이 4개 그룹에서 상대적으로 높게 나타났다. 또한 경제적요인과 사업, 제도, 시설 등의 요인은 각 특성 그룹에서 다양하게 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 입주자의 만족에 미치는 영향은 회귀계수 0.20~0.27 범위내의 수준이었다. 본 연구결과에 따라 지식산업센터의 효율적인 운영을 위해서는 접근성을 우선적으로 고려하고 그 다음으로 입주자 특성 그룹별의 만족도 요인을 고려하는 전략이 필요하다.