Abstract
We identified a competition network which has never been studied before and investigated the relationship between centrality of participants in singing competition and their winning percentage within the competition network. We collected competition data from 'Immortal Songs: Singing the Legend', which is a Korean television music competition program, and constructed a competition network. We calculated centrality and winning percentage and analyzed their relationship using correlation analysis, regression analysis, and visualization. There are four main findings in this research. First, a competition network is a scale-free network whose degree distribution follows a power law. Second, there is a logarithmic relationship between the count of competition and closeness. Third, winning percentage converges to approximately 60% for players who have participated in more than 20 competitions. Lastly, a strength of opponents affects approximately 23% of winning percentage for players with less than 20 competitions. The academic significance of this study is that we pioneered the definition of the competition network and applied social network analysis method. Another significant contribution of this paper is that we found explicit patterns between the centrality and winning percentage, suggesting ways to improve social relationship in competition network and to increase winning percentage.
본 연구는 이전에 연구된 적이 없는 경연 네트워크를 대상으로 경연 네트워크의 개념을 정의하고, 경연자의 중심성과 승률의 관계를 탐색적으로 분석하였다. TV 음악 경연 프로그램인 '불후의 명곡'을 대상으로, 총 386명의 경연자가 펼친 1,307회의 경연 결과를 수집하여 경연 네트워크를 구성하였다. 경연자의 중심성과 승률을 산출하여 그들의 관계를 상관분석, 회귀분석, 시각화 등의 방법을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 하면 다음과 같다. 첫째, 경연 네트워크는 멱함수 법칙을 따르는 척도 없는 네트워크이다. 둘째, 경연수와 다른 경연자들과의 친밀도 사이에는 로그함수 관계가 존재한다. 셋째, 경연수가 20회 이상인 경연자의 승률은 대략 60%로 수렴한다. 마지막으로, 경연수가 20회 미만인 경연자의 승률은 대진 운에 23% 정도의 영향을 받는다. 본 연구의 학문적 의의는 경연 네트워크를 최초로 정의하고 탐색함으로써 소셜 네트워크 연구의 새로운 분야를 개척하였다는 점이며, 실행적 의의는 중심성과 승률의 관계에 대한 실증적 패턴을 발견하여 경연 네트워크에서 사회적 관계를 개선하고 승률을 높일 수 있는 방법을 제시하였다는 것이다.