DOI QR코드

DOI QR Code

A Strategies for Attraction of Consumers in Urban Entertainment Centers and Investigation of Relationships between User Satisfaction and Intent of Revisiting

복합상업시설에서의 집객화 전략요소와 이용자 만족도 및 재방문 의도와의 관련성에 관한 연구

  • Received : 2016.08.31
  • Accepted : 2016.09.11
  • Published : 2016.09.30

Abstract

This study aims to investigate strategies for attracting consumers in Urban Entertainment Centers and understand the relationship between user satisfaction and intention of revisiting. To accomplish this, the strategic attraction factors were set as functional, experiential, episodic, and semantic. The relationships between these factors and revisiting intentions were studied experimentally. The result of the study can be summarized to 3 points. First, the 4 strategic factors that were selected all had a significant influence on revisiting intention. Therefore the more these factors have an influence, the higher the satisfaction and revisiting intentions. Secondly, out of the attraction factors the one with the biggest influence to customer satisfaction turned out to be 'functional factors' which is related to convenience, accessibility and availability. The factor that had the biggest influence on revisiting intentions turned out to be 'semantic factors' which is related to events, unusualness and temporality. Through this result we can see that to enhance satisfaction 'functional factors' should be considered first and to increase revisiting intentions 'episodic factors' should be considered first. Thirdly, it could be assumed that satisfaction of the visitors could boost intentions of revisiting.

Keywords

References

  1. 김윤희, "복합상업시설 내의 테넌트 구성 및 배치 특성 연구," 연세대학교 박사학위논문, 2008.
  2. 우철민, 심교언, "복합상업시설 개발을 위한 소비자 선호 요소에 관한 연구," 부동산연구, Vol. 24, No. 3, 2014, pp. 63-74.
  3. Borgers, A., M. Brouwer, T. Kunen, J. Jessurun, and I. Janssen, "A Virtual Reality Tool to Measure Shopper Tenant Mix Preference," Computer, Environment and Urban Systems 34(5), Elsevier: 2010, pp. 377-388. https://doi.org/10.1016/j.compenvurbsys.2010.04.002
  4. 전명화, 박영기, "복합상업시설 내 목적시설의 공간적 상호연계성 분석-용산 아이파크몰(I-Park Mall)을 중심으로-," 대한건축학회논문집, Vol.28, No. 1, 2008, pp. 197-200.
  5. 차성수, 박철, "복합쇼핑몰 활성화 방안에 관한 연구," 유통연구, Vol. 17, No. 5, 2012, pp. 129-146.
  6. 김수미, 심우갑, "복합상업시설의 활성화를 위한 계획요소에 관한 연구," 대한건축학회 논문집계획계, Vol. 27, No. 3, 2013, pp. 29-38.
  7. 최막중, 박혜민, 손새나, "엔터테인먼트형 복합상업시설이 광역적. 국지적 상권구조에 미치는 영향-영등포 타임스케어를 중심으로-," 한국도시설계학회지, Vol. 13, No. 3, 2012, pp. 9-107.
  8. 김혜련, 공순구, "복합 상업시설에서 광장의 기능과 이용행태 분석에 관한 연구," 한국청소년시설환경학회 학술대회논문집, Vol. 13, No. 1, 2015, pp. 535-556.
  9. 우철민, 심교언, "복합상업시설 개발을 위한 소비자 선호 요소에 관한 연구," 부동산연구, Vol. 24, No. 3, 2014, pp. 63-74.
  10. 백태원, 백성준, 심재관, "복합테마쇼핑몰의 집객 요소가 만족도와 재방문에 미치는 영향," 부동산학연구, Vol. 13, No. 6, 2010, pp. 115-131.
  11. 차성수, 박철, "복합쇼핑몰 활성화 방안에 관한 연구," 유통연구, Vol. 17, No. 5, 2012, pp. 125-146.
  12. 황지현, 안건혁, "복합상업시설이 상업지역 보행자 행태에 미치는 영향에 관한 연구," 한국도시시설계획학회지, Vol. 13, No. 1, 2012, pp. 19-31.
  13. 유인견, "도심 복합 상업시설 (U.E.C)에서 집객화를 위한 엔터테인먼트 콘텐츠 요소에 관한 연구," 중앙대학교 석사학위논문, 2010, pp. 10-15.
  14. 차성수, 박철, "복합쇼핑몰 활성화 방안에 관한 연구," 유통연구, Vol. 17, No. 5, 2012, pp. 129-146.
  15. 김혜련, 공순구, "복합 상업시설에서 광장의 기능과 이용행태 분석에 관한 연구," 한국청소년시설환경학회 학술대회논문집, Vol. 13, No. 1, 2015, pp. 535-556.
  16. 유인견, "도심 복합 상업시설 (U.E.C)에서 집객화를 위한 엔터테인먼트 콘텐츠 요소에 관한 연구," 중앙대학교 석사학위논문, 2010, pp. 10-15.
  17. 차성수, 박철, "복합쇼핑몰 활성화 방안에 관한 연구," 유통연구, Vol. 17, No. 5, 2012, pp. 129-146.
  18. Lehew, M. L. A. and L. M. Cushman, "Time-sensitive Consumers' Preference for Concept Clustering: an Investigation of Mall Tenant Placement, Strategy," Journal of Shopping Center 5(1), Taylor & francis: 1998, pp. 33-59.
  19. Godwin Uche Aliagha, Yeoh Guan Qin, Kherun Nita Ali & Mat Naim Abdullah, "Analysis of Shopping Mall Attractiveness and Customer Loyalty," Journal of Technology, 74(2), 2014, pp. 1024-1029.
  20. 김운걸, Op.cit., pp. 43-52.
  21. 우철민, 심교언, "복합상업시설 개발을 위한 소비자 선호 요소에 관한 연구," 부동산연구, Vol. 24, No. 3, 2014, pp. 63-74.
  22. 김윤희, "복합상업시설 내의 테넌트 구성 및 배치 특성 연구," 연세대학교 박사학위논문, 2008.
  23. 유인건, 최상헌, "도심복합상업시설(U.E.C)에서 집객화를 위한 엔터테인먼트 콘텐츠 요소에 관한 연구," 대학건축학회논문집, 계획계, Vol. 27, No. 1, 2011, pp. 39-46.
  24. 장현진, "도심형 복합쇼핑몰 공간구성변화에 따른 연구," 기초조형학연구, Vol. 14, No. 5, 2013,pp. 449-457.
  25. 차성수, 박철, "복합쇼핑몰 활성화 방안에 관한 연구," 유통연구, Vol. 17, No. 5, 2012, pp. 125-146.
  26. 김지현, 김주연, "복합상업시설의 공간디자인 마케팅 전략적 요인과 브랜드 효과와의 관련성 연구," 한국디자인문화학회지, Vol. 21, No. 1, 2015. pp. 149-163.
  27. 김지현, "가치기반 공간디자인 마케팅에 관한 연구," 홍익대학교 대학원 박사학위논문, 2016, pp. 105-150.
  28. 박경태, 임경환, "복합 상업시설의 공공성과 친환경계획요소에 관한 연구," 대한건축학회 학술발표대회 논문집 계획계/구조계, Vol. 29, No. 1, 2009, pp. 141-144.
  29. Malhotra, Naresh K., "A Threshold Model of Store Choice," Journal of Retailing 59(2), 1983, pp. 2-21.
  30. 윤석준, 박혜경, "소비자 판매공간에 적용된 경험디자인 기법에 관한 연구-대규모 복합 쇼핑몰을 중심으로-," Digital Interaction Design, Vol. 11, No. 2, 2012, pp. 123-134.
  31. 김운걸, 이정교, "고객만족을 위한 공간디자인 마케팅 현황분석 연구-상업공간을 중심으로-," 한국디자인학회논문집, Vol. 14, No .-, 2013, pp. 59-69.
  32. 김지현, "가치기반 공간디자인 마케팅에 관한 연구," 홍익대학교 대학원 박사학위논문, 2016, pp. 105-150.
  33. 김지현, "가치기반 공간디자인 마케팅에 관한 연구," 홍익대학교 대학원 박사학위논문, 2016, pp. 105-150.
  34. 기정훈, 허근영, 하철수, "스포츠 이벤트 공간조성을 통한 장소마케팅에 관한 연구-남해군 스포츠파크 조성동기, 과정 및 결과를 중심으로-," 공간과 사회, Vol. 28, No. -, 2007, pp. 31-65.
  35. 김일철, 남인용, "장소마케팅과 부산 APEC 도시이미지 제고 효과," 홍보학 연구, Vol. 10, No. 2, 2006, pp. 5-37.
  36. Oliver, R. L., “Whence consumer Loyalty?,”Journal of Marketing 3, 1999, pp. 33-44.
  37. 이승호, 김창식, 곽기영, “인스타그램 고객의 지속적 사용의도 결정요인: 성별의 조절효과를 중심으로,” 디지털산업정보학회 논문지, Vol. 12, No. 2,2016, pp. 61-72.
  38. 우철민, 심교언, “복합상업시설 개발을 위한 소비자 선호 요소에 관한 연구,” 부동산연구, Vol. 24,No. 3, 2014, pp. 63-74.
  39. 장현진, “도심형 복합쇼핑몰 공간구성변화에 따른 연구,” 기초조형학연구, Vol. 14, No. 5, 2013,pp. 449-457.
  40. 김지현, “가치기반 공간디자인 마케팅에 관한 연구,” 홍익대학교 대학원 박사학위논문, 2016, pp.105-150.
  41. 유인건, 최상헌, “도심복합상업시설(U.E.C)에서집객화를 위한 엔터테인먼트 콘텐츠 요소에 관한연구,” 대학건축학회논문집, 계획계, Vol. 27, No.1, 2011, pp. 39-46.
  42. 김지현, “가치기반 공간디자인 마케팅에 관한 연구,” 홍익대학교 대학원 박사학위논문, 2016
  43. 박종순, 이종만, “대학생들의 혁신성, 자기효능감,사회적 영향이 스마트폰 수용에 미치는 영향,” 디지털산업정보학회 논문지, Vol. 9, No. 1, 2013,pp. 189-202.
  44. 김영석, “웹사이트에서 모션그래픽의 시각적 조형요소와 방문객의 만족도와의 관계-완구형 제품을 중심으로,” 디지털산업정보학회 논문지, Vol.10, No. 1, 2014, pp. 121-130.