초록
지난 18년간 우리나라 CM산업은 많은 발전을 이루어 왔으며, 최근 국내 건설투자가 감소하는 환경변화 속에서도 CM사업 고도화 및 해외시장에서의 기술과 경쟁우위를 통한 수주 확대를 위한 활발한 노력이 이루어지고 있다. 이에 본 연구는, 1997년부터 2014년까지의 3,453건의 CM사업 수주실적 통계자료를 수주지역, 계약규모, 발주자유형, 공종유형의 4가지 분석변수를 통해 연도별 시간별 시계열 분석을 하였다. 분석결과, 우리나라 CM산업의 시장규모는 최근 2005년 대비 2010년 2.5배 증가하였으며, 국내 CM사업의 수주비중이 87.5%, 공종별로는 건축분야가 88.4%, 계약규모별로는 10억미만의 CM사업이 75%로 CM수주 집중도가 높았다. 그러나 최근 국내 CM기업의 향상된 기술 및 수주경쟁력으로 인해, 2010~2014년 해외 CM사업 비중이 20%까지 크게 증가하였으며, 포괄적이며 기술적인 사업관리업무를 요구하는 민간발주자에 의한 CM사업도 3배나 증가하였다. 이와 같은, CM산업환경 및 사업유형의 변화는 향후 해외민간(IC5) CM사업 수주확대로의 발전경로(Jung et al. 2014)에 놓인 DP3와 DC2의 정량적 분석을 통해서도, 공공사업 부분용역형 CM사업 중심에서 생애주기를 고려한 종합관리형 민간사업 형태로 발전되고 있는 것으로 분석되었다.
CM services have been focused on the advancement of the CM industry and expansion to overseas market based on CM capabilities. However, there has been lack of quantitative and comprehensive research to investigate current CM trends and prospects for improving competitiveness. In this sense, the purpose of this study is to statistically analyze total of 3,453 CM service contracts over the past 18 years (between 1997 and 2014) in term of market type, contract size, owner's type, commodity type. Finding of this research reveal that 1) compared to 2005, CM market size in 2015 increased as much as 2.5 times, and that 2) domestic CM projects count for 87.5%, architectural project 88.4%, less than 1 billion won small contracts 75%, respectively. Also, recently as CM company are developing capability and competitiveness, 1) overseas CM market share has grown up to 20% among total CM contract amount, and 2) CM contracts by private owners has increased 3 times demanding the total management services based on high technical capability. Additionally, the result of this paper supports the growth path model proposed by Jung et al. (2014), where a path from Domestic Public (DP3) and Domestic Private (DC2) CM projects towards the expansion to International Private (IC5) contracts was quantitatively analyzed. Implications for other practical issues are also briefly discussed.