DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Academic System of Science of Reading

독서과학의 학문적 체계에 관한 연구

  • 변우열 (공주대학교 문헌정보교육과)
  • Received : 2016.05.17
  • Accepted : 2016.06.20
  • Published : 2016.06.30

Abstract

This study is trying to propose an academic system of science of reading through analysing this area in United States as well as Japan and the it's curriculums of departments and majors of the undergraduate and graduate schools in Korea. In the case of United States, it is divided into sociology, physiology, psychology and pedagogy of reading. Japan's research area of Science of Reading is divided into sociology, physiology, psychology and pedagogy of reading under the influence of the United States. However, Murofushi Takeshi(室伏武) divides this area into 5 categories of curriculum such as basic research field, reading material field, reading education method field, reading education management field, and adjacent fields to science of reading. According to the result of comparing the it's courses in Korea, it's areas are divided into sociology, psychology, pedagogy of reading, science of reading materials and adjacent fields to science of reading. Based on the above contents, a new academic system of science of reading can be divided into basics of science of reading, readers field, reading material field, reading professionals' education field, and adjacent fields to science of reading.

이 연구는 미국과 일본의 독서과학의 학문적 체계와 우리나라 대학의 학부와 대학원의 독서학과와 독서교육전공의 교육과정을 살펴보고, 이를 기초로 독서과학의 학문적 체계에 대한 원칙을 수립하여 독서과학의 학문적 체계를 제안한 것이다. 미국의 독서과학 연구영역은 독서사회학, 독서생리학, 독서심리학, 독서교육학의 4가지로 구분하고 있다. 일본의 독서과학 연구는 미국의 영향을 받아 독서과학의 연구영역을 독서사회학, 독서생리학, 독서심리학, 독서교육학으로 구분하고 있다. 그러나 실복무(室伏武)는 독서과학 교육과정을 기초분야, 독서자료분야, 독서교육의 방법분야, 독서교육 관리분야, 독서과학 인접학문 분야로 구분하고 있다. 우리나라 대학에 개설되어 있는 독서과학 교육과정을 비교하고 분석한 결과 독서과학의 영역은 독서사회학, 독서심리학, 독서교육방법학, 독서자료학, 독서와 관련된 인접과학의 5가지로 구성되어 있다. 이상의 내용을 기초로 새로운 독서과학의 학문적 체계를 제시해 보면 독서과학의 기초, 독자 영역, 독서자료 영역, 독서지도자의 교육 영역, 독서과학의 인접학문으로 구분할 수 있다.

Keywords

References

  1. 가톨릭대학교 대학원 독서학과 요람. 2015. [인용 2015. 12. 27].(Brochure of Reading Studies in Graduate School of The Catholic University of Korea. 2015. [cited 2015. 12. 27].)
  2. 가톨릭대학교 교육대학원 요람. 2014. [인용 2015. 12. 27].(Brochure of Graduate School of Education in The Catholic University of Korea. 2014. [cited 2015. 12. 27].)
  3. 경기대학교 예술대학원 문화콘텐츠학과 독서지도전공 교육과정. [인용 2015. 12. 28].(Curriculum of Reading Instruction Major of Department of Culture Contents in Graduate School of Art of Kyonggi University. [cited 2015. 12. 28].)
  4. 경민대학교 아동독서지도과 2015학년도 전공심화과정 교육과정. [인용 2015. 12. 27].(Curriculum of Department of Education for Children Reading in Kyungmin College. 2015. [cited 2015. 12. 27])
  5. 노명완. 1996. 독서개념의 현대적 조명. 독서연구(한국독서학회), 1: 55-54.
  6. 노명완, 권경언, 박영목. 1988. 국어과교육. 서울 : 갑을출판사.(Noh, Myeong-Wan, Kwon, Kyung-Eon, Park, Young-Mok. 1988. Korean Language Education. Seoul: Gapeul Publishing Co.)
  7. 동의대학교 교육대학원 독서교육전공 교육과정. [인용 2015. 12. 28].(Curriculum of Reading Education Major in Graduate School of Education of Dong-euiUniversity. [cited 2015. 12. 28].)
  8. 서원대학교 교육대학원 독서교육전공 교육과정. [인용 2015. 12. 28].(Curriculum of Reading Education Major in Graduate School of Education of Seowon University. [cited 2015. 12. 28].)
  9. 손정표. 2010. 신독서지도방법론. 수정증보2판. 대구: 태일사.(Sohn Jung-Pyo. 2010. New Reading Instruction Methodology. 2nd ed. Daegu: Taeilsa.)
  10. 이순영 외. 2015. 독서교육론. 서울: 사회평론.(Lee, Soon-Young et al. 2015. Reading Education. Seoul: Sapyoungbook.)
  11. 岡田明. 1968. 讀書科學の硏究 : 敎育學的 硏究(I) 讀解指導. 讀書科學, 11(4): 5-12.
  12. 岡田明. 1969. 讀書科學の硏究 : 敎育學的 硏究(I) 讀解指導. 讀書科學, 12(4): 5-9.
  13. 古野有隣. 1966. 讀書科學の硏究 : 社會學的 硏究. 讀書科學, 9(4): 12-24.
  14. 古野有隣. 1967. 讀書科學の硏究 : 社會學的 硏究. 讀書科學, 10(4): 11-18.
  15. 古野有隣. 1968. 讀書科學の硏究 : 社會學的 硏究. 讀書科學, 11(4): 18-22.
  16. 古野有隣. 1970. 讀書科學の硏究 : 社會學的 硏究. 讀書科學, 13(1.2): 87-92.
  17. 代田昇. 1967. 讀書敎育を敎育の一分野として確立するための提案. 讀書科學, 10(2): 26-30.
  18. 福澤周亮. 1982. 讀書科學硏究の25年(IV) : 51號から99號までの心理學的硏究を中心に. 讀書科學, 26(2): 91-102.
  19. 室伏武. 1966. 讀書科學の硏究 : 敎育學的 硏究(II) 讀書指導. 讀書科學, 9(4): 9-12.
  20. 室伏武. 1967. 讀書科學の硏究 : 敎育學的 硏究(II) 讀書指導. 讀書科學, 10(4): 6-11.
  21. 室伏武. 1981. 指導者の養成. 阪本一郞 外, 新讀書指導事典(東京: 第一法規), 441-444.
  22. 井澤純. 1989. 讀書敎育原論. 東京: 全國學校圖書館協議會.
  23. 佐藤泰正. 1966. 讀書科學の硏究 : 心理學的 硏究. 讀書科學, 9(4): 24-27.
  24. 佐藤泰正. 1967. 讀書科學の硏究 : 心理學的 硏究. 讀書科學, 10(4): 18-21.
  25. 佐藤泰正. 1968. 讀書科學の硏究 : 心理學的 硏究. 讀書科學, 11(4): 22-25.
  26. 佐藤泰正. 1969. 讀書科學の硏究 : 心理學的 硏究. 讀書科學, 12(4): 16-21.
  27. 增田信一. 1968. 讀書科學の硏究 : 敎育學的 硏究(II) 讀書指導. 讀書科學, 11(4): 12-18.
  28. 增田信一. 1969. 讀書科學の硏究 : 敎育學的 硏究(II) 讀書指導. 讀書科學, 12(4): 9-15.
  29. 增田信一. 1982. 讀書科學硏究の25年(I) : 讀書理論.讀書指導を中心に. 讀書科學, 26(2): 68-76.
  30. 村石昭三. 1966. 讀書科學の硏究 : 敎育學的 硏究(I) 讀解指導. 讀書科學, 9(4): 1-8.
  31. 村石昭三. 1967. 讀書科學の硏究 : 敎育學的 硏究(I) 讀解指導. 讀書科學, 10(4): 1-6.
  32. 出雲路猛. 1982. 讀書科學硏究の25年(II) : 文學硏究, 敎材論を中心に. 讀書科學, 26(2): 77-84.
  33. 阪本敬彦. 1982. 讀書科學硏究の25年(III): 1號から50號までの心理學的硏究を中心に. 讀書科學, 26(2): 85-90.
  34. 阪本敬彦. 1965. 讀書科學の硏究 1964. 讀書科學, 8(4): 1-12.
  35. 阪本一郞. 1968. 1967年の讀書科學. 讀書科學, 11(4): 1-4.
  36. 阪本一郞. 1969. 1968年の讀書科學. 讀書科學, 12(4): 1-4.
  37. 平澤薰. 1956. 讀書社會學の 課題. 讀書科學, 1(1): 1-5.
  38. Gephart, W. J. 1970. Application of the Convergence Technique to Basic Studies for the Reading Process. Washington, D. C.: National Center for Educational Research and Development, U. S. Office of Education.
  39. Gray, William S. 1952. Reading. In Encyclopedia of Educational Research. Revised edition(New York: The Macmillan Company): 965-1,005.
  40. Harris, Theodore L. 1969. Reading. In Encyclopedia of Educational Research. 4th edition(Toronto: American Educational Research Association): 1,069-1,104.
  41. Mathes, Patricia G. 2003. Reading. In Encyclopedia of Education. 2nd edition. Vol.6(New York: Macmillan Reference): 1,973-2,013.
  42. Pearson, P. David. 1992. Reading. In Encyclopedia of Educational Research. 6th edition. Vol.3(New York: Macmillan Publishing Company): 1,075-1.084.
  43. Poulain, Martine. 2010. Sociology of Reading. In Encyclopedia of Library and Information Sciences. 3rd edition. Vol.6(Boca Raton : CRC Press): 4,881-4,887.
  44. Saracevic, Tefko & Alan M. Rees. 1968. The Impact of Information Science on Library Practice. Library Journal, 93(19): 4.097-4,101.
  45. Schale, Florence C. 1970. Reading. In Encyclopedia Britannica. Vol.19(Chicago: Encyclopedia, Inc): 9C-11.