DOI QR코드

DOI QR Code

The Empirical Test of Moderating Effect of Website's Trust for Knowledge Managment: Applying for e-Village's Website

지식경영을 위한 웹사이트 신뢰의 조절효과에 대한 연구: 정보화마을 웹사이트를 대상으로

  • Received : 2016.04.29
  • Accepted : 2016.06.01
  • Published : 2016.06.30

Abstract

In this study, we investigated the repeated vist of the e-village shopping mall as an online agricultural business platform. We applied Pine and Gilmore (1998) theory for the e-village website information systems. We hypothesized that 4 dimensions such as entertainment experience, educational experience, esthetic experience, and escapist experience toward satisfaction and, moreover, we investigated the moderating trust effect of satisfaction and repeated visit website. We set those independent variables (entertainment experience, educational experience, esthetic experience, and escapist experience) and dependent variable as experience satisfaction. The results indicated that the 4 experiences factors had a positive effect on the experiential satisfaction, and the trust moderating effect has a negative effection between the experiential satisfaction and the repeated visit. The experiential satisfaction had a positive effect on the repeated visit of e-village websites.

Keywords

References

  1. 구철모, 유문정, 전유희, 이지민, 정남호 (2016), 관광경험에서의 스마트폰 활용 행태와 사용자 임파워먼트와의 관계에 관한 연구: 중국인을 대상으로, 지식경영연구, 17(1), 155-174.
  2. 권영미.박종희.양주환.서상윤 ,"체험품질이 고객 만족에 미치는 영향-농촌관광 체험품질 측정도구 개발을 중심으로," 문화산업연구, Vol.10, No.3, 2010, pp.51-72.
  3. 권유홍, "테마 레스토랑에서의 체험이 방문자 만족 및 행동의도에 미치는 영향,"관광.레저연구, Vol.21, No.4, 2009, pp.273-293.
  4. 김동원.김부철, "정보화마을의 성공요인을 통한 발전모델의 수립," 한국거버넌스학회보, Vol.13, No.1, 2006, pp.1-30.
  5. 김병수 (2012), 김병수 (2012), 모바일 소셜네트워크서비스 환경에서 지속 사용 의도의 선행 요인에 관한 연구: 신뢰와 프라이버시 우려의 역할, 지식경영연구, 13(4), 83-100.
  6. 김영건, "농촌 정보화 마을 실태와 효율적인 운영 방안에 관한 연구," 情報시스템硏究, Vol.18, No.2, 2009, pp.83-109.
  7. 김원동, "정보화마을 사업의 정책적 개선방향에 관한 연구-강원도 화천군 토고미 정보화마을 사례를 중심으로," 農村社會, Vol.15, No.1, 2005, pp.7-57.
  8. 김인재.민금영.심형섭(2011), "경영정보학 분야의 구조방정식모형 적용분석-Lisrel과 PLS 방법을 중심으로," 한국IT서비스학회지, Vol.10, No.2, 2011, pp.203-221. https://doi.org/10.9716/KITS.2011.10.2.203
  9. 김지희.김화진.한진수, "호텔패키지 상품의 체험 요소와 즐거움, 만족도, 행동의도 간의 관계에 관한 연구," 소비분화연구, Vol.13, No.1, 2010, pp.39-60.
  10. 박수경.박지혜.차태훈, "체험요소(4Es)가 체험 즐거움, 만족도, 재방문에 미치는 영향-Pine과 Gilmore의 체험경제이론(Experience Economy)을 중심으로," 광고연구, No.76, 2007, pp.55-78.
  11. 박재환, "스키리조트 워터파크 체험과 체험만족, 소비자태도 및 재방문의도의 구조적 관계," 한국체육과학회지, Vol.20, No.3, 2011, pp.889-900.
  12. 서진완, "정보화마을사업의 딜레마와 방향성의 모색," 한국정책과학학회보, Vol.9, No.3, 2005, pp.95-114.
  13. 송학준.최영준.이충기, "4Es 이론에 따른 축제 방문객의 충성도 연구-보령머드축제를 중심으로," 관광연구, Vol.25, No.6, 2011, pp.179-198.
  14. 신동주,"이벤트에서의 체험요소가 체험즐거움, 체험만족 및 행동의도에 미치는 영향," 관광학연구, Vol.34, No.9, 2010, pp.251-270.
  15. 오상현.김상현, "B2B e-마켓플레이스에서 신뢰의 선행요인과 몰입에 미치는 영향," 유통연구, Vol.13, No.1, 2008, pp.1-33.
  16. 윤대균.장병주.송석호, "지역축제 방문객의 특성에 따른 축제평가 차이에 관한 연구 : 영월동강 추게를 중심으로," 동북아관광연구 Vol.6, No.2, 2010, pp.63-81.
  17. 이자성.김종숙, "정보화마을의 자립운영 요인에 관한 탐색적 연구," 韓國地方自治學會報, Vol.23, No.1, 2011, pp.105-128.
  18. 이재남, 강민형 (2013), 온라인 쇼핑에서 신뢰의 역할-위계적 관계 관점, 14(3), 15-35.
  19. 이재석.송학준.이충기, "Pine과 Gilmore의 체험경제이론에 따른 입체영화 체험, 체험가치 및 만족도에 관한 연구-영화 '아바타'를 중심으로,"관광.레저연구, Vol.23, No.5, 2011, pp.281-298.
  20. 이주호.이제원.오태현, "장소이미지, 체험가치, 방문만족이 재방문의도에 미치는 영향 연구," 기업경영연구, Vol.16, No.4, 2009, pp165-182.
  21. 이팔진.이태영, "IT 기반 INVIL-BSC 모형을 이용한 정보화마을 성과평가,"한국지역정보화학회지, Vol.11, No.4, 2008, pp.109-131.
  22. 장경수, "농촌관광의 서비스품질이 방문자만족, 재방문의도, 추천의도에 미치는 영향," 관광연구, Vol.24, No.6, 2010, pp.457-472.
  23. 장혜원.김형길.오상훈, "관광객의 공연체험 특성-문화콘텐츠 '난타'를 중심으로," 한국콘텐츠학회 논문지, Vol.11, No.7, 2011, pp.458-466.
  24. 전용식,"정보화마을의 사회적자본이 주민참여에 미치는 영향," 전자상거래학회지, Vol.9, No.2, 2008, pp.63-77.
  25. 정숙경, "오픈마켓에서 판매자신뢰가 재구매의도에 미치는 영향," 충남대학교 대학원 석사학위논문, 2008.
  26. 정우열, "정보화마을의 운영평가와 정책과제-경상북도의 사례," 韓國地方自治學會報,Vol.15, No.1, 2003, pp.295-311.
  27. 정우열.손능수, "정보화마을에 대한 성과평가 연구-경북지역의 6개 정보화마을의 중심으로," 한국지역정보학회지, Vol.10, No.3, 2007, pp.19-43.
  28. 정경수.이원빈.노미진, "모바일 러닝의 특성이 만족과 충성도에 미치는 영향 : 성별에 따른 분석," 정보시스템 연구, Vol.19, No.3, 2010, pp.75-103.
  29. 정효선.윤혜현, "한식당 방문 고객의 경험적 가치가 신뢰, 고객만족도 및 재방문의도에 미치는 영향에 관한 연구-성별의 조절효과," 관광.레저연구, Vol.22, No.5, 2010, pp.185-203.
  30. 조철호, "웹사이트품질 사용자만족과 충성의도에 미치는영향-중소병원 홈페이지의 신뢰와 몰입의 조절효과," 大韓經營學會추계학술발표대회 발표논문집, 2009 pp.541-567.
  31. 최연태.오현주, "정보화마을 웹사이트 이용자 특성 및 이용형태분석," Vol.20, No.2, 2010, pp.283-313.
  32. 최창우, "전자상거래 확대를 통한 정보화마을 활성화 방안에 관한 연구," 연세대학교 공학대학원 산업정보경영전공 석사학위 논문. 2009.
  33. 하광수.한번수, "주제공원방문자의 만족과 방문 후 행동의도 결정요인," 관광학 연구, Vol.25, No.1, 2001, pp.329-347.
  34. 하동현, "대구,경북 외래 관광객의 체험이 체험의 즐거움, 체험만족 및 애호도에 미치는 영향-Pine과 Gilmore의 체험경제이론(Experience Economy)을 중심으로," 관광연구, Vol.24, No.5, 2009a, pp.359-380.
  35. 하동현, "테마파크에서의 체험요소에 관한 연구," 한국사진지리학회지, Vol.19, No.1, 2009, pp.37-47.
  36. 하동현.김시현, "팬션이용객의 서비스품질, 체험품질, 체험만족 및 애호도 간의 관계에 관한 연구,"Vol.25, No.1 2010,, pp.1-21
  37. 한국지역정보개발원, Value Chain(가치사슬)을 활용한 정보화마을 자립운영방안연구, 2010a.
  38. 한국지역정보개발원, "2010 자치정보화대상:u-농촌체험.관광 허브시스템-아산 외암민속마을 유비쿼터스촌(村) IT구축 운영," Vol.66, 2010b, pp.51-57.
  39. 한숙영.엄서호, "Pine과 Gilmore의 체험영역 모델에 관한 검증," 관광학연구, Vol.29, No.2, 2005, pp.131-148.
  40. Gefen, D. & Straub, D. (2005), A practical guide to factorial validity using PLS-Graph: Tutorial and annotated example. Communications of the Association for Information systems, 16(1), 91-109.