초록
배기관에 도파관 배열을 삽입하여 일정수준의 차폐효과를 만족시키기 위해서는 도파관 배열의 전체길이가 늘어나야 한다. 이때, 공정의 난이도와 비용이 증가하게 되며, 유체의 흐름을 방해하게 된다. 이를 보완하기 위해, 여러 개의 도체판으로 접합시켜 만든 도파관을 교차시켜 다층 구조 도파관을 제안하였다. 2층 구조에서부터 8층 구조까지 증가시키며, 차폐효과를 확인한 결과, 52 dB에서 75 dB로 향상되는 것을 확인하였다. 또한, 다층 구조 도파관이 설치된 배기관에 대해서 유속 시뮬레이션을 진행한 결과, 주입구 유속이 1m/s일 경우, 2층 구조에서부터 8층 구조까지 입구 및 출구 측 유속이 각각 0.88m/s에서 0.77m/s, 0.63m/s에서 0.68m/s로 단일 사각형 도파관 배열의 유속 결과 값인 0.79m/s와 0.53m/s에 비해서 속도 손실이 줄어드는 것을 확인하였다.
Increasing the total length of waveguide-below-cutoff array(WBCA) as it is used to the duct in order to enhance shielding effectiveness, the design could cause higher cost, higher levels of difficulties in construction and the interruption a flow velocity. The multi-layered WBCA can compensate for this problem, which can be designed by crossing each waveguide layer. By conducting simulations from 2-layer to 8-layer structure, it can be observed that the shielding effectiveness increases from 52 dB to 75 dB. Comparing with the original WBCA in a shape of mono layer rectangular, our proposed waveguide becomes similar with the original value as the number of crossing layer increases. In addition, the analysis with the flow of fluid in the duct installed multi-layered WBCA are required. We demonstrate this analysis by doing the flow of fluid simulation, and concluded that the multi-layered WBCA has loss of flow of fluid less than unit rectangular WBCA.