참고문헌
- 고호경 (2003). 그래핑 계산기를 활용한 협동학습에서 학생들의 언어적 상호작용 분석에 관한 사례연구. 한국수학교육학회지 시리즈A, 수학교육, 42(5), 607-622.
- 교육부 (1992a). 중학교 교육과정(I), 제 6차 교육 과정(교육부 고시 제 1992-11호), 대한교과서주식회사.
- 교육부 (1992b). 고등학교 교육과정(I), 제 6차 교육 과정(교육부 고시 제 1992-19호), 대한교과서주식회사.
- 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정, 2009 개정 교육과정(교육과학기술부 고시 제 2011-331호 [별책 8]).
- 교육과학기술부 (2012). 수학교육선진화방안 보도자료.
- 교육부 (2015a). 제2차 수학교육 종합계획 보도자료.
- 교육부 (2015b). 수학과 교육과정, 교육부 고시 제2015-74호 [별책 8].
- 박은주 (1999). 중등수학교육에서 그래픽 계산기를 활용한 수업모형 연구. 학교수학, 1(2), 529-545.
- 홍예윤 (2014). STEAM 교육을 위한 예비교사들의 그래핑 계산기 활용. 교육정보미디어연구, 20(3), 355-372.
- 홍예윤, 임연욱(2012). 테크놀로지를 활용한 교사의 확신에 영향을 미치는 요인 탐색, 디지털정책연구, 제10권 제11호, 한국디지털정책학회.
- Bright, G. W., Waxman, H. C., & Williams, S. E. (Eds.). (1994). Impact of calculators on mathematics instruction. University Press of America.
- Brown, E. T., Karp, K., Petrosko, J. M., Jones, J., Beswick, G., Howe, C., & Zwanzig, K. (2007). Crutch or catalyst: Teachers' beliefs and practices regarding calculator use in mathematics instruction. School Science and Mathematics, 107(3), 102-116. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2007.tb17776.x
- Burrill, G. (2011). ICT in the United States: Where We Are Today and a Possibility for Tomorrow. Mathematics Education with Digital Technology, 12.
- Dunham, P. H. (2000). Hand-held calculators in mathematics education: A research perspective. Hand-held technology in mathematics and science education: A collection of papers, 39-47.
- Hembree R. and D. Dessart. (1986). Effects of hand-held calculators in precollege mathematics education: A meta-analysis. Journal for Research in Mathematics Education, 17, 83-99. https://doi.org/10.2307/749255
- Hembree R. and D. Dessart. (1992). Research on calculators in mathematics education. In J.Fey & C. Hirsch (Eds), Calculators in mathematics education (pp. 23-32). Reston, VA:National Council of Teachers of Mathematics.
- Keengwe, J., Onchwari, G., & Wachira, P. (2008). Computer technology integration and student learning: Barriers and promise. Journal of Science Education and Technology, 17(6), 560-565. https://doi.org/10.1007/s10956-008-9123-5
- Mullis, I.V.S., Martin, M.O. & Foy, P. (2007). TIMSS 2007 International Mathematics Reports. TIMSS & PIRLS ISC.
- NCTM. (2000). Priciples and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
- 서울시교육연수원 홈페이지 (2015). https://www.seti.go.kr/front/guide/CourseAction.do?method=view
- ATCM (2015). http://atcm.mathandtech.org/EP2014/index.html
- Texas Instruments (2015). https://education.ti.com/en/us/professional-development/t3-2015/overview#tab=sessions