DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Dilemma Experienced by Nursery School Teacher Students Majoring Children's Welfare during Nursery Practice

아동복지전공 예비보육교사들이 보육실습에서 경험하는 딜레마에 대한 탐색

  • 임경옥 (수원여자대학교 사회복지과)
  • Received : 2016.04.18
  • Accepted : 2016.05.18
  • Published : 2016.08.28

Abstract

This study aimed to provide the basic data to effectively teach nursery practices by investigating the dilemmas experienced by nursery school teachers-in-training majoring in children's welfare during nursery practicums and factors for solving such dilemmas. To this end, a qualitative analysis was conducted using journals, daily monitoring reports and interviews with 15 nursery school teachers-in-training in the Department of Social Welfare at S Women's University. The meaning related to the theme of the research was identified by repetitive reading in the process and then, the key words were determined through the categorization process. Next, the key words with similar concepts were re-classified and the sub-theme and the main theme were selected. In accordance with the analysis, it was identified that the dilemmas experienced during nursery practicums were related to tutors, children, classes, excessive work and the self. Furthermore, the subjects reported inner conflict because they had the alternative to select nursery or social welfare. The factors relieving such dilemmas included a change of children, encouragement from colleagues and the acquisition of practical knowledge. On the basis of the analysis results, this study proposed an approach to effectively implement nursery practicums for nursery school teachers-in-training majoring in children's welfare in the discussion chapter.

본 연구는 아동복지전공 예비보육교사들이 실습과정에서 경험하게 되는 딜레마와 딜레마를 해소시켜주는 요인을 탐색하여, 보육실습을 효율적으로 지도하기 위한 기초자료를 제공하고자 실시되었다. 이를 위하여 S여대 사회복지과에서 아동복지를 전공하고 있는 예비보육교사 15명을 대상으로 저널 및 관찰일지와 면담을 통해 질적으로 분석하였다. 이 과정에서 반복읽기를 통해 연구문제에 관련된 의미를 도출한 후, 범주화 과정을 거쳐 핵심어를 기록하였다. 그리고 핵심어들을 모아 유사한 개념들을 재분류 한 후 하위주제(sub-theme) 및 대표주제(theme)를 선정하였다. 연구결과 보육실습에서 경험하는 딜레마는 지도교사, 영유아, 수업, 과중한 업무, 자신과 관련하여 도출되었으며, 보육과 사회복지라는 선택적 대안이 가능하므로 인해 두 갈래의 길에서 갈등하는 현상이 나타났다. 그리고 딜레마를 해소 시켜주는 요인으로는 영유아들의 변화, 보육실습 동료들의 응원, 실천적 지식의 획득이 도출되었다. 이를 바탕으로 논의에서는 아동복지전공 예비보육교사들의 보육실습을 효율적으로 운영하기 위한 방안을 제시하였다.

Keywords

References

  1. J. M. Machado and H. M. Botnarescue, Student teaching:Early childhood practicum guide (7th ed.), Cengage Learning, 2011.
  2. 임경옥, "예비보육교사들의 실습경험에 대한 이야기 -보육교사교육원을 중심으로," 한국콘텐츠학회, 제16권, 제2호, pp.750-761, 2016. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.02.750
  3. 이선미, "예비보육교사의 보육실습 경험에 대한 질적 탐색," 미래유아교육학회지, 제19권, 제4호, pp.179-200, 2012.
  4. J. McCarthy, The content of early childhood teacher education program pedagogy, in Early childhood teacher preparation, edited by B. Spodek. & O. N. Saracho, NY : Teachers college press, 1990.
  5. 윤견수, 소영진, 김동환, 이종범, 딜레마와 행정, 서울: 나남출판사, 2000.
  6. 좌승화, 오정희, "예비유아교사들이 보육실습에서 경험하는 딜레마에 관한 연구," 생태유아교육연구, 제14권, 제1호, pp.123-145, 2015.
  7. 조석훈, "교사양성 교육과정으로서 교육실습의 가치," 교육행정학연구, 제26권, 제2호, pp.317-342, 2008.
  8. 박은주, "돌봄의 관점에서 살펴본 보육교사의 윤리적 딜레마," 유아교육학논집, 제13권, 제5호, pp.45-74, 2009.
  9. 손효영, 염지숙, "병설유치원 종일반교사의 딜레마 경험에 관한 내러티브 탐구," 열린유아교육연구, 제18권, 제4호, pp.101-126, 2013.
  10. 조형숙, "유아교사의 교직윤리관련 딜레마에 나타난 갈등요인," 유아교육학논집, 제13권, 제2호, pp.243-276, 2009.
  11. 좌승화, 오정희, "예비유아교사들이 보육실습에서 경험하는 딜레마에 관한 연구," 생태유아교육연구, 제14권, 제1호, pp.123-145, 2015.
  12. 이종수, 행정학사전, 대영문화사, 2009.
  13. John W. Creswell 저 조홍식, 정선욱, 김진숙, 권지성 공역, 질적 연구방법론, 학지사, 2010.
  14. K. Steinar and B. Svend, Interviews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing, 2nd Edition, California:Sage, 2009.
  15. Van Kaam, A Existential Foundations of Psychology, New York : Double day, 1969.
  16. D. K. Padgett, Qualitative methods in social work research: Challenges and rewards, Thousand Oaks, CA: Sage, 1998.
  17. E. G. Guba, The alternative paradigm dialog In E. G. Guva (Ed.), The paradigm dialog, Newbury Park, CA: sage, 1985.
  18. 차영숙, 강민정, 유희정, "예비유아교사들이 교육실습과정에서 겪는 어려움과 긍정적 경험," 유아교육학논집, 제15권, 제3호, pp.369-394, 2011.
  19. 조형숙, 김우진, 박성혜, "사립유치원 교사의 교직생활 보람에 대한 연구," 어린이미디어연구, 제9권, 제3호, pp.91-117, 2010.
  20. 원미경, 강승희 "예비유아교사의 반성적 사고력 향상에 대한 저널쓰기 효과," 수산해양교육연구, 제19권, 제3호, pp.429-440, 2007.