Abstract
This study aimed to find effective policies to cope with low birth rate in local authorities. It was analyzed the variables-a number of child-care facilities, paid parental leave, labor force participation, and total working hours-using panel analysis from 2005 to 2014. The results were as follows. First, after testing the whole years, we found that the fittest model was the fixed-effects model of 2 models(fixed-effects model, random effects model). A number of child-care facilities had positive effects, and a number of child-care facilities, and total working hours in women influenced negative effects on total fertility rate. Second, during the former time and the period of plan for low birth rate and aging society, a number of child-care facilities influenced negative effects on total fertility rate. Third, a number of child-care facilities had negative effects on total fertility rate in Busan, Daegu, and Kwangju. Paid parental leave influenced positively on total fertility rate in 5 cities and a province. Women's total working hours were a significant variable of total fertility rate in Jeju. This study found that the variables which influenced on total fertility rate were different by local authorities, and a number of child-care facilities and paid parental leave were very important variables on total fertility rate.
본 연구는 출산율 제고를 위한 지자체별 강조할 정책을 파악하고자 시도별 합계출산율에 영향을 미치는 요인 - 2005~2014년까지의 지자체별 보육시설수, 육아휴직급여, 여성고용률, 여성총근로시간 - 을 패널분석하였으며 그 결과는 다음과 같다. 먼저, 2005~2014년 패널분석에서는 고정효과모형이 가장 타당한 모형으로 검증되었으며, 육아휴직급여는 정적인 영향을, 보육시설수와 여성총근로시간은 합계출산율에 부적인 영향을 미쳤다. 둘째, 저출산 고령사회 기본계획 실시 이전과 실시 기간별로 영향요인을 분석한 결과, 보육시설수는 지속적으로 부적(-) 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 지자체별로 볼 때, 부산/대구/광주는 보육시설수(-), 육아휴직급여(+), 울산/충북/전남은 육아휴직급여(+), 제주는 여성총근로시간(-)이 유의미한 변수로 나타났으며 그 외의 지역은 유의미한 변수가 없었다. 본 연구는 지자체별 합계출산율에 영향을 미치는 변수가 차이가 있으며 그 중심에 보육시설수와 육아휴직급여가 있다는 것을 확인한 것에 의미가 있다.