DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Quotient and Remainder in Division of Decimal

소수 나눗셈에서 몫과 나머지에 관한 소고

  • Received : 2016.05.28
  • Accepted : 2016.07.27
  • Published : 2016.07.31

Abstract

In the $10{\div}2.4$ problem situation, we could find that curious upper and middle level students' solution. They solved $10{\div}2.4$ and wrote the result as quotient 4, remainder 4. In this curious response, we researched how students realize quotient and remainder in division of decimal. As a result, many students make errors in division of decimal especially in remainder. From these response, we constructed fraction based teaching method about division of decimal. This method provides new aspects about quotient and remainder in division of decimal, so we can compare each aspects' strong points and weak points.

연구자는 중상위권 이상의 학생들에게서, 문장제로 주어진 $10{\div}2.4$의 문제에서 몫을 4, 나머지를 4로 기록한 사례를 목격할 수 있었다. 이러한 흥미로운 반응으로부터 연구자는 소수 나눗셈에서 몫과 나머지를 학생들이 어떻게 인식하는지 자세히 살펴보고, 분석한 문제점에 따른 지도방안을 구안하였다. 연구결과 많은 학생들이 소수 나눗셈에서 나머지의 소수점 처리에서 오류를 범하는 것을 확인할 수 있었으며, 그것이 세로 나눗셈 알고리즘의 몫과 나머지 처리에서 발생하는 어려움 때문임을 알 수 있었다. 개선 방안으로, 가분수와 대분수의 특징을 살려 분수형태로 표현된 나눗셈의 결과에서 몫과 나머지를 인식하는 방식의 교수방법을 제안하였다. 이는 세로 나눗셈 방식이 갖는 것과의 비교를 통해, 각각의 방식이 갖는 장단점을 이용함과 동시에 소수 나눗셈의 몫과 나머지를 구하는 새로운 관점을 제시한다는 데 의의가 있다.

Keywords

References

  1. Reys, R. E., Suydam, M. N., Lindquist, M. M., & S mith, N. L. (1999). 초등 수학 학습 지도의 이해. (강문봉 외 18인 역). 서울: 양서원. (영어 원작은 1998 출판)
  2. 강문봉 외 (2013). 초등수학교육의 이해. 서울: 경문사.(Kang, M. M., Kang, H. K., Kim, S. M., Park, K. S., Park, M. H., Seo, D. Y., Song, S. H., Yoo, H. J, Lee, J. Y., Lim, J. H., Jeong, D. K., Jeong, E. S. & Jeong, Y. O. (2013). The Understanding of Elementary Mathematics Education. Seoul: Kyungmoonsa.)
  3. 강옥기 외 (2012). 초등수학교육학 신서. 서울: 교우사.(Kang, O. K., Kang, Y. S., Ko, S. S., Ko, H. K., Kwon, N. Y., Kim, K. Y., Kim, R. Y., Kim M. K., Kim, E. H., Ki m, I. P., Roh, S. S., Seo, B. E., Shin, J. H., Lee, S. J., Lee, J. K., Jeong, I. C., Han, I. K., Heo, H. J. & Hwan g, W. H. (2012). The New Book of Mathematics Education. Seoul: Kyowoosa.)
  4. 교육부 (2011). 초등학교 수학 6-1. 서울: 천재교육.(Ministry of Education (2011). Elementary School Mathematics Textbook 6-1. Seoul: Chunjae Education.)
  5. 교육부 (2014a). 초등학교 수학 3-1. 서울: 천재교육.(Ministry of Education (2014a). Elementary School Mathematics Textbook 3-1. Seoul: Chunjae Education.)
  6. 교육부 (2014b). 초등학교 수학 3-2. 서울: 천재교육.(Ministry of Education (2014b). Elementary School Mathematics Textbook 3-2. Seoul: Chunjae Education.)
  7. 교육부 (2014c). 초등학교 수학 4-1. 서울: 천재교육.(Ministry of Education (2014c). Elementary School Mathematics Textbook 4-1. Seoul: Chunjae Education.)
  8. 교육부 (2015a). 초등학교 수학 5-1. 서울: 천재교육.(Ministry of Education (2015a). Elementary School Mathematics Textbook 5-1. Seoul: Chunjae Education.)
  9. 교육부 (2015b). 초등학교 수학 5-2. 서울: 천재교육.(Ministry of Education (2015b). Elementary School Mathematics Textbook 5-2. Seoul: Chunjae Education.)
  10. 교육부 (2015c). 초등학교 수학익힘책 5-2. 서울: 천재교육.(Ministry of Education (2015c). Elementary School Mathematics studing book 5-2. Seoul: Chunjae Education.)
  11. 교육부 (2015d). 초등학교 수학 6-1. 서울: 천재교육.(Ministry of Education (2015d). Elementary School Mathematics Textbook 6-1. Seoul: Chunjae Education.)
  12. 교육부 (2015e). 초등학교 수학익힘책 6-1. 서울: 천재교육.(Ministry of Education (2015e). Elementary School Mathematics studing book 6-1. Seoul: Chunjae Education.)
  13. 교육부 (2015f). 초등학교 교사용 지도서 6-1. 서울: 천재교육.(Ministry of Education (2015f). Elementary School Mathematics teacher's guide book 6-1. Seoul: Chunjae Education.)
  14. 김응태.박승안 (2016). 정수론(제 8판). 서울: 경문사(Kim, S. T. & Park, S. A. (2013). Number theory. Seoul: Kyungmoonsa.)
  15. 김창수.전영배.노은환 (2011). 유한소수에서의 나눗셈알고리즘. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 50(3), 309-327.(Kim, C, S.; Jun, Y, B. & Roh, E, H. (2011). The divission algorithm for the finite decimals. Journal of the Korea n Society of Mathematical Educational Series A 50(3), 309-327.)
  16. 노은환.정상태.김민정 (2015). 초등 수학에서 자연수와 분수의 사칙연산에 대한 개념 익히기 및 연산 사이의 연결 분석. 한국초등수학교육학회지, 19(4), 563-588.(Roh, E. H., Jeong, S. T. & Kim, M. J. (2015). An analysis of matering concept and connection with operations in natural number and fraction in elementary school mathematics. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 19(4), 563-588.)
  17. 박교식 (2011). 우리나라 초등학교 수학과 교육과정에서의 용어 등재와 수학 교과서에서의 용어 사용의 적합성에 관한 논의. 대한수학교육학회지 <수학교육학연구>, 21(4), 361-378.(Park, K, S. (2011). A discussion on suitability of registering terms in elementary school mathematics curriculum and using terms in elementary school mathematics textbooks in Korea. Journal of the Korea Society of Educational Studies in Mathematics 21(4), 361-378.)
  18. 박교식.권석일 (2012). 우리나라 초등학교 수학 교과서의 소수 나눗셈에서의 몫과 나머지 취급에서 나타나는 부적절한 관념과 그 개선에 관한 연구. 대한수학교육학회지 <수학교육학연구>, 22(4), 445-458.(Park, K. S. & Kwon, S. I. (2012). A study on impropernotions appeared in dealing with quotient and remainder in division for decimal numbers in Korean elementary math textbooks and its improvements. Journal of the Korea Society of Educational Studies in Mathematics 22(4), 448-458.)
  19. 이대현 (2011). 초등수학 지도의 원리와 방법. 경기: 동명사.(Lee, D. H. (2011). The Principles and Method to Teach Elementary School Mathematics. Gyeonggi: Dongmyungsa.)
  20. 이용률 (2010). 초등학교 수학의 중요한 지도 내용. 서울: 경문사.(Lee, Y. L. (2010). The Important contents of Elementary School Mathematics. Seoul: Kyungmoonsa.)
  21. R, Ashlock. (2013). 남승인.류성림.권오용.남현준.류윤재.이목형.이장호 역. 예비교사와 현직교사를 위한 초등수학 교수법. 서울: 경문사. (영어 원작은 2010 출판)
  22. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM.
  23. Reys, R. E, Suydam, M. N., Lindquist, M. M, & Smith, N. L. (2012). 박성선.김민경.방정숙.권점례 역. 초등교사를 위한 수학과 교수법. 서울: 경문사. (영어 원작은 2009 출판)
  24. Van de Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2008). 남승인.서찬숙.최진화.강영란.홍우주.배혜진.김수민 역. 수학을 어떻게 가르칠 것인가?. 서울: 경문사. (영어 원작은 2004 출판)