Abstract
As the interest in entrepreneurship increases, entrepreneurship education programs for people that are preparing to start a business increased rapidly. Entrepreneurial supporting policy from the government has been diversified and because of increasing support of entrepreneurship education, the demand for entrepreneurship education has been rising. As of today, most educators of entrepreneurship education program are management major, expert or people who has the experience of starting a business. Lately, target of education has been diversified and as the demand of entrepreneurship education increases, the importance of systematic training for entrepreneurship educators have been raised. In the present study, we are going to take a look at the current situation of the training course for entrepreneurship educators in Korea and then do a comparative analysis of the cases overseas. And then we derived the improvement plan for the current situation of Korea. When our training courses for the entrepreneurship educators are compared to the courses overseas, we do not have a systematic and ongoing courses. Training for entrepreneurship educators is not something that can be done in a short period of time. The training of educators has to be done prior to the development of education programs. In accordance to the existing school system, we should strive to achieve educational infrastructure that cultivates specialized educators.
최근 창업에 대한 관심이 증대되면서 창업을 준비하는 사람을 대상으로 한 창업교육프로그램은 급증하고 있다. 정부의 창업지원정책이 다양해졌고, 창업지원의 한축으로 창업교육지원이 이루어지면서 창업교육의 공급이 증가하였고, 최근 창업에 대한 열기가 높아지면서 다양한 계층에서 창업준비를 위한 창업교육 수요가 증가하게 된 측면도 있다 현재 창업교육 프로그램의 교육자들의 대부분은 창업에 필요한 경영 관련 전문지식을 가진 경영학 전공자 또는 해당 업계 전문가이거나 창업유경험자들이다. 최근에는 교육대상자의 종류도 더욱 다양해 졌고, 교육 수요는 더욱 증가되어 가면서 창업교육 전문가의 체계적 양성에 대한 중요성이 제기되고 있다. 본 연구에서는 현재 우리나라의 창업교육전문가 양성과정의 현황을 살펴보고, 해외의 사례들을 비교분석하여, 우리나라의 현 실정에서 어떠한 개선이 필요할지 개선방안을 도출해 보았다. 국내 창업교육 전문가 양성과정은 해외 현황과 비교하였을 때, 체계화된 지속적인 창업교육 전문가 양성과정이 부족한 것으로 조사되었다. 교육전문가 양성은 단기간에 이루어질 수 있는 것이 아니므로, 교육 프로그램개발과 함께 동시적으로 교육자 양성이 이루어져야 할 것이며, 기존의 학제(정규 교육의 전공과정)와 연계하여 전문적인 교육자 양성이 가능한 방안을 강구해야 하는 것이 효율적인 방안으로 분석된다.