DOI QR코드

DOI QR Code

Factors Influencing Disaster Preparedness of Students Studying Emergency Rescue

일 지역 응급구조(학)과 학생들의 재난대비에 영향을 미치는 요인

  • 최성우 (조선대학교 의과대학 예방의학교실) ;
  • 주호현 (광양보건대학교 응급구조과)
  • Received : 2016.03.28
  • Accepted : 2016.05.13
  • Published : 2016.07.28

Abstract

As three sides of Korea are surrounded by the sea and it is geographically located at an intersect point for continental and maritime climate, the climate crisis and global warming factors that lead to large-scale natural disasters such as typhoons, floods, and tsunami as well as disasters and damage to humans are increasing due to rapid urbanization and industrialization. Therefore, this study measured the ability of people to cope with disaster in students studying emergency rescue who will play a central role in safety and casualty control in disaster areas in order to figure out the factors that will influence their overall ability. As a result, the following things were discovered: Those who had the experience of listening to information on how to cope in a disaster scored significantly higher in disaster coping scores than those who did not. In comparison with subjects who responded that they were not satisfied with their emergency rescue training at school, those who responded that they were satisfied with their education scored significantly higher in their disaster coping scores. In comparison with subjects who responded negatively to the questions on experience in emergency rescue training as an extracurricular program, those who responded affirmatively to the questions were evaluated as significantly higher in their disaster coping scores. This study suggests that specific strategies can be taken and are needed to improve the ability to cope with disasters in students who are studying emergency rescue.

우리나라는 국토의 3면이 바다로 둘러싸여 있고 대륙과 해양성 기후의 교차점에 위치하는 지리적 여건으로 인하여 기상이변과 지구온난화현상 등으로 태풍, 홍수, 쓰나미(해일) 등 대규모 자연재난과 급속한 도시화 및 산업화의 부작용으로 인한 대형 인적 재난들의 피해가 해마다 증가하고 있는 추세이다. 이에 본 연구에서는 미래 재난현장의 안전 및 환자관리에 중추적인 역할을 하게 될 응급구조학과 학생들의 재난대처점수를 측정하여 점수에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 그 결과 재난대비법에 대하여 들은 경험이 없는 사람에 비하여 경험이 있는 사람의 재난대처점수가 유의하게 증가하였고, 학교 내에서 시행 되는 응급구조 교육에 '만족하지 않는다'고 답한 대상자에 비하여 '만족한다'고 답한 대상자의 재난대처 점수가 유의하게 증가하였다. 학과 수업 외 응급구조 교육을 받은 경험이 있냐는 질문에는 '없다'고 답한 대상자에 비하여 '있다'고 답한 대상자의 재난대처 점수가 유의하게 증가하였다. 추후 응급구조(학)과 학생들의 대처능력을 향상시킬 수 있는 구체적인 방안의 모색이 필요하다.

Keywords

References

  1. 재난 및 안전관리 기본법, 국민안전처, 2016.
  2. R. Powers, "Evidence-based disaster planning," Journal of Emergency Nursing, Vol.35, No.4, pp.218-223, 2009. https://doi.org/10.1016/j.jen.2008.03.002
  3. 김충민, 재난방재를 위한 민군협력 발전방향, 상지대학교, 석사학위논문, 2007.
  4. 서정규, 한국의 재난관리체제 구축에 관한 연구, 충남대학교, 석사학위논문, 2007.
  5. 박기묵, "세월호 참사 희생자 부모들의 심리적 외상에 관한 기술적 접근," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제9호, pp.134-175, 2015.
  6. E. F. Bond and R. Beaten, "Disaster nursing curriculum development based on vulnerability assessment in the Pacific Northwest," Nursing Clinics of North America, Vol.40, pp.441-451, 2005. https://doi.org/10.1016/j.cnur.2005.04.010
  7. D. Danna, M. Bernard, J. Jones, and P. Mathews, "Improvements indisaster planning and direction for nursing management," Jourrnal of nursing administration, Vol.39, pp.423-431, 2009. https://doi.org/10.1097/NNA.0b013e3181b9224b
  8. 박종만, 재난관리 대비단계에 필요한 한국형 Rescue Kit 디자인 제안, 홍익대학교, 석사학위논문, 2011.
  9. 김주원, 재난시 일개 권역응급의료센터 간호사의 업무지침 개발, 울산대학교, 석사학위논문, 2011.
  10. S. J. Wang, J. T. Choi, and J. Arnold, "Terrorism in South Korea," Prehospital and Disaster Medicine, Vol.18, pp.140-147, 2003. https://doi.org/10.1017/S1049023X0000090X
  11. F. W. M. Olivia, L. K. Y. Claudia, and L. A. Yuen, "Nurses' perception of disaster: implications for disaster nursing curriculum," Journal of Clinical Nursing, Vol.18, pp.3165-3171, 2008.
  12. L. Good, "Addressing hospital nurses fear of abandonment in bioterrorism emergency," American Association of Occupation Health Nurses Journal, Vol.55, No.12, pp.493-498, 2007.
  13. 강경희, "일지역 대학생의 재난경험과 재난대비에 대한 조사연구," 한국간호교육학회지, 제18권, 제3호, pp.424-435, 2012. https://doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.3.424
  14. 배일순, 국가 재난대비 군(軍) 응급의료 지원체계 연구, 연세대학교, 석사학위논문, 2011.
  15. 최은영, 중등교사의 응급구조사에 대한 이미지, 공주대학교, 석사학위논문, 2013.
  16. 김순심, "한국의 응급구조과 교육과정," 한국응급구조학회지, 제13권, 제2호, pp.17-59, 2009.
  17. 김형식, 이희수, "성인학습이론에서의 경험의 본질에 관한 연구," 평생교육.HRD연구, 제5권, 제3호, pp.1-21, 2009.
  18. 노지영, 재해간호에 대한 간호사들의 인식 및 핵심수행능력, 연세대학교, 석사학위논문, 2011.
  19. 채진, "재난관리 효과성의 영향요인 분석," 한국위기관리논집, 제4권, 제2호, pp.40-51, 2008.
  20. 박선영, 자연재해에 대한 고등학교 학생들의 인식연구, 고려대학교, 석사학위논문, 2011.
  21. 권말숙, "의료인 기본심폐소생술 교육이 보건계열대학생의 지식과 태도에 미치는 효과," 한국산학기술학회논문지, 제13권, 제12호, pp.5943-5949, 2012. https://doi.org/10.5762/KAIS.2012.13.12.5943
  22. 이문희, 최순희, 박민정, "심폐소생술 교육이 일반인의 심폐소생술에 대한 지식과 태도에 미치는 효과," 기본간호학회지, 제14권, 제2호, pp.198-203, 2007.