An Exploratory Study of Technology Planning Using Content Analysis & Hype Cycle

뉴스 내용분석과 하이프 사이클을 활용한 기술기획의 탐색적 연구: 클라우드 컴퓨팅 기술을 중심으로

  • 서윤교 (고려대학교 과학기술학협동과정 과학관리학) ;
  • 김시정 (한국과학기술단체총연합회 부설 정책연구소)
  • Received : 2016.02.23
  • Accepted : 2016.03.30
  • Published : 2016.03.31

Abstract

Existing methodologies of technology planning about promising new technology focused on target technology itself, so it is true that socio-environmental context which the relevant technology has influence on is not well understood. In this respect, this study is aimed to questingly examine that news content analysis methodologies widely available in the field of science communication can be applied as a complementary methodology for contextual understanding of socio-environment in terms of technology planning about promising new technology. In the co-evolutionary environment of technology-society, promising new technology shows hype phenomenon regarding the relation with the society. Based on this, this study performed news content analysis and examined if the consequences of analysis would match hype cycle. It tried to explore substantive content understanding by socio-environment factors according to specific news frame content. To do this, new content analysis was performed targeting cloud computing as a representative promising new technology. The result of news content analysis targeting general newspapers, business news, IT special newspapers revealed that the tendency of news reporting matched the trend of hype cycle. Particularly, it was verified that reporting attitude and news frame analysis provided useful information to understand contextual content depending on social, economic, and cultural environment factors about promising new technology. The results of this study implied that news content analysis could overcome the limitation of technology information analysis focusing on academic journal patent usually applied for technology planning and could be used as a complementary methodology for understanding the context depending on macro-environment factors. In conclusion, application of news content analysis on the phase of macro-environment analysis of technology planning could contribute to the securement of mutually balanced view in the co-evolutionary perspective of technology-society.

기존 유망 신기술에 대한 기술기획의 방법론들은 대상 기술 자체에 초점을 두어 해당 기술이 영향을 미치는 사회 환경적 맥락 이해가 부족한 현실이다. 이에 본 연구는 과학 커뮤니케이션 분야에서 널리 쓰이고 있는 뉴스 내용분석 방법론이 유망 신기술 대한 기술기획에서 사회적 환경의 맥락적 이해를 위한 보완적 방법론으로 활용될 수 있음을 살펴보고자 한다. 기술-사회 공진화 환경에서 유망 신기술은 사회와의 관계에서 하이프(hype) 현상을 나타낸다. 이에 착안하여 뉴스 내용분석을 수행하여 해당 분석 결과가 하이프 사이클 궤적과 부합하는 지를 탐색적으로 살피고, 뉴스 프레임 분석을 통해서는 유망 신기술에 따른 사회적 가시성의 실체적 내용을 이해하고자 하였다. 이를 위해 대표적인 유망 신기술로 클라우드 컴퓨팅을 대상으로 뉴스 내용분석을 수행하였다. 종합지, 경제지 및 IT전문지를 대상으로 한 뉴스 내용분석 결과는 뉴스 보도빈도가 가트너가 제시한 하이프 사이클 궤적과 부합하였으며, 특히 보도 태도 및 뉴스 프레임 분석은 유망 신기술에 대한 거시 환경요인별 맥락적 내용을 이해할 수 있는 유용한 정보를 제공함을 확인하였다. 본 연구의 결과는 뉴스 내용분석이 기술기획에서 주로 활용되는 논문 특허를 중심으로 한 기술정보 분석의 한계점을 극복하고 거시환경 요인별 맥락 이해를 위한 보완적 방법론으로 활용될 수 있음을 시사한다. 결론적으로 기술기획의 거시환경 분석 단계에서 뉴스 내용분석 방법론의 활용은 기술-사회 공진화 관점의 상호 균형된 시각을 확보함에 기여할 수 있을 것이다.

Keywords

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