Development of a Classification Scheme for Management of Technology Research - Approach on Research Designs and Methodologies -

기술경영 연구 분야의 연구 분류체계 제시에 관한 연구 - 연구 설계와 연구 방법론을 중심으로 -

  • Lee, Donggeol (Management of Technology, Sungkyunkwan University) ;
  • Lee, Heesang (Graduate School of Management of Technology, Sungkyunkwan University) ;
  • Yoon, Inhwan (Strategic Management Research Division, Land & Housing Institute)
  • 이동걸 (성균관대학교 기술경영학과) ;
  • 이희상 (성균관대학교 기술경영전문대학원) ;
  • 윤인환 (한국토지주택공사 토지주택연구원 전략경영연구실)
  • Received : 2016.07.08
  • Accepted : 2016.11.23
  • Published : 2016.11.30

Abstract

This paper proposes the newly developed a classification scheme for Management of Technology (MOT) research, by analyzing research papers published in major academic journals of MOT. To refine our proposed classification, we conducted a contents analysis after collecting 696 papers published in 11 major international journals and 2 representative domestic journals including Journal of Korean Technology Innovation Society, from 2006 to 2012. Our findings show that this classification scheme is composed of total 8 methodologies within each research design such as conceptual qualitative, empirical qualitative, conceptual quantitative, and conceptual quantitative researches. In addition, we provide research reviews based on characteristics between 1) domestic and foreign researchers, 2) domestic and international journals, and 3) different major domestic journals as follows. Firstly, the underlying trends of research design and methodologies in MOT research are concentrated in empirical studies regardless of the origin of researchers and journals. However, the proportion of theoretical discussion in the international journals is higher than that of theoretical discussion in the domestic journals. Secondly, there are many more empirical qualitative researches and archival researches written in the Journal of Korean Technology Innovation Society, whereas the proportion of empirical quantitative research and conceptual research published in the Journal of Technology Innovation is higher than that. From the results, this paper will contribute to choosing research designs and methodologies more suitable to research purpose for future MOT researchers and provide the direction for concrete systematic approach on research designs and methodologies.

본 연구는 기술경영 연구 분야의 국내외 대표 학술지에 게재된 연구들을 토대로 연구 설계와 연구 방법론의 현황과 새로운 연구 분류체계를 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 기술혁신학회지를 비롯한 기술경영 연구 분야의 국내 대표 학술지 2개와 상위 11개 국제 학술지에 2006년부터 2012년까지 수록된 696편의 연구 논문을 수집한 후 내용분석(contents analysis)을 실시하였다. 분석 결과, 정성적 개념 연구, 정성적 실증 연구, 정량적 개념 연구, 정량적 실증 연구 등의 연구 설계 내에 총 8가지의 상세 연구방법론을 분류하였으며, 다음과 같이 국내외 연구자 및 학술지, 국내 대표 학술지 간 특징을 바탕으로 기술경영 연구 분야의 동향을 확인하였다. 첫째, 국내외 기술경영 연구자 및 학술지 간 연구 설계와 연구 방법론의 추세는 실증 연구 설계에 편중된 유사한 동향을 보이고 있는 반면, 해외 연구에서 이론 연구 설계의 비율은 국내 연구보다 높게 나타났다. 둘째, 기술혁신학회지에는 정성적 실증 연구 설계와 기록 연구 방법이 더 많이 발표된 것에 반해, 기술혁신연구에는 정량적 실증 연구 설계와 개념 연구 설계의 비율이 높았다. 본 연구결과는 기술경영 연구 분야에서 연구 설계와 연구 방법론에 대한 동향과 새로운 연구 분류체계를 제시함으로써 구체적이고 체계적인 연구 접근법에 대한 방향성을 제공할 뿐만 아니라 후속 연구자들이 연구 목적에 적합한 연구 설계와 연구 방법론을 선택하는데 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 강석민(2013), 국내중소기업의 R&D 노력이 혁신에 미치는 영향: 정부정책지원의 조절효과를 중심으로, 경영과정보연구, 32(1), 1-18.
  2. 국가과학기술심의회(2015). 창의적 과학기술인재대국을 위한 제2차 과학기술인재 육성.지원 기본계획('11-'15), 국가과학기술심의회.
  3. 김성태(2005), 국내 내용분석 연구의 방법론에 대한 고찰 및 제언, 커뮤니케이션 이론, 1(2), 39-67.
  4. 김장훈.박진용.이근철.권기욱.김주권(2013), Born-Global 기업의 동태적 성공요인 분석: 성공기업 사례 중심으로, 무역학회지, 38(5), 409-436.
  5. 박조원(2014), 신문의 관광보도 내용분석, 한국콘텐츠학회논문지, 14(11), 68-78. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.11.068
  6. 신진교.임재현(2014), 산업클러스터의 체계성과 중소기업의 기업가정신, R&D역량 및 기술혁신, 경영과정보연구, 33(2), 171-188.
  7. 윤인환.이희상.정철호(2014), 모바일 OS에서 지배적 디자인을 결정하는 요인의 통합적 프레임워크에 관한 연구, Journal of Information Technology Application & Management, 21(4), 310-329.
  8. 정순둘.박현주.김보경(2011), 고령화 사회(Aging society)에 관한 인식과 대책, 한국사회복지학, 63(4), 203-224.
  9. 정선양(2008), 기술과 경영, 서울: 경문사.
  10. 최현도(2014), 과학기술혁신정책 이슈와 학술연구 간의 상호관계연구: 2008-2011년 주요 일간지와 학술지에 대한 질적내용분석을 중심으로, 기술혁신학회지, 17(4), 763-785.
  11. 하태수(2008), 통상국가론 시각에서 본 한국 중앙 정부 기구의 개편 방향 탐색, 한국공공관리학보, 22(2), 29-58.
  12. 한국산업기술진흥협회(2007). 선진국 기술경영교육 현황조사 및 한국의 기술경영 교육체계 발전방안, 서울: 한국산업기술진흥협회.
  13. 황은정(2007), 기업의 연구개발투자 결정요인 분석-시장구조 및 재무적 요인을 중심으로, 경영과정보연구, 21, 239-269.
  14. Aulakh, P. S. and Kotabe, M.(1993), An Assessment of Theoretical and Methodological Development in International Marketing: 1980-1990, Journal of International Marketing, 1, 5-28.
  15. Berg, B. L.(2004), Qualitative Research Methods for the Social Sciences, 5th Editions, Boston: Pearson Allyn and Bacon.
  16. Bie, B. and Tang, L.(2015), Representation of Autism in Leading Newspapers in China: A content analysis, Health Communication, 30, 884-893. https://doi.org/10.1080/10410236.2014.889063
  17. Biemans, W., Griffin, A. and Moenaert, R.(2007), Twenty Years of the Journal of Product Innovation Management: History, Participants, and Knowledge Stock and Flows, Journal of Product Innovation Management, 24(3), 193-213. https://doi.org/10.1111/j.1540-5885.2007.00245.x
  18. Boddewyn, J. J.(1981), Comparative Marketing: The First Twenty-five Years, Journal of International Business Studies, 12, 61-79. https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490571
  19. Bryman, A. and Bell, E.(2011), Business Research Methods, 3rd Edition, NY: Oxford University Press.
  20. Campbell, D. T.(1966), Pattern Matching as An Essential in Distal Knowing, (Hammond, K. R. Ed.), The Psychology of Egon Brunswik, NY: Holt, Rinehart and Winston.
  21. Cetindamar, D., Wasti, S. N., Ansal, H. and Beyhan, B.(2009), Does Technology Management Research Diverge or Converge in Developing and Developed Countries?, Technovation, 29(1), 45-58. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2008.04.002
  22. Choi, D. G., Lee, Y. B., Jung, M. J. and Lee, H.(2012), National Characteristics and Competitiveness in MOT Research: A Comparative Analysis of Ten Specialty Journals, 2000-2009, Technovation, 32(1), 9-18. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2011.09.004
  23. Clark T.(1990), International Marketing and National Character: A Review and Proposal for an Integrative Theory, Journal of Marketing, 54, 66-79. https://doi.org/10.1177/002224299005400406
  24. Ketchen, D. J., Boyd, B. K. and Bergh, D. D.(2008), Research Methodology in Strategic Management Past Accomplishments and Future Challenges, Organizational Research Methods, 11(4), 643-658. https://doi.org/10.1177/1094428108319843
  25. Guo, L.(2008), Perspective: An Analysis of 22 Years of Research in JPIM, Journal of Product Innovation Management, 25(3), 249-260. https://doi.org/10.1111/j.1540-5885.2008.00298.x
  26. Holdford, D.(2008), Content Analysis Methods for Conducting Research in Social and Administrative Pharmacy, Research in Social and Administrative Pharmacy, 4(2), 173-181. https://doi.org/10.1016/j.sapharm.2007.03.003
  27. Jun, J. and Oh, K. M.(2015), Framing Risk and Benefits of Medical Tourism: A Content Analysis of Medical Tourism Coverage in Korean American Community Newspapers, Journal of Health Communication, 20, 720-727. https://doi.org/10.1080/10810730.2015.1018574
  28. Lee, K.-R.(2014), 10 years of Innovation Studies in Asia through the Asian Journal of Technology Innovation, Asian Journal of Technology Innovation, 22(1), 168-184. https://doi.org/10.1080/19761597.2014.909990
  29. Li, T. and Cavusgil, S. T.(1995), A Classification and Assessment of Research Streams in International Marketing, International Business Review, 4(3), 251-277. https://doi.org/10.1016/0969-5931(95)00009-O
  30. Liao, S.-H.(2005), Technology Management Methodologies and Applications A Literature Review from 1995 to 2003, Technovation, 25(4), 381-393. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2003.08.002
  31. Linton, J. D.(2006), Ranking of Technology and Innovation Management Journals, Technovation, 26(3), 285-287. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2006.01.002
  32. Linton, J. D. and Thongpapanl, N.(2004), Perspective Ranking the Technology Innovation Management Journals, Journal of Product Innovation Management, 21(2), 123-139. https://doi.org/10.1111/j.0737-6782.2004.00062.x
  33. Machado, A., Lourenco, O. and Silva, F. J.(2000), Facts, Concepts, and Theories: The Shape of Psychology's Epistemic Triangle, Behavior and Philosophy, 28, 1-40.
  34. Nakata, C. and Huang, Y.(2005), Progress and Promise the Last Decade of International Marketing Research, Journal of Business Research, 58(5), 611-618. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2003.10.001
  35. Page, A. L. and Schirr, G. R.(2008), Growth and Development of a Body of Knowledge 16 Years of New Product Development Research, 1989-2004, Journal of Product Innovation Management, 25(3), 233-248. https://doi.org/10.1111/j.1540-5885.2008.00297.x
  36. Qu, M., Tahvanainen, L., Ahponen, P. and Pelkonen, P.(2009), Bio-energy in China: Content Analysis of News Articles on Chinese Professional Internet Platforms, Energy Policy, 37(6), 2300-2309. https://doi.org/10.1016/j.enpol.2009.02.024
  37. Render, B. and Stair, R. M.(1997), Quantitative Analysis for Management, 6th Edition, Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall, Inc.
  38. Roulston, K. and Lewis, J. B.(2003), Learning to Interview in the Social Sciences, Qualitative Inquiry, 9(4), 643-668. https://doi.org/10.1177/1077800403252736
  39. Schilling, M. A.(2010), Strategic Management of Technological Innovation, International Edition, NY: McGraw-Hill.
  40. Sekaran U.(1983), Methodological and Theoretical Issues and Advancements in Cross-Cultural Research, Journal of International Business Study, 14, 61-73. https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490519
  41. Tight, M.(2013), Discipline and Methodology in Higher Education Research, Higher Education Research and Development, 32(1), 136-151. https://doi.org/10.1080/07294360.2012.750275
  42. Trochim, W. M. K.(1989), Outcome Pattern Matching and Program Theory, Evaluation and Program Planning, 12(4), 355-366. https://doi.org/10.1016/0149-7189(89)90052-9
  43. Yin, R. K.(2009), Case Study Research: Design and Methods, 4th Edition, CA: Sage.