DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Development of a Welding Carriage System for Vertical Weld

수직 용접을 위한 용접 캐리지 시스템 개발에 관한 연구

  • 변홍석 (울산과학대학교 기계공학부)
  • Received : 2016.03.18
  • Accepted : 2016.06.02
  • Published : 2016.06.30

Abstract

Thick-shell welding for super-sized oil storage tanks is currently done manually, which causes deterioration in quality and a lack of uniformity due to frequent rewelding. The limitations of the external environment must also be considered for manual welding. This paper describes the development of a carriage system for automatic vertical welding to increase reliability, reduce cost, and enhance productivity. The system consists of a welding platform, carriage device, and control unit, which were conceptually designed according to design specifications and manufactured with modular parts. In addition, the structure was analyzed for safety and to predict design problems in advance, and the results are reflected in reviewing the design. To evaluate the performance of the system, a tensile test, bending test, and weld time test were carried out, and the results were satisfactory. The time required for automatic weld was greatly improved by more than 87%, compared to the manual welding time.

초대형 유류 저장탱크의 후판 용접은 작업자가 직접 손용접을 수행하는데 이로 인해 제품의 품질이 저하되고 재용접율 증가로 인하여 품질 불균일이 발생하며 작업 외부환경 등에 따른 용접 제약성도 많이 따른다. 따라서 본 연구에서는 이러한 문제점을 개선하고 용접의 신뢰도를 높이며 공사기간 단축 및 원가절감으로 생산성을 향상시키고자 자동으로 수직 용접이 가능한 용접 캐리지 시스템을 개발하였다. 수직 용접 캐리지 시스템은 용접 플랫폼 시스템, 용접 캐리지 구동장치 및 제어장치 등으로 구성되고 도출된 설계 사양이 만족되도록 개념설계가 이루어졌으며 각각의 서브시스템은 모듈로서 설계되어지고 제작, 조립되었다. 개발된 시스템에 대해 구조적 안정성 평가와 사전 문제점을 파악하고자 구조강도 해석을 수행하여 구조적 안정성을 확인하였고 그 결과를 설계에 반영하고자 하였다. 또한 개발된 시제품의 성능평가를 위해 수직 용접된 후판에 대한 인장시험, 굽힘시험, 충격시험 및 용접시간 등을 요구조건 및 수동용접과 비교 평가를 수행하였고 만족스러운 결과를 획득할 수 있었다. 특히, 수직 용접시간은 수동용접과 비교한 결과 87%이상 향상되었음을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. Y. Z. Kim, B. H. Kim, Amit, S. B. Lee, W. G. Lee, J. Y. Kim, M. J. Huh, "The Development and Application of Intelligent Welding Carriage with High Deposition Rate by 3-D Weaving", Journal of Korean Welding and Joining Society, Vol.28, No.2, pp. 152-158, 2010.
  2. C. E. Park, "A Development of Automation of Arc Welding Processes", Journal of Advanced Engineering and Technology, Vol.1, No.2, pp. 315-320, 2008.
  3. S. Y. Baek, I. S. Sohn, "A Study on GMA Welding Automation of STS301L Joint using Design of Experiment", Journal of KWJS, Vol.28, No.4, pp.403-408, 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.5781/kwjs.2010.28.4.049
  4. H. H. Kim, I. S. Kim, "A Study on Development of the Automated System for In-Pipe Welding", Journal of KWJS, Vol.26, No.5, pp.448-453, 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.5781/kwjs.2008.26.5.016
  5. J. H. Shin, Y. S. Lee, S. H. Ryu, H. J. Sung, "Development of the Hybrid Laser Welding Carriage for Shipbuilding", Journal of Korean Society of Laser Processing, Vol.11, No.3, pp. 21-24, 2008.
  6. M. S. Oh, S. H. Nam, B. G. Lee, "Structure Analysis for Damper stopper of Lock-up Clutch", Journal of the Korea Academic-Industrial cooperation Society, Vol.15, No.4, pp. 1865-1870, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.4.1865
  7. J. S. Lee, "Structure Analysis of High Pressure Cleaning Machine", Journal of the Korea Academic-Industrial cooperation Society, Vol.14, No.10, pp. 4694-4699, 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.10.4694