DOI QR코드

DOI QR Code

아키타 국제교양 대학의 융합교육에 대한 사례연구

The Case Study on Convergence Education in Akita International University

  • 투고 : 2016.02.12
  • 심사 : 2016.06.20
  • 발행 : 2016.06.28

초록

본 연구의 목적은 일본의 국제교양대학의 융합교육에 대해 살펴보는 것이다. 오늘날 한국의 대학의 경쟁은 점점 더 심화되고 있으며, 그 강도는 지속적으로 높아질 것으로 판단된다. 이러한 상황적 요인을 고려할 때 우리와 닮은꼴인 일본의 대학의 상황에서 성공적으로 대학을 운영하고 있는 국제교양대학의 사례는 우리 대학에 의미 있는 함의를 제공해 줄 것으로 판단된다. 국제교양대학의 특징은 두 가지로 정리해 볼 수 있다. 첫째, 국제화 교육이다. 아키타의 국제화교육의 핵심은 재학생을 위한 국제화이다. 하지만 자국 학생을 위해 외국인을 위한 프로그램의 개발 및 제공에도 적극적이라는 점이 차이점이다. 둘째, 교양교육이다. 교양 교육의 특징은 다양성이다. 전공 교육은 해당 분야에 대한 깊이 있는 학습을 한다. 반면에 교양교육은 다양한 분야에 대한 기초 학습을 한다. 이러한 교육을 제공하는 이유는 다양성 속에서 자신의 방향을 찾도록 하기 위함이다. 자신의 미래를 입학 당시 전공으로 정해버리는 것이 아니라 4년 동안 스스로 다양한 과목을 수강하면서 찾아나가도록 유도하는 것이다. 정리하면, 국제화 교육과 스스로 학습을 유도하는 환경을 제공하는 것이 이들 교육의 성공요인이라고 볼 수 있다.

The aim of this case research is to describe the convergence education of Akita International University. Today, competition among universities in Korea are becoming more and more intensified, its strength is expected to continue to rise. In this situation, the Akita International University provides meaningful implications for universities in Korea. Universities in Japan are at similar situation in Korea. The unique values of Akita that we identified are twofold: The first is internationalization in education. The purpose of the internationalization is for Japanese students. For exchange students, AIU provides japan studies program and japan language program. To do this, AIU forms an international community to mingle Japanese students with foreign exchange students by living and learning together. Second thing is about international liberal arts education. The focus of international liberal arts education is that students acquire comprehensive range of skills and knowledge to build the intellectual foundation for specialist study by providing a broad range of academic disciplines. In doing so, students promotes learner autonomy. Unlike specialized education, in which students acquire an in-depth knowledge of a particular field, providing international liberal arts education is to find a field in which students want to study further. The implications and conclusions are discussed.

키워드

참고문헌

  1. M. Nakajima, Miracle in University, Seum, 2012.
  2. The Japan Times, Education Miracles in Remote Japan, February 28, 2013.
  3. A. Yonezawa, H. Akiba, and D. Hirouchi, "Japanese University Leaders' Perceptions of Internationalization: The Role of Government in Review and Support," Journal of Studies in International Education, Vol. 13, No. 2, pp. 125-142, 2009. https://doi.org/10.1177/1028315308330847
  4. AIU Official Website, http://www.aiu.ac.jp/en/
  5. A. Yonezawa, "Japan's Challenge of Fostering 'Global Human Resources': Policy Debates and Practices," Japan Labor Review, Vol. 11, No. 2, pp. 37-52, 2014.
  6. C. Hoskins, Y. Sasaki, and I. Johnson, "Focused Listening: Development of a Balanced Listening Curriculum in EAP," Language Research Bulletin, Vol. 22, 2007..
  7. K. W. Olagboyega, "'Japanese English': A Descriptive Grammar of the Nominal Phrase of Educated Written English in Japan," AIU Global Review, Vol. 2, pp. 187-213, 2010.
  8. C. Hoskins, Y. Maeda, I. Johnson, "Deep Listening in Focused Listening Classes at Akita International University," 秋田英語英文學, Vol. 48, pp. 28-35, 2006.
  9. JapanToday, Spaceship AIU- Akita International University Launches into the Global Sphere, April 24, 2015.
  10. Nikkei Asian Review, Globalization of Business Activities Changing Competition among Colleges, February 10, 2014.
  11. Akita International University, Where Cultures Meet: Undergraduate Programs Global Business, Global Studies Japan Studies, Akita International University Press, 2005.
  12. https://en.wikipedia.org/wiki/Akita_International_University
  13. Youngeun Kim, Hyun-Jung Lee, "A study on undergraduate students' self-growth experiences in a counseling skills training course", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 6, No. 5, pp. 315-328, 2015. https://doi.org/10.15207/JKCS.2015.6.5.315
  14. Seok-Beom Yoon, Eun-Young Jang, "A Development of Creative Capstone Design Education", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 5, No. 4, pp. 15-20, 2014. https://doi.org/10.15207/JKCS.2014.5.4.015
  15. Jong-Yun LEE, "r-Learning and Educational Information Policies", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 1, No. 1, pp. 1-15, 2010.
  16. The Japan Times, Drop the Black Suit, Akita International University Tells Job-Seekers, December 1, 2014.
  17. Financial Times, Personality, not University, Key to Job Hunting in Japan, September 22, 2005.
  18. K. Ohmae, The Mind of the Strategist: The Art of Japanese Business, McGraw-Hill, 1991.
  19. A. Smith, The Wealth of Nations, Wordsworth Editions, 2013.