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Relationship of Participants' Characteristics and Organizational Effectiveness on Education Program -Mediating Effect of Communication-

교육참여자 특성과 조직유효성의 관계 -커뮤니케이션의 매개효과-

  • Received : 2016.01.29
  • Accepted : 2016.02.11
  • Published : 2016.06.28

Abstract

This research aimed at comprehending influence among education participants' characteristics (followership, sense of community, conscientiousness), organizational effectiveness, and investigating mediation role of communication. The results are as follows: First, followership and sense of community play an important role for communication. But conscientiousness did not affect communication. Second, communication has directly affected job satisfaction and organizational commitment. Third, the relation between education program characteristics and organizational effectiveness were mediated by communication. The findings of this study suggest the educational program is designed and developed based on employee's attitude of mind.

본 연구의 목적은 기업 및 공공기관의 교육훈련 참여자 특성을 팔로워십, 공동체의식, 성실성으로 구분하고 이들 특성과 조직유효성과의 영향관계를 규명하는 것이며, 또한 커뮤니케이션의 매개효과를 검토해보고자 하는 것이다. 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 팔로워십과 공동체의식은 커뮤니케이션에 긍정적인 영향을 미쳤으나 성실성은 인과관계가 없는 것으로 조사되었다. 둘째, 커뮤니케이션은 직무만족과 조직몰입에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 셋째, 교육참여자의 특성과 조직유효성과의 관계에서 커뮤니케이션이 매개하는 것이 입증되었다. 따라서 기업의 교육프로그램은 직무중심 교육에만 치중하지 말고 팔로워십 및 공동체의식을 함양할 수 있도록 종업원 개인의 가치관을 확립하고 조직구성원 간의 의사소통을 강화하는 역할을 할 수 있도록 설계되어야 한다.

Keywords

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