DOI QR코드

DOI QR Code

A Preliminary Validation Study on the K-BBRS-2 for Young Children

한국 유아용 Burks 행동평정척도(K-BBRS-2) 타당화를 위한 예비연구

  • 이경옥 (덕성여자대학교 유아교육학과) ;
  • 오새니 (덕성여자대학교 유아교육학과) ;
  • 심혜진 (덕성여자대학교 유아교육학과) ;
  • 이상희 (덕성여자대학교 유아교육학과)
  • Received : 2016.01.31
  • Accepted : 2016.05.24
  • Published : 2016.06.30

Abstract

The purpose of this study was to provide initial information aboutthe reliability and validity of the Korean version of the BBRS-2(Burks Behaviors Rating Scales, Second Edition). Data were collected for 217 children aged 3-5. K-BBRS-2 consists of a total of 93 questions in 7 factors. The results were as follows. First, internal consistency of the7 factors ranged from 0.81 to 0.94.Results of the confirmatory factor analysis confirmed that the 7-factor model presented in the original tool was the most appropriate. Second, children's maladaptive behavior in Korea based on K-BBRS-2 indicated evidence of validity with a meaningful correlation with children's self-esteem and peer relationships. Third Korean children's maladaptive behavior was not to have significant difference by age of children. The conclusion was that it is not necessary to calculate independent norms for age. Also, when considering gender differences, it was shown that maladaptive behavior appears more in boys than girls. K-BBRS-2 is expected to be utilized as a suitable tool for measuring the maladaptive behavior of Korean children. A nationwide standardized study for Korean children and further research with clinical groups is needed.

Keywords

References

  1. 고윤주, 김영신, 노주선 (2000). 학령기 아동의 행동문제, 또래의 수용, 친구의 지원과 사회적 자신감간의 구조 모델. 한국심리학회: 발달, 13(2), 65-78.
  2. 고인숙, 이정숙 (2008). 유아의 사회적 유능감 및 정서지능이 문제행동에 미치는 영향. 한국아동심리치료학회, 3(1), 93-111.
  3. 고현 (2008). 3-5세 유아용 문제행동 평정척도 개발 연구. 미래유아교육학회지, 15(4), 121-152.
  4. 권화숙 (2014). 유아의 자기존중감에 영향을 미치는 변인에 관한 연구. 한국보육지원학회지, 10(6), 185-200. https://doi.org/10.14698/JKCCE.2014.10.6.185
  5. 김영아, 이진, 김유진, 김민영, 오경자 (2011). 미국형 유아행동평가 척도 교사용(C-TRF)의 표준화 연구. 한국심리학회: 발달, 24(2), 65-86.
  6. 김영아, 이진, 문수종, 김유진, 오경자 (2009). 한국판 CBCL 1.5-5의 표준화 연구. 한국심리학회, 28(1), 117-136.
  7. 김태인 (2007). Mentoring을 통한 부적응 유아지도에 대한 교사의 및 교수 실제 변화 탐색. 열린유아교육연구, 12(6), 431-458.
  8. 김태인 (2013). 유아교사가 인식한 부적응 행동과 교사-부적응 유아관계가 또래 간 사회성에 미치는 영향. 유아교육학론집, 17(5), 489-504.
  9. 보건복지부 (2012). 한국 영유아 정신건강 증진을 위한 실태 조사 및 서비스 요구도 조사. 소울: 보건복지부.
  10. 보건복지부 (2013). 영유아 지역정신건강증진 사업 모델 개발. 서울: 보건복지부.
  11. 서현아, 강경희 (2008). 유아의 정서적 부적응행동에 대한 부모의 인식 및 지도방법. 아동교육, 17(3), 15-28.
  12. 송진영, 송진숙 (2015). 학령전환기 유아의 문제행동에 대한 연구. 한국보육지원학회지, 11(3), 85-102. https://doi.org/10.14698/JKCCE.2015.11.085
  13. 신혜원, 송혜린 (2014). 부적응행동 유아를 위한 정서중재 프로그램 개발 예비연구. 아동학회지, 35(1), 77-93. https://doi.org/10.5723/KJCS.2014.35.1.77
  14. 오경자, 김영아 (2009). CBCL 1.5-5 매뉴얼 개정판. 서울: 휴노컨설팅.
  15. 염미애, 문혁준 (2008). 유아기에서 초등학교로의 전이에 따른 학교적응 및 학업성취에 관한 종단연구. 유아교육연구, 28(6), 91-119.
  16. 염선희 (2015). 유아의 작업 기억과 처리속도 및 부적응 행동 간의 관계 연구. 덕성여자대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 유수옥, 이기성, 하승민, 박수경 (2014). 한국판 유아 행동 척도-2(Korean Preschool Kindergarten Behavior Scale-2; PKBS-2) 타당화 연구. 아동학회지, 35(4), 79-101. https://doi.org/10.5723/KJCS.2014.35.4.79
  18. 이숙, 김수미 (2009). 유아의 일상적 스트레스 및 부적응행동: 유아의 개인적 변인과 어머니의 심리사회적 변인을 중심으로. 대한가정학회지, 47(1), 1-12.
  19. 이숙희, 고인숙, 김미정 (2009). 유아의 문제행동에 영향을 미치는 관련 변인 연구. 유아교육학논집, 13(1), 163-183.
  20. 장영희 (2000). 유아 스트레스와 대처행동 분석. 부산대학교 대학원 석사학위논문.
  21. 조영란, 김희화, 공유경 (2009). 유아교사의 문제행동지도 효능감에 대한 개인적 변인과 대인관계 변인의 영향. 한국지역사회생활과학회지, 20(3), 437-448.
  22. 지성애, 김성현 (2014). 유아의 행동문제와 인지능력 및 자아존중감 간의 관계분석. 한국유아교육학회, 34(3), 197-219.
  23. 지성애, 김승희 (2010). 유아의 자아존중감, 또래상호작용, 놀이성 간의 관계. 열린유아교육연구, 15(4), 111-127.
  24. 천희영 (2003). 3-6세 조기중재 아동의 발견을 위한 PKBS(Preschool Kindergarten Behavior Scale)의 표준화 기초 연구. 아동학회지, 24(3), 151-164.
  25. 최혜영 (2004). 아동의 또래 상호작용과 교사신념 및 교사행동 간의 관계. 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  26. 홍세희 (2000). 구조 방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.
  27. 황혜정 (2005). 유아의 문제행동 진단을 위한 부모용.교사용 검사 개발 연구. 유아교육연구, 25(2), 235-257.
  28. Achenbach, T. M. (1991). Manual for the child behavior checklist/4-18 and 1991 profile. Burlington VT: University of Vermont. Department of Psychiatry.
  29. Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2000). Manual for the ASEBA preschool forms & profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families.
  30. Anthony, B., Anthiny, L. G., Morrel, T. M., & Acosta, M. (2005). Evidence for social and behavior problems in low-income, urban preschoolers: Effects of site, classroom and teacher. Journal of Youth and Adolescence, 34(1), 31-39. https://doi.org/10.1007/s10964-005-1334-y
  31. Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.) Testing structural equation models. Newbury Park, CA: Sage, 136-162.
  32. Burks, H. F. (1996). Burks behavior rating scales. Los Angeles, CA: Western Psychological Services.
  33. Burks, H. F., & Gruber, C, P. (2013). Burks behavior rating scales, second edition manual. California, CA: Western Psychological Services.
  34. Campbell, S. B. (2002). Behavior problems in preschool children. NY; The Guilford Press.
  35. Cote, S. M., Vaillancourt, T., LeBlanc, J. C., Nagin, D. S., & Tremblay, R. E. (2006). The joint development of physical and indirect aggression: Predictors of continuity and change during childhood. Development and Psychopathology, 19(1), 37-55. https://doi.org/10.1017/S0954579407070034
  36. Fantuzzo, J., Coolahan, K., Mendez, J., McDermott, P., & Sutton-Smith, B. (1998). Contextually -relevant validation of peer play constructs with African American Head Start children: Penn Interactive Peer Play Scale. Early Childhood Research Quarterly, 13(3), 411-431. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(99)80048-9
  37. Friederike, S. J., & Ulrich, O. (2013). Does low self-esteem predict depression and anxiety? A meta-analysis of longitudinal studies. Psychological Bulletin, 139(1), 213-240. https://doi.org/10.1037/a0028931
  38. Hinshaw, S. P., Han, S. S., Erhardt, D., & Huber, A. (1992). Internalizing and externalizing behavior problems in preschool children: Correspondence among parent and teacher ratings and. behavior observations. Journal of Clinical Child Psychology, 21(2), 143-150. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp2102_6
  39. Kaiser, B., & Rasminsky, J. S. (2003). Challenging behavior in young children: Understanding, preventing, and responding effectively. Boston, MA: Pearson Education.
  40. Leary, M. R., & McDonald, G. (2003). Individual differences in self-esteem: A review and theoretical integration. In M. Leary & J. P. Tangney (Eds.), Handbook of self and identity (pp. 401-418). NY: The Guilford press.
  41. Merrell, K. W. (2002). Preschool and Kindergarten Behavior Scales (PKBS-2). Austin, TX: PRO-ED.
  42. Miller, G. E., Brehm, K., & Whitehouse, S. (1998). Reconceptualizing school-based prevention for antisocial behavior within a resilience framework. School Psychology Review, 27(3), 364-379.
  43. Tuker-Drob, E. M., & Harden, K. P. (2013). Gene-by-preschool interaction on the development of early externalizing problems. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54(1), 77-85. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2012.02578.x
  44. Ybrandt, H., & Armelius, K. (2010). Peer aggression and mental health problems: Self-esteem as a mediator. School Psychology International, 31(2), 146-163. https://doi.org/10.1177/0143034309352267