Abstract
Watchface is a content accounted for the largest number of current Smartwatch content posted on the App Store. However, the watch face itself does not find that the game content. Games operated in connection with the Watchface can minimize game controls and increase accessibility, while decreasing battery use, which ultimately can enhance immersion into the game. Beginning with background research on wearable devices, the current study puts forth development methodologies encompassing the entirety of the content development process from content design, to production. Through the current study, the author hopes to the ultimate effect of vitalizing Smartwatch game development.
워치페이스는 현재 앱스토어에 개제된 스마트워치 콘텐츠 중 가장 많은 수를 차지하는 콘텐츠이다. 그러나 워치페이스 자체가 게임이 되는 콘텐츠는 거의 발견되지 않는다. 워치페이스와 연계하여 구동되는 게임은 조작의 최소화와 함께 게임에의 접근을 쉽게 하고 이를 통해 배터리 소모를 줄임으로써 궁극적으로 게임에의 몰입을 증가시킬 수 있을 것으로 기대된다. 본 연구는 웨어러블 디바이스에 대한 배경 연구를 시작으로 게임 콘텐츠 디자인, 제작까지 콘텐츠 개발의 전 과정을 통해 스마트워치 게임의 새로운 개발 방법론을 제시함으로써 스마트워치 게임 개발이 활성화되는데 역할을 할 것으로 기대한다.