DOI QR코드

DOI QR Code

Industrial Fluctuations and Locality of Busan with Records

기록으로 본 부산의 산업변동과 로컬리티

  • 송정숙 (부산대학교 사회과학대학 문헌정보학과)
  • Received : 2016.05.02
  • Accepted : 2016.05.26
  • Published : 2016.05.31

Abstract

This study analyzes the process of growth of Busan from a fishing village to the capital city of South Gyeongsang Province and the central city of transportation and commerce, and an industry with records. The results of the analysis are as follows: after the port opened in 1876, there has been a decline in settlement spaces in Dongnae; on the other hand, there has been an increase in migration spaces around the port of Busan. Waegwan (倭館) nearby Yongdusan Mountain (龍頭山) was changed to the Japanese concession; thus, the number of Japanese moving into Busan had rapidly increased. As a result, the Japanese government carried out reclamation work for securing available lands for the construction of port facilities and other facilities. The Japanese government built public offices and houses, as well as production facilities for daily necessities around the port of Busan. The opening of the Seoul Busan railway (京釜線) and the cross-channel liner between Busan and Shimonoseki (釜關連絡船) led to the growth of Busan and the development of its status. At this time, as the main industry of Busan was trade, Busan had grown as a commercial city. As Busan had grown as a central city of transportation and commerce, the provincial government building of Gyeongsangnam-do (慶尙南道) moved to Busan. Thus, Busan became the central city of local politics and administration. After the Land Survey Project, a large scale of farmers were recruited for low-wage work in the new port. Because of the abolition of the corporation law, Japanese capitalists moved into their colony in Busan. There, large-scale factories, such as the Joseon cotton textile factory, were established. Through this process, the locality of Busan was changed from a fishing village to a commercial city and, finally, to a city of commerce and industry.

전통적으로 부산 일대에서 전통적인 정치 행정의 중심지는 정주공간인 동래이고, 부산은 동래부 동평현 부산포라는 어촌이었다. 개항 이후 일본과의 연이은 조약으로 일본인의 조선 내에서의 활동범위가 넓어지고 조선에서 일본인의 상업행위가 허용됨에 따라 일본인의 이주가 급증하였다. 일본은 조차나 임대, 매입 또는 매축을 통해 전관거류지와 서쪽 방면 일대, 북항 일대의 부지를 확보하고, 북항 일대에 공공시설과 상공업시설, 철도 항만시설을 구비하여 경부철도와 관부연락선이 바로 연결되도록 하였다. 이처럼 부산이 한일간 교통의 요충지가 되자 부산은 통상 중심의 상업이 발달하고, 부산항은 조선 최대의 무역항으로 자리매김 하였다. 조선이 일본에 병합된 이후 조선총독부는 토지조사사업을 통해 조선의 임야와 거대한 농지를 확보하고, 소작농이 도시 임금노동자로 전락하게 되었다. 회사령을 통해 조선 자본의 성장을 억제하고 일본 자본이 침투하여 일본인 기업이 대거 설립되었다. 1914년에 시가지는 부(府)로, 농촌은 군(郡)으로 지방행정조직이 개편됨에 따라 부산포 일대의 일본인이 개발한 지역은 부산부로, 그 외의 농촌지역은 동래군으로 바뀌었다. 새로 신설되는 공공시설과 상공업시설, 철도 항만시설은 부산부에 집중적으로 들어섬에 따라 변방이었던 이곳이 정치 행정의 중심지로 탈바꿈하였다. 부산이 교통과 교역의 중심지로 성장함에 따라 경상남도의 도청이 진주에서 부산으로 이전하였다. 이로써 부산이 경상남도의 정치와 행정의 중심지로 역할이 확대되었다. 토지조사사업으로 대규모 노동력을 확보하고, 회사령 철폐로 일본이 대자본이 식민지로 진출하였다. 부산진 방면의 매립으로 조선방직 등 대규모 공업시설이 설립되었다. 이런 과정을 통해 부산의 도시 정체성, 즉 로컬리티도 어촌에서 통상 위주의 상업도시로, 나아가 상공업 도시로 변모하게 되었다.

Keywords

References

  1. 강대민 (1992). 개항 이후의 부산과 일본. 항도부산(부산시사편찬위원회), 9, 135-153.(Kang, Dae-Min (1992). Busan and Japan Since the Opening to Foreign Trade. Hangdo Busan (The Journal of the City History Compilation Committee of Busan), 9, 135-153.)
  2. 강대민 (2007). 근대 개항기 부산지역사 연구의 회고와 전망. 항도부산(부산시사편찬위원회), 23, 327-351.(Kang, Dae-Min (2007). A Retrospective and Prospective on the Study of Busan Local History modern Japanese History in the Period of opening port. Hangdo Busan (The Journal of the City History Compilation Committee of Busan), 23, 327-351.)
  3. 권태환 (1990). 일제시기의 도시화. 한국정신문화연구원 편찬부 편. 일제 식민통치와 사회구조의 변화, 한국정신문화연구원.(Kwon, Tae-Hwan (1990). The Urbanization in the Japanese Occupation Period. The Academy of Korean Studies edit. Japanese Colonial Rule and Social Structural Change, The Academy of Korean Studies.)
  4. 김강일 (2012). 동래부사와 대일외교. 동북아역사논총(동북아역사재단), 38, 295-328.(Kim, Kang il (2012). The Dongnae Magistrate and Diplomatic Policy toward Japan. Dongbuga Yeoksa Nonchong (NorthEast Asian History Foundation), 38, 295-328.)
  5. 김경남 (1999). 한말․일제하 부산지역의 도시형성과 공업구조의 특징. 지역과 역사(부경역사연구소), 5, 223-259.(Kim, Kyung Nam (1999). A Study on the formation of Pusan City and the Changes of the Industrial Structure under the Rule of Japanese Imperialism. Chiyeok Kwa Yeoksa (The Pukyung Institute for Korean History), 5, 223-259.)
  6. 김기수 (2013). "釜山의 近代建築과 붉은 벽돌 이야기". 한국해양대학교, 해양문화교섭 제4회 시민강좌, 2강 강의자료. http://www.ima.ac.kr/kr/board/files/%EC%A0%9C4%ED%9A%8C_%EC%8B%9C%EB%AF%BC%EA%B0%95%EC%A2%8C_2%EA%B0%95_%EA%B0%95%EC%9D%98%EC%9E%90%EB%A3%8C.pdf(Kim, Ki-Su (2013). "Modern Building in Busan and Narrative of Red Bricks". Korea Maritime and Ocean University, Maritime Cultural Negotiation, The 4th Lecture for the Citizen, The 2nd Course Material. Retrieved from http://www.ima.ac.kr/kr/board/files/%EC%A0%9C4%ED%9A%8C_%EC%8B%9C%EB%AF%BC%EA%B0%95%EC%A2%8C_2%EA%B0%95_%EA%B0%95%EC%9D%98%EC%9E%90%EB%A3%8C.pdf)
  7. 김기혁, 김성희 (2002). 조선-일제강점기 동래읍성 경관 변화 연구. 대한지리학회지, 37(4), 317-336.(Kim, Kihyunk & Kim, Sunghee (2002). A Study on the Historical Landscape of Dongrae City-wall in Busan. Journal of the Korean Geographical Society, 37(4), 317-336.)
  8. 김대래 (2009). 移住와 支配: 개항 이후 부산거주 일본인에 관한 연구(1876-1910). 경제학논집, 27(1), 141-169.(Kim, Dae-rae (2009). Immigration and Rule: A Study on the Japanese Residents in Busan (1876-1910). Journal of Korean National Economy, 27(1), 141-169.)
  9. 김대래, 김호범, 장지용, 정이근 (2005). 일제강점기 부산지역 인구통계의 정비와 분석. 한국민족문화, 26, 283-319.(Kim, Dae-Rae, Kim, Ho-Beom, Jang, Ji-Yong, & Jeong, Ee-Kyen (2005). The Arrangement of Population Statistics of Busan under the Japanese Colonial Rule. Journal of Koreanology (Korean Studies Institute, Pusan National University), 26, 283-319.)
  10. 김동철 (2006a). 京釜線 개통 전후 부산지역 日本人 商人의 투자 동향. 한국민족문화, 28, 37-72.(Kim, Dong-Chul (2006a). The Trend in Investment of Japanese Merchants Who Resided in Busan before and after the Opening of the Gyeongbu Railroad Line. Journal of Koreanology (Korean Studies Institute, Pusan National University), 28, 37-72.)
  11. 김동철 (2006b). 왜관- 조선은 왜 일본사람들을 가두었을까? 한일관계사연구, 24, 339-351.(Kim, Dong-Chul (2006b). Waegwan: Japanese Town of Seclusion Era (Review). The Korea-Japan Historical Review, 24, 339-351.)
  12. 김동철 (2010). '東萊府使接倭使圖'의 기초적 연구. 역사와 세계(효원사학회), 37, 69-103.(Kim, Dong-Chul (2010). A Basic Study of "the Paintings of Head Official of Dongrae-bu's Reception for Japanese Envoys". History & the World (Hyowon Historical Society), 37, 69-103.)
  13. 김민정, 유재우 (2009). 朝鮮末期 이후 東萊邑城의 변천과정과 공간적 의미에 관한 연구. 대한건축학회논문집- 계획계, 25(9), 187-196.(Kim, Min Jung, & Yoo, Jae-Woo (2009). A Study on Significance of Space and Transformation Process of the Dongrae Eupseung Since the Late Chosun. Journal of the Architectural Institute of Korea Planning & Design, 25(9), 187-196.)
  14. 김용욱 (1994). 근대 개항기의 부산행정: 1876-1910년을 중심으로. 항도부산(부산시사편찬위원회), 11, 35-91.(Kim, Yong-Wook (1994). Busan Administration During the Opening of Ports: from 1876 to 1910. Hangdo Busan (The Journal of the City History Compilation Committee of Busan), 11, 35-91.)
  15. 김의원 (1984. 4. 6). 우리의 國土: 그 변천의 歷史와 未來(47): 日帝下 道廳移轉. 매일경제신문.(Kim, Eui-Won (1984. 4. 6). Our Territory: The History and Future of the Development (47): the Relocation of Provincial Government Building during Japanese Colonial Era, Maeil Business Newspaper.)
  16. 김의환 (1967). 釜山 近代工業 發達史 (上). 항도부산(부산시사편찬위원회), 6, 375-431.(Kim, Eui-Hwan (1967). The Development of Modern Industry in Busan (1). Hangdo Busan (The Journal of the City History Compilation Committee of Busan), 6, 375-431.)
  17. 김의환 (1969). 釜山 近代工業 發展史 (下). 항도부산(부산시사편찬위원회), 7, 58-87.(Kim, Eui-Hwan (1969). The Development of Modern Industry in Busan (2). Hangdo Busan(The Journal of the City History Compilation Committee of Busan), 7, 58-87.)
  18. 김철권 (1998). 개항기 일제강점기 부산 시가지 변천에 관한 연구. 석사학위논문. 동아대학교 대학원.(Kim, Chul Kwun (1998). The Study on the Change of the Center of Pusan in the Stage of Opening Port and Japanese Ruling. Master's Thesis. Dong-A University.)
  19. 박용숙, 김동철 (1989). 개항기의 부산, 부산직할시사편찬위원회. 부산시사, 1.(Park, Yong-Sook, & Kim, Dong-Cheol (1989). Busan During the Opening of Ports, Busan City History Compilation Committee. Busan City History, 1.)
  20. 孫禎睦 (1984). 會社令硏究. 한국사연구(한국사연구회), (45), 87-130.(Son, Jeong-mog (1984). A Study on the Company Law (會社令). The Journal of Korean History (The Association for Korean Historical Studies), (45), 87-130.)
  21. 송정숙 (2011). 개항장으로서의 부산항과 기록. 한국기록관리학회지, 11(1), 273-298.(Song, Jung-Sook (2011). As an Open Port, Busan Port and Related Records. Journal of Korean Society of Archives and Records Management, 11(1), 273-298.)
  22. 송정숙 (2012). 부산의 기억과 로컬리티. 한국도서관․정보학회지, 43(2), 343-364.(Song, Jung-Sook (2012). Memories and the Locality of Busan: Focusing on Historical Figures of Busan and Cultural Properties of Busan. Journal of Korean Library and Information Science Society, 43(2), 343-364.)
  23. 송정숙 (2013). 조선 개항장의 감리서(監理署)와 기록. 한국기록관리학회지, 13(3), 255-282.(Song, Jung-Sook (2013). The Superintendent Office (Gamriseo, 監理署) at the Open Ports in Chosun Dynasty of Korea and Related Records: Focused on the Busan Port. Journal of Korean Society of Archives and Records Management, 13(3), 255-282.) https://doi.org/10.14404/JKSARM.2013.13.3.255
  24. 심민정 (2015). 조선후기 일본사신 왕래와 접대양상. 박사학위논문. 부경대학교 대학원, 사학과.(Shim, Min Jung (2015). A Study of Reception for Japanese Envoys in Late Joseon Dynasty. Doctoral Dissertation. Pukyong National University.)
  25. 양흥숙 (2012). 개항 후 초량 사람들과 근대 공간의 형성. 한국민족문화(부산대학교 한국민족문화연구소), 44, 211-249.(Yang, Heung Sook (2012). The People of Choryang after the Opening of Ports and the Formation of a Modern Space. Journal of Koreanology (Korean Studies Institute, Pusan National University), 44, 211-249.)
  26. 오미일 (2013). 식민도시 부산의 주거공간 배치와 산동네의 시공간성, 문재원 엮음, <부산 시공간의 형성과 다층성>(부산대학교 한국민족문화연구소 로컬리티 연구총서 8). 서울: 소명출판.(Oh, Mi-Il (2013). Composition of Residential Area in Busan as a Colonial City, edited by Moon, Jae-Won, Formation and Multiplicity of Time-Space in Busan (8, Series of Research on Locality, Korean Studies Institute, Pusan National University). Seoul: Somyeong.)
  27. 尹用出 (1989). 18세기 초 東萊府의 築城役과 賦役勞動. 한국문화연구, 2, 83-128.(Yoon, Yong Chul (1989). Fortification and Forced Labor in Dongnae-bu in the Early Eighteenth Century. Journal of Koreanology (Korean Studies Institute, Pusan National University), 2, 83-128.)
  28. 李完永 (1963). 東萊府 및 倭館의 行政小考. 항도부산(부산시사편찬위원회), 2, 11-73.(Lee, Wan-Yeong (1963). Administration in Dongnae-bu and Waekwan. Hangdo Busan (The Journal of the City History Compilation Committee of Busan), 2, 11-73.)
  29. 이헌창 (1990). 개항기 시장구조와 그 변화에 관한 연구. 박사학위논문. 서울대학교 대학원.(Lee, Heon-Chang (1990). Market Structure and its Change in the Late Yi-danasty after Incorporation into World Market. Doctoral Dissertation. Seoul National University.)
  30. 장선화 (2000). 1920-30년대 부산의 공업발전과 도시구조의 변화. 지역과 역사(부경역사연구소), 6, 137-177.(Jang, Sun Hwa (2000). The Industrial Development and The Change of City Structure of Pusan During 1920-30's. Chiyeok Kwa Yeoksa (The Pukyung Institute for Korean History), 6, 137-177.)
  31. 朝鮮總督府 土木局 編 (1913). 釜山鑿平工事報告. 朝鮮總督府 土木局; 국립중앙도서관. 검색일자: 2016. 4. 17. http://viewer.nl.go.kr:8080/viewer/viewer.jsp(Engineering bureau of the Japanese Government General of Korea ed. (1913). Work Report of Busan on making flat mountains. Engineering bureau of the Japanese Government General of Korea; National Library of Korea. Retried April 17, 2016, from http://viewer.nl.go.kr:8080/viewer/viewer.jsp)
  32. 차철욱 (2006). 부산 북항 매축과 시가지 형성. 한국민족문화, (28), 1-36.(Cha, Chul-Wook (2006). The Reclamation of Busan North Harbor and the Making of the Urban District. Journal of Koreanology (Korean Studies Institute, Pusan National University), (28), 1-36.)
  33. 차철욱 (2007). 일제강점기 부산도시사 연구의 회고와 전망. 항도부산, 23, 395-416.(Cha, Chul-Wook (2007). Review and Future of Research into Busan City History during Japanese Colonial Era. Hangdo Busan (The Journal of the City History Compilation Committee of Busan), 23, 395-416.)
  34. 하지영 (2014). "부산항 거류지 차입 약서 부도(釜山港 居留地 借入 約書 附圖). 한국학중앙연구원, 부산역사문화대전. 검색일자: 2016. 3. 18. http://busan.grandculture.net/Contents?local=busan&dataType=01&contents_id=GC04200326(Ha, Ji-Yeong (2014). Agreement on the Establishment of Japanese Settlements in Busan Harbor, Academy of Korean Studies, The Digital Local Culture Encyclopedia of Busan. Retrieved March 18, 2016 from http://busan.grandculture.net/Contents?local=busan&dataType=01&contents_id=GC04200326)
  35. 홍순권 (1994). 근대 개항기 부산의 무역과 상업. 항도부산, 11, 3-33.(Hong, Soon-Kwon (1994). Trade and Commerce in Modern Busan during the Opening the Ports. Hangdo Busan (The Journal of the City History Compilation Committee of Busan), 11, 3-33.)
  36. 홍연진 (2006). 부관연락선(釜關連絡船) 시말(始末)과 부산부(釜山府) 일본인(日本人) 인구변동(人口變動). 한일민족문제연구(한일민족문제학회), 11, 141-175.(Hong, Yeon-Jin (2006). On Passage of Busan-Shimonoseki Cross-channel Liner and the Change of Japanese Population in Busan. Journal of Korean-Japanese National Studies (The Association of Korean-Japanese National Studies), 11, 141-175.)
  37. 홍영철, 부산대학교 한국민족문화연구소 (2009). 부산근대영화사: 영화상영자료 1915-1944, 산지니.(Hong, Yeong-Cheol & Korean Studies Institute of Pusan National University (2009). Film History in Modern Busan: Video Material, 1915-1944, Sanjini.)
  38. 고종실록(高宗實錄). 검색일자: 2015. 2. 6. http://gate.dbmedia.co.kr/pusan/korea.asp?url_name=고종순종실록(The Annals of the King Gojong (高宗實錄). Retrieved February 6, 2015, from http://gate.dbmedia.co.kr/pusan/korea.asp?url_name=고종순종실록)
  39. 국가기록원. 조선총독부 관보. 검색일자: 2016. 2. 5. http://theme.archives.go.kr/next/gazette/viewMain.do(National Archives of Korea, Official Gazette. Retrieved February 5, 2016, from http://theme.archives.go.kr/next/gazette/viewMain.do)
  40. 국사편찬위원회 전자사료실. 검색일자: 2016. 4. 7. http://db.history.go.kr/url.jsp?ID=sml_ms_011_0130(Archives of Korean History. National Institute of Korean History. Retrieved April 7, 2016, from http://db.history.go.kr/url.jsp?ID=sml_ms_011_0130)
  41. 규장각한국학연구원. http://e-kyujanggak.snu.ac.kr/(Institute of Kyuganggak Korean Studies. http://e-kyujanggak.snu.ac.kr/)
  42. 부산광역시 중구청 홈페이지. 검색일자: 2016. 2. 3. http://www.bsjunggu.go.kr/bsjunggu/main.php.(Jung-gu Ward Office. Busan Metropolitan City. Retrieved February 3, 2016, from http://www.bsjunggu.go.kr/bsjunggu/main.php)
  43. 비변사등록(備邊司謄錄). 국사편찬위원회 한국사데이터베이스. 검색일자: 2016. 3. 10. http://db.history.go.kr/item/level.do?itemId=bb(Bibyeonsadeungnok (備邊司謄錄). National Institute of Korean History, Korean History Database. Retrieved March 10, 2016, from http://db.history.go.kr/item/level.do?itemId=bb)
  44. 삼국사기(三國史記). 검색일자: 2016. 3. 15. http://pusan.koreaa2z.com/viewer.php?seq=34#1163(Samguksagi (三國史記). Retrieved March 15, 2016, from http://pusan.koreaa2z.com/viewer.php?seq=34#1163)
  45. 승정원일기(承政院日記). 국사편찬위원회 한국사데이터베이스. 검색일자: 2016. 1. 8. http://sjw.history.go.kr/main/main.jsp(Seungjeongwon Ilgi, The Daily Records of Royal Secretariat of Joseon Dynasty (承政院日記). National Institute of Korean History, Korean History Database. Retrieved January 8, 2016, from http://sjw.history.go.kr/main/main.jsp)
  46. 신증동국여지승람(東國輿地勝覽). 검색일자: 2016. 1. 20. http://db.itkc.or.kr/index.jsp?bizName=MK(Sinjeung Donggukyeojiseungram (新增東國輿地勝覽). Retrieved January 20, 2016, from http://db.itkc.or.kr/index.jsp?bizName=MK)
  47. 한국독립운동사정보시스템. 검색일자: 2015. 4. 6. http://search.i815.or.kr/main.do(Information System for Korean History of Independence Movement. Retrieved April 6, 2015, from http://search.i815.or.kr/main.do)
  48. 한국역사정보통합시스템. http://www.koreanhistory.or.kr/(Korean History Database. National Institute of Korean History. http://www.koreanhistory.or.kr/)
  49. 회사령, [시행 1911.4.1.] [조선총독부제령 제13호, 1910.12.29 제정]. 국가법령정보센터. 검색일자: 2016. 4. 3. http://www.law.go.kr/%EB%B2%95%EB%A0%B9/%ED%9A%8C%EC%82%AC%EB%A0%B9/(00013,19101229)(Company Rule, [Commenced in 1911.4.1.] [The Japanese Government-General of Korea Regulation, 13th, Commenced in 1910.12.29.], The National Law Information Center. Retrieved April 3, 2016, from http://www.law.go.kr/%EB%B2%95%EB%A0%B9/%ED%9A%8C%EC%82%AC%EB%A0%B9/(00013,19101229))