'Media Influence' Discourses Articulated for Crowd Control in Colonial Korea

식민지 '미디어 효과론'의 구성 대중 통제 기술로서 미디어 '영향 담론'

  • Received : 2016.03.31
  • Accepted : 2016.05.20
  • Published : 2016.06.15

Abstract

In the early 1900, photography, magic lantern and cinema were simultaneously introduced and experienced until the mid-1910s as mysterious and magical symbol of modern science and technology. The technology of vision, cinema in particular demonstrated its commercially expandable potentials through serial films in the mid-1910s, silent cinema in the 1920s and talkies in 1930s. I argue that a metaphor 'like a movie' which was would be spoken out by peoples as a cliche ever since the late 1910s whenever they encountered something uncanny, mysterious, and looking wholly new phenomena informs how cinematic technology worked in colonial society at the turning point to the early 20th century. Mass in colonial society accepted cinema and other visual technologies not only as an advanced science of the times but as texts of modernity that is the reason why cinema had so quickly taken cultural hegemony over the colony. Until the mid-1920s, discourse on cinema focused not on cinema itself, rather more on the theatre matters such as hygiene, facilities for public use, disturbance, quarrels and fights, theft, and etc. Since the mid-1920s and especially in wartime 1930s, discourses about negative influences and effects of cinema on behavior, mind and spirit of masses, bodily health, morality and crime were articulated and delivered by Japanese authorities and agencies like as police, newspapers and magazines, and collaborate Korean intellectuals. Theories and research reports stemming from disciplines of psychology, sociology, and mass-psychology that emphasized vulnerability and susceptibility of the crowd and mass consumers who would be exposed to visual images, spectacles and strong toxic stimulus in everyday lives. Those negative discourse on influences and effects of cinema was intimately associated with fear of the crowd and mass as well as new technology which does not allow clear understanding about how it works in future. The fact that cinema as a technology of vision could be used as an apparatus of ideology and propaganda stirred up doubts and pessimistic perspectives on cinema influence. Discourse on visual technology cinema constructed under colonial governance is doomed to be technology of mass control for empire's own sake.

사진, 환등, 영화는 20세기 전반기의 경이롭고 마술적인 시각 기술, 1910년대 중반 상업적 가능성을 확인시킨 시기를 거쳐, 1920~1930년대 내내 문화적 패권을 향유한 유일한 미디어였다. 처음부터 근대적 오락으로 소비된 시각 미디어들에 대한 담론은 1920년대 초반까지 영화보다는 관객이 집합하는 공간인 극장 통제, 즉 군중 통제에 역점을 두고 구성되었다. 그러다 영화 자체가 현대적 문화와 미학의 표준이 된 1920년대 중반 이후 무성영화시대에는 당대의 지배적 학문 분야들인 심리학, 사회학, 대중 심리학의 개념과 이론을 적용하여 영화가 대중에게 미치는 강력한 도덕, 심리, 정신면의 부정적 영향을 강조하게 된다. 이데올로기 도구이자 동시에 근대 리얼리즘의 재현 매체로서 가능성을 지닌 시각 기술과 그것의 정점에 있는 영화의 영향을 부정적으로 규정해 간 것이다. 이 연구는 이러한 '식민적 미디어 영향 담론'이 처음부터 통치의 문제였으며 상업적 소비대중과 저항적 군중 통제를 위한 담론이었음을 주장하였다. 주목해야 할 사실은 이를 통해 일제의 식민지 통치성이 부단히 세계적, 보편적 사유와 지적흐름을 수용하면서 구성되어 갔지만 식민지 대중의 동의를 얻는 데는 실패한 담론이었다는 점이다.

Keywords

References

  1. <매일신보>, <동아일보>, <삼천리>, <신문계>, <인문평론>, <황성신문>, <대한매일신보>, <제국신문>, <조광>, <만선일보>
  2. 김상민 (2014). 활동사진, 우미관, 대활극. <대중서사연구>, 20권 2호, 165-203.
  3. 김승구 (2011). 1910년대 경성 영화관들의 활동양상. <한국문화>, 53호, 175-197.
  4. 김종근 (2003). 서울 중심부의 일본인 시가지 확산: 개화기에서 일제강점기 전반기까지, 1885-1929년. <서울학연구>, 20호, 181-233.
  5. 김형국 (2001). 1920년대 초 민족개조론 검토. <한국근현대사연구>, 19호. 187-206.
  6. 백문임 (2014). 감상의 시대, 조선의 미국 연속영화. 연구모임 시네마바벨 편, <조선영화와 할리우드> (15-72쪽). 서울: 소명출판.
  7. 벤야민, W. (1990), 보들레르의 몇 가지 모티브에 대하여. 반성완 역, <발터벤야민의 문예이론> (119-164쪽). 서울: 민음사.
  8. 원재연 (2000). 1880년대 문호개방과 한성부 남문 내 명례방 일대의 사회경제적 변화. <서울학연구>, 14호, 49-82.
  9. 유선영 (2007). 영화의 사회문화사. 유선영.박용규.이상길 외, <한국의 미디어 사회문화사> (229-303쪽), 서울: 커뮤니케이션북스.
  10. 유선영 (2005). 황색 식민지의 서양영화 관람과 소비실천, 1934-1942: 제국에 대한 '문화적 부인'의 실천성과 정상화 과정. <언론과 사회>, 13권 2호, 7-62.
  11. 이순진 (2006). 활동사진의 시대(1903-1919) :조선의 영화관객성에 대한 연구. <대중서사연구>, 16호, 225-256
  12. 이영일 (2003). <한국영화사를 위한 증언록, 김성춘.복혜숙.이구영 편>. 도서출판 소도.
  13. 이호걸 (2010). 식민지 조선의 외국영화-1920년대 경성의 조선인 영화관에서의 외화상영. <대동문화연구>, 72집. 79-116.
  14. 이호걸 (2011), 1920년대 조선에서의 외국영화 담론 - 미국영화에 대한 담론을 중심으로. <영화연구>, 49호, 255-283
  15. 임화 (1941. 6). 조선영화발달소사. <삼천리>, 196-205.
  16. 정용화 (2006), 1920년대 초 계몽담론의 특성: 문명.문화.개인을 중심으로. <동방학지>, 133호, 173-198.
  17. 최인진 (2000), <한국사진사: 1631-1945>. 서울: 눈빛
  18. Faden, E. S. (2001). Crowd control: Early cinema, sound, and digital images, Journal of Film and Video, 53(2), 93-106.
  19. Gale, J. S. (1902). Korea's Electric Shocks. The Outlook, 70(6), Februray, 377-380.
  20. Guerin, F. (2003). Dazzled by the light: Technological entertainment and its social impact in "Variete". Cinema Journal, 42(4), 98-115. https://doi.org/10.1353/cj.2003.0017
  21. Grimmer-Solem, E. (2005). Social science, Meiji conservatism, and the pecularities of Japanese history. Journal of World History, 16(2), 187-222. https://doi.org/10.1353/jwh.2005.0144
  22. Kaes, A. (1990). Silent cinema. Monatshefte, 82(3), 246-256.
  23. Kenkel, K. J. (1999). The adult children of Early Cinema. Women in German Yearbook, 15. 137-160.
  24. Lee Chulwoo (1999). Modernity, legality, and power in Korea under Japanese Rule. in Gi-Wook Shin & M. Robinson (eds.), Colonial modernity in Korea. Cambridge and London: Harvard Univ. Asia Center, 21-51.
  25. Lyman, S. M. (1997). Cinematic ideologies and societal dystopias in the United States, Japan, Germany and the Soviet Union : 1900-1996. International Journal of Politics and Society, 10(3), 497-542. https://doi.org/10.1007/BF02098688
  26. Malin, B. J. (2009). Technology, social science, and emotion in the Payne Fund Motion-Picture Studies. Technology and Culture, 50(2), 366-390. https://doi.org/10.1353/tech.0.0246
  27. Peattie, M. R. (1984). Japanese attitudes toward colonialism, 1895-1945. in R. H. Myers & M. R. Peattie (eds.), The Japanese colonial empire, 1895-1945 (pp. 80-127). Princeton, N.J.: Princeton Univ. Press.
  28. Pearson, R/ (1996). Early Cinema. G. Nowell-Smith (ed.), The Oxford History of World Cinema (pp. 13-22). Oxford University Press. (http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.474.5157&rep=rep1&type=pdf)
  29. Silverberg, M. (1991). Constructing a new cultural history of pre-war Japan. boundary 2, 18(3), Japan in the World, 61-89. https://doi.org/10.2307/303203
  30. Slater, D. (1995). Photography and modern vision: The spectacle of 'natural magic'. in Chris Jenks (ed.), Visual Culture (pp. 218-237). London: Routledge.
  31. Smyth, R. (1979). The development of British colonial film policy, 1927-1939, with special reference to East and Central Africa. The Journal of African History, 20(3), 437-450. https://doi.org/10.1017/S0021853700017400
  32. Solomon, M. (2006). Up-to-date Magic: Theatrical conjuring and the trick film. Theatre Journal. 58(4), 595-615. https://doi.org/10.1353/tj.2007.0032
  33. Steiner, J. F. (1936). The development and present status of sociology in Japanese universities. American Journal of Sociology, 41(6), 707-722. https://doi.org/10.1086/217295
  34. Tipton, E. K. (2008). Cleansing the nation: Urban entertainments and moral reform in interwar Japan. Modern Asian Studies, 42(4), 705-731. https://doi.org/10.1017/S0026749X06002678
  35. Weinbrenner, M. E. (2011). Movies, Model Ts, and Morality: The impact of technology on standards of behavior in the Early Twentieth Century. The Journal of Popular Culture, 44(3), 647-659. https://doi.org/10.1111/j.1540-5931.2011.00853.x
  36. Yoo Sunyoung (2001), Embodiment of American modernity in colonial Korea. Inter-Asia Cultural Studies, 2(3), 423-441. https://doi.org/10.1080/14649370120010939
  37. Yoshimi Shun'ya (2002), The development of 'Newspaper Studies' as an academic discipline in the discursive space of 1930 Japan. Social Science Japan Journal. 5(2). 199-214. https://doi.org/10.1093/ssjj/05.2.199