Mothers' Experience of Treatment Services for Attention Deficit Hyperactivity Disorder

ADHD 아동을 둔 어머니들의 ADHD 치료 및 서비스 경험에 관한 연구

  • Received : 2016.04.28
  • Accepted : 2016.05.19
  • Published : 2016.05.31

Abstract

The purpose of this study was to explore the perceptions in treatments and experiences of attention-deficit hyperactivity disorders (ADHD) for mothers parenting a child with ADHD. Using Giorgi's 4 stages, this study investigated the meaning of ADHD treatments for mothers. Data were collected from December 2014 to February 2015 for 3 months with a sample of 13 mothers of children with ADHD via in-depth interviews. Collected data was analyzed using an interpretative phenomenological approach. Dominant issues identified were: I (mother) need to be changed for my child; Through mothers' experiences of lack of self-determination about a child with ADHD, they realized ignorance, chaos, and anxiety. While they experience multiple negative feeling, there is a positive change with unresolved issues. The findings highlight the correct awareness of ADHD and incorporated therapies for mothers and children with ADHD to improve treatment retention. Also, specialized services would be developed for mothers to promote their positive attitude to life, which is vital to cultivating the correct self-awareness.

본 연구는 ADHD 아동을 양육하는 어머니들의 체험을 통한 ADHD 아동에 대한 치료와 서비스 본질 의미를 탐구하고자 하였다. 본질을 탐색하기 위해 ADHD 아동에게 실시한 치료와 서비스의 경험을 Giorgi 4단계를 토대로 단계별 치료와 서비스 경험의 의미와 정보 채널의 과정을 연구문제 내용으로 기술하였다. 연구문제는 ADHD 아동 어머니들이 경험한 ADHD 치료 및 서비스 경험의 실태는 무엇인가?, ADHD 아동 어머니들이 경험한 ADHD 치료 및 서비스의 본질적 의미는 무엇인가? ADHD 아동 어머니들이 경험한 ADHD 치료 및 서비스 경험의 구조는 어떠한가?로 구성되었다. 이를 위해 2014년 6월부터 전화면접을 통한 접촉을 시작하였으며, 인터뷰는 2014년 12월부터 2015년 2월까지 실시되었다. 13명의 ADHD 아동 어머니를 대상으로 2~3회에 걸쳐 현상학적 연구로 진행되었다. 그 결과 ADHD 아동 어머니들이 경험한 ADHD 치료 및 서비스 경험의 본질적 의미를 통한 질적 구조는 '내가 변해야 우리 아이가 산다'는 것으로 인지의 변화를 가져온 '인식변화를 위한 동행과정'이었다. 이러한 과정은 '무지와 혼란 속에서 자기결정의 부재'를 가져온 경험을 통해 '지각한 현실과 불안에 대처하며 변화에의 욕구'를 가진 후 '변화를 시도하지만 아직 남은 미결의 과제'를 지닌 채 '긍정적 변화의 주체로' 맞서 나아가는 과정이었다. 이 연구결과를 통해 병합치료의 필요성과 치료를 지속하는데 있어 부모의 올바른 인식에 의한 치료 참여는 주요한 변인이 된다는 것을 알 수 있었다. 아울러 아동의 변화를 위한 어머니의 변화가 중요하지만 삶에 대한 어머니의 태도가 긍정적으로 변화될 때만이 이루어질 수 있는, 어머니의 인지의 변화 과정이었다는 것이다.

Keywords

References

  1. 김도연, 2003, "주의력결핍과잉행동장애 아동에 대한 인지행동놀이치료, 부모훈련 병합치료의 효과". 이화여대 박사학위논문.
  2. 김세실.안동현.이양희. 1998. "주의력결핍/ 과다활동장애(ADHD) 아동에 대한 약물-부모훈련 병합치료의 효과". 신경정신의학. 37(4): 683-699.
  3. 김진희. 2006. "동기강화 부모행동훈련이 ADHD 아동과 부모에게 미치는 영향". 계명대학교 석사학위논문.
  4. 김형숙. 2007. "근거이론을 이용한 ADHD 아동 양육 경험". 가족과 문화. 19(4): 193-222.
  5. 민현경. 2008. "부모교육 프로그램이 ADHD 아동의 문제행동과 어머니의 양육태도, 양육 스트레스 및 정신건강에 미치는 효과". 단국대 석사학위논문.
  6. 백윤진. 2012. "인지행동적 게임놀이-부모교육 프로그램이 ADHD성향 아동의 실행기능, 자기조절, 문제행동과 부모의 양육스트레스에 미치는 효과". 덕성여대 석사학위논문.
  7. 신민섭.오경자.홍강의. 1995. "주의력결핍 과잉활동 장애 아동에서 약물 단독 치료와 부모 훈련 병합치료의 효과 비교". 소아.청소년정신의학. 6(4): 65-73.
  8. 신연희. 2010. "아동의 주의력결핍 과잉행동장애(ADHD) 증상, 어머니의 양육스트레스와 양육행동, 아동의 사회적 유능감 및 자기 유능감의 간의 구조적 관계 분석". 계명대학교 박사학위논문.
  9. 양돈규 변명숙 역. 라라 호노스 웹 지음. 2008. ADHD 아동의 재능. 시그마프레스.
  10. 이수경. 2007. "ADHD 아동의 문제행동 개선을 위한 인지행동 미술치료와 부모 교육의 병합치료 사례". 영남대 석사학위논문.
  11. 이혜경. 2007. "여성정신장애인의 모성경험에 관한 연구". 이화여대 박사학위논문.
  12. 임자성. 2011. "주의력결핍과잉행동장애(ADHD) 아동의 정서지능 향상 프로그램의 효과-정서적 양육기술 부모교육 병합치료 효과를 중심으로-". 성신여대 박사학위논문.
  13. 조은정. 2008. "ADHD 아동 어머니의 스트레스 대처 단계에 기반을 둔 부모훈련과 아동 훈련의 효과". 전남대 박사학위논문.
  14. 최말옥. 2012. "강점관점으로 본 ADHD 아동 어머니의 양육 경험에 관한 연구". 한국사회복지학. 64(1): 325-355.
  15. 통계청. 2011. http://kostat.go.kr/portal/korea/index.action
  16. 건강심사평가원. 2012년 보도자료. http://www.hira.or.kr/main.do
  17. Al-Yagon, M., Fawcett, A. J., Jiménez, J. E., Lucangeki, D., Sholapurwala, R., and Tressoldi, P. E. 2013. "The proposed changes for DSM-5 for SLD and ADHD: International perspectives-Australia, Germany, Greece, India, Israel, Italy, Spain, United Kingdom, and United States". Journal of Learning Disabilities. 46(1): 58-72. https://doi.org/10.1177/0022219412464353
  18. Bussing, R., Zima, B. T., Mason, D. M., Meyer, J. M., White, K., and Garvan, C. W. 2012. "ADHD knowledge, perceptions, and information sources: Perspectives from a community sample of adolescents and their parents". Journal of Adolescent Health 51: 593-600. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2012.03.004
  19. Carolyn Webster-Stratton. 2011. "Combining parent and child training for young children with ADHD". Journal of Clinical Adolescent Psychology. 40(2): 191-203. https://doi.org/10.1080/15374416.2011.546044
  20. Cheryl, Y. C. So., Patrick W.L. Leung, and Se-Fong Hung. 2008. "Treatment effectiveness of combined medication /behavioural treatment with chinese ADHD children in routine practice". Behaviour Research and Therapy. 46: 983-992. https://doi.org/10.1016/j.brat.2008.06.007
  21. Chronis, A. M., Jones, H. A. and Raggi, V. L. 2006. "Evidence-based psychosocial treatments for children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder". Clinical Psychology Review. 26: 486-502. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2006.01.002
  22. De BOO, G. M and Prins, P. J. M. 2006. "Social incompetence in children with ADHD: Possible moderators and mediators in social-skills training". Clinical Psychology Review. 27: 78-97.
  23. Furman, R. A. 2002. "Attention-Deficit Hyperactivity Disorder: An alternative viewpoint. Journal of Infant", Child and Adolescent Psychotherapy 2: 125-144. https://doi.org/10.1080/15289168.2002.10486389
  24. Hoffman, M. T. 2011. "A discrete choice conjoint experiment to evaluate parent preferences for treatment of young, medication native children with ADHD". Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology. 40(4): 546-561. https://doi.org/10.1080/15374416.2011.581617
  25. Jenkins, E. B., Mary, M., Newcorn, J., Bannon, W., and LAraque, D. 2012. "Parent medication concerns predict underutilization of mental health services for minority children with ADHD". Clinical Pediatrics. 51(1): 65-76. https://doi.org/10.1177/0009922811417286
  26. Larson, J. J., Yoon, Y. Stewart, M, and Dosreis, S. 2011. "Influence of caregiver's experiences on service use among children with attention- deficit hyperactivity disorder". Psychiatric Services. Psychiatryonline. org. 62(7): 734-739. https://doi.org/10.1176/ps.62.7.pss6207_0734
  27. Lehmann, C. U., Conner, K. G and Cox, J. M. 2004. "Preventing provider errors: Online parenteral nutrition calculator". Pediatrics. 113(4): 748-753. https://doi.org/10.1542/peds.113.4.748
  28. Leslie, L. K., and Wolraich, M. L. 2007. "ADHD service use patterns in youth". Journal of Pediatric Psychology. 32: 695-710. https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsm023
  29. Lincoln, Y. S. and Guba, E. G. 1985. Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA:Sage Publications.
  30. Pescosolido, B. A., Jensen, P. S., and Martin, J. K. 2008. "Public knowledge and assessment of child mental health problems: Findings from the national stigma study-children". Journal of American Academy Child Adolescent Psychiatry. 47: 339-349. https://doi.org/10.1097/CHI.0b013e318160e3a0
  31. Stein, B. D. 1999. "Ritalin is not the Answer: A Drug-Free, Practical Program for Children Diagnosed with ADD or ADHD". San Francisco: Jossey-Bass.
  32. Stein, B. D., Klein, G. R., Greenhouse, J. B., and Kogan, J. N. 2012. "Treatment of attention-deficit hyperactivity disorder: Patterns of evolving care during the firsttreatment episode". Psychiatric Services. Psychiatryonline. org. 63(2): 122-129. https://doi.org/10.1176/appi.ps.201000532
  33. Swift, J. K., & Callahan, J. L. 2009. The impact of client treatment preferences on outcome: A meta-analysis. Journal of Clinical Psychology, 65(4): 1-14. https://doi.org/10.1002/jclp.20542
  34. Toomey, S. L., Sox, C. M., Rusinak, D., and Finkelstein, J. A. 2012. "Why do children with ADHD discontinue their medication?". Clinical Pediatrics. 51(8): 763-769. https://doi.org/10.1177/0009922812446744
  35. Uekermann, J., Kraemer, M., Abdel-Hamid, M., Schimmelmann, B. G., and Hebebrand, J. 2010. "Social conition in attention-deficit/hyperactivity disorder". Neuroscience and Biobehavioral Reviews. 34: 734-743. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2009.10.009
  36. Van Brunt, K., Matza, L. S., Classi, P. M., and Johnston, J. A. 2011. "Preferences related to attention-deficit / hyperactivity disorder and its treatment". Patient Preference and Adherence. 1(5): 33-43.