A study on the relationship between social capital and organization trust, recommendation intention, and turnover intention

사회적 자본과 조직신뢰, 추천의도 및 이직의도 간의 관계에 관한 연구

  • Han, Na-Young (Dept. of IT Business Administration, Kosin University) ;
  • Kwon, Hyeok-Gi (Dept. of Business Administration, Dong-Eui University)
  • 한나영 (고신대학교 IT경영학과) ;
  • 권혁기 (동의대학교 상경대학 경영학과)
  • Received : 2016.02.11
  • Accepted : 2016.03.21
  • Published : 2016.03.31

Abstract

This study is to investigate the impact of the social capital on organization trust, and the impact of the organization trust on recommendation intention, and turnover intention. And by this it is also to integrally analyze through what route social capital affects the recommendation intention and turnover intention. An actual analysis through covariance structural equation model was made targeting the members of small and medium sized manufacturing companies. The results of the actual analysis showed that the relational dimension in the social capital had an positive(+) and the most pervasive effect on the organization trust. Relational dimension refers to the formation relationships among members and has a significant value in the interaction in the relation between subordinates and superiors, between colleagues, and between departments. Secondly, the cognitive dimension in the social capital was revealed to have no significant effect on the organization trust and structural dimension was revealed to have a positive(+) effect on the organization trust. Structural dimension refers to the capital value which shows itself in the social network and relationship existing between the members and is formed through building the best network within an organization. Thirdly, organization trust was revealed to have a positive(+) impact on the recommendation intention and to have a negative(-) impact on the turnover intention. Finally, the summary, implications, limitations, and future research direction of this study were presented.

본 연구는 사회적 자본이 조직신뢰에 미치는 영향, 둘째, 조직신뢰가 추천의도, 이직의도에 미치는 영향을 분석하고자 한다. 이를 통해 사회적 자본이 어떤 경로를 통해 추천의도, 이직의도에 영향을 미치는지를 통합적으로 분석하고자 한다. 부산 소재 중소 제조업체를 대상으로 공변량 구조방정식모형을 통하여 실증 분석하였다. 실증분석 결과, 첫째, 사회적 자본 중 관계적 차원이 조직신뢰에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 사회적 자본 중 관계적 차원이 조직신뢰에 가장 큰 영향을 주는 것으로 나타났다. 관계적 차원은 구성원들 간의 관계형성을 의미하며 상하 간의 관계, 동료와의 관계, 부서 사이의 관계 등의 상호작용에 있어 중요한 가치를 지닌다. 둘째, 사회적 자본 중 인지적 차원은 조직신뢰에 유의미한 영향을 미치지 않았으며 구조적 차원은 조직신뢰에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구조적 차원은 구성원들 간에 존재하는 사회적 연결망 혹은 유대관계에서 나타난 자본적 가치를 의미하며 조직에서 최적의 네트워크를 구축하는 것에 의해 형성된다. 셋째, 조직신뢰는 추천의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 조직신뢰는 이직의도에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 사회적 자본과 추천의도 및 이직의도 간의 관계에서 조직신뢰가 일부 매개하는 것으로 나타났다. 끝으로 본 연구의 요약 및 시사점, 한계점 그리고 미래의 연구방향을 제시하였다.

Keywords

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