DOI QR코드

DOI QR Code

지역신도시의 정체성과 경쟁력 조기확보를 위한 축제의 역할과 방향성에 관한 연구 - "내포신도시"의 경우를 중심으로 -

The Studies on the role and direction of the festival for early securing of competitive identity in new urban city - Focusing on the case of the Naepo new city in Chungnam -

  • 설기환 (청운대학교 방송영상학과) ;
  • 박명혜 (청운대학교 사회복지학과) ;
  • 유석호 (공주대학교 게임디자인학과)
  • 투고 : 2016.03.26
  • 심사 : 2016.05.20
  • 발행 : 2016.05.28

초록

충남의 도청이전이 추진되어 지역의 균형발전을 기본이념으로 하여 지형적으로 충남의 중심부인 홍성과 예산지역에 '내포신도시'가 조성 중에 있다. 2단계의 종료연도인 2015년의 목표달성이 거의 20%의 수준에 머무르고 있다. 그 원인은 매우 복잡하겠지만, 중앙정부의 중앙정부기관이전과 세종특별자치시를 건립하면서 충남이 정책적 지원 대상에서 제외된 것이 가장 큰 원인이 된 셈이다. 이런 문제점을 해소하기 위해서는 중앙정부차원의 혁신도시건설에 준하는 지원이 필요하다. 또한, 자체적으로 국 내외의 지역도시들이 축제를 통하여 지역의 브랜드와 경쟁력을 만드는 것처럼, '내포신도시'만의 정체성과 첨단산업단지를 안고 있는 글로벌 지역의 첨단기술이 아우르는 축제를 핵우산으로 삼아 위기를 기회로 전환하는 전기를 마련하여야 한다. 본 연구는 이런 전략의 뒷받침이 되는 분석과 실질적으로 추진가능한 혁신전략과 축제의 방향성에 대해서 제시하여 '내포신도시'의 현안문제를 해결하는데 도움을 주고자 한다.

Movement of Province Government Office of Chungcheongnam-do is pursued to balance regional development of South Chungcheong Province. The Head Office was built in Naepo area(Hongsung & Yeasan) which is located in the center of Chungnam geographically to promote balanced regional development. Stage two goals for 2015 of city construction is staying at the level of 20 %. The cause is very complicated, but it can be explained by central government agencies in the establishment of the Sejong City and relocation of the central government policy support. This study is looking for new strategies to get competitive power and Regional Festival which leads the mood and industry in the new city, Naepo.

키워드

참고문헌

  1. Chungchungnamdo, Homepage(Napo New City) http://www.naeponewtown.or.kr/ Mar. 20, 2016 Search
  2. Regional Innovation Committee, Hompage http://www.innocity.or.kr Nov. 20, 2015 Search
  3. Statistics Agency, "The statistics of Popular in Registration", 2015
  4. Kim Su-Sin, "Administration Theory on City", Korean Broadcasting & Communication University, p60-63, 1997
  5. Lee, Won-Kyung, "Study on Brand Identity Structure Development through the Analysis of Festival and Brand", Kyunggi University, p17-18, 2014
  6. Hong, Yeop Mun, Yu-Jin, Kim, Chul-Won, "Comparative Study on Measuring the City Brand Personality for Convention Destination", The Study on Tourism & Leasure, 27-9, p79-81, 2015
  7. Kim, Kyung-Tae, "Content Develope plan to activate Tourism in Napo Culture area in Chungnam", Chungnam Deveoptment Institute, p180, 2011,
  8. Lee, Won-Kyung, "Study on Brand Identity Structure Development through the Analysis of Festival and Brand", Kyunggi University, p78-79, 2014
  9. Chungceongnamdo, "Third Rebuilding Plan of 4 Bloc Development in Chungchungnamdo", 2008
  10. Chungcheongnamdo, 2015 Statistics in Chungnam, 2015
  11. Korea Culture & Tourism Research Insititute, "Study on Cultural Infrestructure & City Curture of Naepo New city in Chungcheongnamdo", p168-171, 2008
  12. Jang, Kyung-Ho, "A analysis for the utilization of regional festivals", Hansung Uinversity, p40-42, 2015
  13. Oh, Hun-Sung, "Increasing of Regional Festival on 20th of Culture & Tourism Festival Support", Region Development Institute vol.21 (2015, Autumn), p104-105, 2015
  14. Korean Future Foundation, "Staitus and Problems of Korean Regional Festival", Korean Future Report No.286, ,169, 2012
  15. Naepo, Festival of Flower & Dron 2015 Homepage Dec. 15, 2015 Research http://korean.visitkorea.or.kr/kor/bz15/where/festiv al/festival.jsp?cid=2031304
  16. Jung Ji-Eun, "(The)effect of service quality and storytelling of local arts festival on visitors' satisfaction : focusing on mediation effect of local arts festival brand equity", Seonggunkwan University, p61-642014