DOI QR코드

DOI QR Code

Music Listening Behavior analysis of Twitter User and A Comparative Study of Domestic Music Ranking

트위터 이용자의 음악 청취 행태 분석 및 국내 음악 순위와의 비교 연구

  • 유영석 (대진대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 손방용 (대진대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2016.04.01
  • Accepted : 2016.05.20
  • Published : 2016.05.28

Abstract

While consumption patterns have changed online music, online music platform began to emerge. While people prefer popular music recommendation, they use the online music platform chart or use the SNS Platform to share information. Online platform Ranking is different because of different properties held by members. Meanwhile, we need music charts characteristics of SNS users. So there were a lot of attempts to chart a comprehensive variety of platforms. And continue to emerge theses linking the musical characteristics and SNS. In this paper, We have developed a new chart using the behavior of Twitter Users who listen to music, and studies comparing the results with existing chart.

음악 소비행태가 온라인으로 변화하면서 온라인 음악 플랫폼들이 등장하기 시작한지 오래다. 사람들이 인기 음악이나 인기 뮤지션의 음악 등 추천 정보 제공을 선호하게 되면서 온라인 음악 플랫폼의 차트를 이용하기도 하고, 소셜 네트워크 서비스(SNS)를 통해 정보를 공유하기도 한다. 온라인 음악 순위 차트는 조금씩 차이가 있으며, 그 이유 중 하나는 플랫폼마다 보유하고 있는 회원들의 특성이 다르기 때문이라고 볼 수 있다. 한편, SNS 이용자의 특성을 지닌 음악 차트 순위가 필요하고 이와 관련하여 각 온라인 음악 플랫폼의 차트들을 종합하려는 시도가 있어왔다. 더불어 음악적 특성을 SNS와 연결 지어 연구하는 관련 논문 역시 계속 등장하고 있다. 본 연구에서는 국내의 다양한 SNS중 트위터 이용자들의 음악적 특성을 분석하고 기존의 음악 플랫폼의 순위차트와 트위터의 해시태그라는 기능을 통해 SNS 이용자들이 공통적으로 선호하는 음악 기반의 국내 인기 음악 차트 순위를 개발하고 그 순위의 특성을 분석하여 기존의 온라인 음악 순위 차트, 공영방송사 음악 순위 차트와의 결과를 비교 연구한다.

Keywords

References

  1. H. G. Kang, "Music Pattern Analysis of K-POP", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 11, No. 3, pp. 95-100, 2013.
  2. SK Planet Developers : https://developers.skplanetx.com/apidoc/kor/melon/chart, September 1, 2015.
  3. H. Y. Chan, "Analysis of Opinion Social Data on the SNS by analyzing of Collective Damage Reply", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 11, No. 5, pp. 41-51, 2013.
  4. D. I. Tag, "A Study on The Influence of Convergence Benefit of Facebook Fan Page in Brand Attachment and Brand Commitment", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 6, No. 5, pp. 199-206, 2015. https://doi.org/10.15207/JKCS.2015.6.5.199
  5. Twitter Information Center-Hashtag : http://support.twitter.com/articles/402995, September 1, 2015.
  6. J. S. Lee, "A Study on the Data mining preprocessing Tool For Efficient database marketing", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 12, No. 11, pp. 257-264, 2014.
  7. The R Project for Statistical Computing : https://www.r-project.org, September 1, 2015.
  8. H. W. Kwak, "Why Twitter is a social network", 2011.
  9. Y. K. Kim, "Crowds vs. Broadcasters: Predicting Billboard Rank Using Characteristic of Music Listening Behavior in Twitter", 2015.
  10. K. H. Choi, "A reviews on the social network analysis using R", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 6, No. 1, pp. 77-83, 2015. https://doi.org/10.15207/JKCS.2015.6.1.077
  11. D. H. Byun, "Method for Selecting a Big Data Package", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 11, No. 10, pp. 47-57, 2013.
  12. twitteR : http://cran.nexr.com/web/packages/twitteR /index.html, September 1, 2015.
  13. Twitter developers : https://dev.twitter.com, September 1, 2015.
  14. Y. M. Kim, "A Study on plan for promoting innovation and utilization of information sharing", Journal of the Korea Convergence Society, Vol. 12, No. 4, pp. 43-49, 2014.
  15. The JSON Data Interchange Format : http://www.json.org, September 1, 2015.
  16. Extensible Markup Language(XML) : http://www.w3.org/XML, September 1, 2015.
  17. IBM Knowledgecenter-One way ANOVA : http://www-01.ibm.com/support/knowledgecenter/SSLVMB_20.0.0/com.ibm.spss.statistics.help/idh_onew.htm?lang=ko, September 1, 2015.
  18. IBM Knowledgecenter-Bivariate Correlations : http://www-01.ibm.com/support/knowledgecenter/SSLVMB_21.0.0/com.ibm.spss.statistics.help/idh_corr.htm?lang=ko, September 1, 2015.
  19. J. H. Choi, "A Study on the Correlation of Agendas between Politicians' Twitters and traditional News Media", 2011.
  20. Korean Click, "October to December 2013 Total PC/Mobile(Web + APP) service status using online sources", 2014.
  21. H. Y. Kim, "Domestic and international SNS status and sociological implications", pp. 19-42, KISDI, 2012.