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A Study on Risk Analysis and Countermeasures for Urban Railway Casuality Accident

도시철도 역사 내 철도안전사상사고 위험도 평가 및 저감방안

  • 김진태 (서울과학기술대학교 철도전문대학원 철도경영정책학과) ;
  • 김시곤 (서울과학기술대학교 철도전문대학원) ;
  • 오재경 (서울과학기술대학교 철도전문대학원 철도경영정책학과) ;
  • 고승렬 (한국교통연구원)
  • Received : 2016.03.23
  • Accepted : 2016.05.11
  • Published : 2016.06.01

Abstract

The paper suggests to measure the risk of pedestrians inside urban railway stations. The level of risk is calculated in manner of both an average risk and average weighted risk of 9 different facility inside urban railway stations. Based on these level of risk, top 10 stations are chosen out of all the stations operated by Seoul Metro and Seoul Metropolitan Rapid Transit Cooperation (SMRT). In order to alleviate the level of risk, countermeasures for those risks are surveyed for 60 experts who are now involved in safety issues in those 2 railway operation companies. A countermeasure survey for the accidents is done into 2 ways. One is to lower the probability of making accidents and the other is to alleviate the consequence for accidents. The effectiveness of those alternatives is surveyed between 1 to 5 yardsticks and converted into one value for each alternative.

본 논문에서는 도시철도역사 내 철도안전사상사고의 위험도를 분석하였다. 위험도분석을 위하여 9가지 역사 내 시설물의 위험도를 단순 평균한 값과 시설물별 가중치를 감안한 가중평균값을 사용하였다. 이를 바탕으로 서울메트로와 서울도시철도공사가 운영하는 도시철도역중 위험도가 높은 상위 10개역을 도출하였다. 이러한 위험도를 낮추기 위한 방안으로 서울메트로와 서울도시철도공사에서 역사 내 사상사고와 관련된 업무를 담당하는 60명의 전문가 설문조사를 실시하였다. 역사시설물별로 크게 사고확률을 낮추는 방안과 피해규모를 낮추는 방안으로 정리하였다. 각 대안별 위험도저감 효과를 5개 척도로 나누어 설문조사가 이루어졌다. 최종적으로 각 대안별 효과는 가중평균값으로 도출하였다.

Keywords

References

  1. Lim, K. K. and Kim, S. G. (2006). "The classification of railroad accident types and its standardization." Journal of the Korean Society of Civil Engineers, Vol. 26, No. 1D, pp. 133-140 (in Korean).