A Comparative Analysis of the Middle School Mathematics Curriculum in Korea and Australian

우리나라와 호주 중학교 수학과 교육과정 비교 분석

  • Received : 2016.04.11
  • Accepted : 2016.05.09
  • Published : 2016.05.31

Abstract

Australian Curriculum Assessment and Reporting Authority(ACARA) was founded by Australian federal government in 2009. Leading under ACARA, national education curriculum development was propelled. Also from 2014 they gradually extended enforcement of new curriculum by a Reminder about new syllabus implementation (2013.01.29.). The research result of Australia's curriculum, and textbook shows that students repeat, and advance the same contents under spiral curriculum as they move to higher grade. They actively use digital technology, and also puts emphasis on practical context such as Money & financial mathematics. On the level of difficulty, or quantity aspect, Korea handles relatively advanced contents of 'number and operation' or 'Letters and Algebraic Expressions' domain than Australia. However on statistics domain, Australia not only puts more focus on practical stats than Korea, but also concerns as much on both various and qualitative terms Australia doesn't deal with formal concept of 'function'. However, they learn the wide concept of function by handling various graphs. This shows Australia has a point of similarity, and also difference to Korea on various angles.

호주는 2009년 연방정부에 의해 설립된 호주교육과정평가원(ACARA)의 주도 아래 국가교육과정 개발이 추진되었으며, 새로운 교과교육과정 시행 공지(2013.01.29)를 통해 2014년부터 새로운 교육과정을 점차적으로 확대 시행되고 있다. 호주의 교육과정과 교과서를 분석한 결과, 나선형 교육과정 하에 같은 내용을 학년이 올라감에 따라 반복, 심화하면서 다루고 있으며 공학도구를 적극적으로 활용하고 있고 돈과 금융 수학 등 실생활 맥락이 강조되고 있다. 또한 난이도나 분량 측면에서는 '수와 연산'이나 '문자와 식' 영역에서는 우리나라가 비교적 심화된 내용을 다루고 있는 반면 '통계' 영역에서는 호주가 실생활 통계에 초점이 맞추어져있으면서 배우는 내용도 많다. 또한 호주에서는 형식적인 '함수'는 다루지 않지만 다양한 그래프를 통해 폭 넓은 함수의 개념을 배우고 있는 등 영역에 따라 내용의 양이나 심화 정도에서 차이가 나타난다.

Keywords

References

  1. 안지영.전영주.윤마병.이종학(2014). 한국의 2009 개정 수학과 교육과정과 미국의 수학과 교육과정 규준 CCSSM의 비교.분석. 초등학교 수와 연산 영역을 중심으로. 韓國學校數學會論文集, 17(4), 437-464
  2. 이병호.홍후조(2008). 교과 교육과정 기준 문서 체제의 개선에 관한 연구. 한국, 미국, 영국의 과학과 교육과정 문서 비교를 중심으로. 比較敎育硏究, 18(3), 73-102
  3. 임현수.강홍재(2010). 한.일 초등학교 수학과 교육과정 비교 연구. 개정 교육과정을 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 14(2), 337-353
  4. Caruso, T. et al. (2014), NELSON SENIOR MATHS GENERAL 12 for the Australian Curriculum. Australia: NELSON CENGAGE Learning.
  5. Coffey, D, et al. (2011), mathematics 7 student book. Australia: PEARSON.
  6. Coffey, D, et al. (2011), mathematics 8 student book. Australia: PEARSON.
  7. Coffey, D, et al. (2011), mathematics 9 student book. Australia: PEARSON.
  8. Coffey, D, et al. (2011), mathematics 10-10A student book. Australia: PEARSON.
  9. MacBeth-Dunn, T. et al. (2014), NELSON SENIOR MATHS GENERAL 11 for the Australian Curriculum. Australia: NELSON CENGAGE Learning.
  10. Thomson, S. et al. (2014), NELSON SENIOR MATHS ESSENTIALS 11 for the Australian Curriculum. Australia: NELSON CENGAGE Learning.
  11. Thomson, S. et al. (2015), NELSON SENIOR MATHS ESSENTIALS 12 for the Australian Curriculum. Australia: NELSON CENGAGE Learning.
  12. Swift, S. et al. (2014), NELSON SENIOR MATHS METHODS 11 for the Australian Curriculum. Australia: NELSON CENGAGE Learning.
  13. Swift, S. et al. (2014), NELSON SENIOR MATHS METHODS 12 for the Australian Curriculum. Australia: NELSON CENGAGE Learning.
  14. Swift, S. et al. (2014), NELSON SENIOR MATHS SPECIALIST 11 for the Australian Curriculum,. Australia: NELSON CENGAGE Learning.
  15. Swift, S. et al. (2014), NELSON SENIOR MATHS SPECIALIST 12 for the Australian Curriculum. Australia: NELSON CENGAGE Learning.
  16. Australian Curriculum, Assessment and Reporting Authority(ACARA), 6 http://www.australiancurriculum.edu.au/