An Investigation into the Pre-Service Mathematics Teachers' Knowledge of Content and Students

예비수학교사의 '내용과 학습자에 대한 지식(KCS)' 탐색 연구

  • Received : 2016.04.11
  • Accepted : 2016.04.26
  • Published : 2016.05.31

Abstract

PCK(pedagogical content knowledge) has been frequently discussed in the field of subject matter education as well as education in general. Considering the fact that PCK characterizes teacher professionalism, and the distinction of mathematics education from neighboring disciplines, PCK is one of the core concepts in the discourse of mathematics education. This study focused on KCS(knowledge of content and students) among the areas of PCK. The purpose of this study to investigate the KCS of pre-service teachers attending a private university located in Seoul. An in-depth interview with 30 pre-service teachers was conducted in a semi-structured manner, using four questions dealing with common student errors, students' understanding of content, and student developmental sequences. The pre-service teachers gave mathematical answers while in others they gave priority to pedagogical considerations. The implication drawn from the interview data is that the teacher training program should fully reflect the complexity of mathematical concepts which appeared in school mathematics over several grade levels and content areas.

교수학적 내용 지식(PCK)은 수학교육학 분야에서 다각도로 활발하게 탐구되어온 주제이다. 본 연구는 PCK의 구성 요소 중의 하나인 '내용과 학습자에 대한 지식(KCS)'에 주목하고, 예비수학교사들의 KCS를 파악하기 위하여 사범대학 수학교육과 재학생 30명을 대상으로 반구조화된 심층면담을 실시하였다. 심층면담은 예비교사들로부터 다양한 답변을 기대할 수 있는 내용을 자유응답형으로 구성하였으며, 네 가지 질문에 대한 예비교사들의 답변을 기술하고 유형화함으로써 연구 문제로 설정한 학습자의 전형적인 오류, 학습자의 내용 이해, 학습자의 발달 계열에 대한 예비교사들의 사고를 파악하고자 하였다. 심층면담 결과, 예비교사들은 설문에 대한 응답에서 수학적 관점 혹은 교육적 관점을 갈등적으로 적용하고 있었다. 학교수학을 구성하고 있는 개념 중 여러 학교급과 학년 혹은 여러 영역에서 중층적으로 설명되는 경우에 대해서는 교사양성 과정에서 각 주제들이 학교급과 학년을 관통하여 어떻게 다루어지는지 종적으로 조망할 필요가 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 곽영순(2007). 교육과정 개정에 따른 과학과 내용교수지식(PCK) 연구. 한국교육과정평가원. RRI 2007-3-3.
  2. 도종훈(2008). 직선의 대수적 표현과 직선성(直線性)으로서의 기울기. 수학교육 논문집, 22(3), 337-347.
  3. 박경미(2009). 수학의 교수학적 내용 지식(PCK)에 대한 연구의 메타적 검토. 수학교육, 48(1), 97-109.
  4. 박선영, 강완(2012). 평면도형의 넓이 지도에 대한 교사의 PCK 분석. 수학교육학연구, 22(4), 295-515
  5. 양미경(2009). '내용교수 지식(pedagogical content knowledge)'에 대한 선행연구의 한계 및 과제. 교육원리연구, 14(2), 45-64.
  6. 이연숙(2006). 교수학적 내용지식(PCK) 및 그 표상(PCKr)의 개념적 정의와 분석도구 개발: 예비 과학교사의 '힘과 에너지' 수업 사례를 중심으로. 서울대학교 대학원 교육학 석사학위 논문.
  7. 이용숙, 김영천(1999). 교육에서의 질적 연구. 서울: 교육과학사.
  8. 임미인, 장혜원(2015). 수$\div$0에 대한 초등교사의 PCK 분석. 수학교육학연구, 25(4), 657-673.
  9. 전미현, 김구연(2015). 예비교사들의 수학교수지식(MKT) 측정 및 분석 연구. 수학교육학연구, 25(4), 691-715.
  10. 조희형, 고영자(2008). 과학교사 교수내용지식 (PCK)의 재구성과 적용 방법, 한국과학교육학회지, 28(6), 618-632.
  11. 최승현(2007). 교육과정 개정에 따른 수학과 내용 교수 지식(PCK) 연구. 한국교육과정평가원. RRI 2007-3-2.
  12. 최승현, 황혜정(2008). 수학과 내용 교수 지식 (PCK)의 의미 및 분석틀 개발에 관한 연구. 한국학교수학회논문집, 11(4), 569-593.
  13. Buchholtz, N., Leung, F. K. S., Ding, L., Kaiser, G., Park, K., and Schwarz, B. (2013). Future mathematics teachers' professional knowledge of elementary mathematics from an advanced standpoint. ZDM, 45. 103-120.
  14. Cochran, K. F., DeRuiter, J., King, R. (1993). Pedagogical content knowing-an integrative model for teacher preparation. Journal of Teacher Education, 44(4), 263-272. https://doi.org/10.1177/0022487193044004004
  15. Hill, H. C., Ball, D. L., & Schilling, S. G. (2008). Unpacking pedagogical content knowledge: Conceptualizing and measuring teachers' topic-specific knowledge of students. Journal for Research in Mathematics Education, 39(4), 372-400.
  16. Klein, F. (1932). Elementary Mathematics from an Advanced Standpoint: Arithmetic, Algebra, Analysis (Vol. 1, 3rd ed., E. R. Hedrick & C. A. Noble, trans). New York: Macmillan.
  17. Schmidt, W. H., Tatto, M. T., Bankow, T. K., Blomeke, S., Cedillo, T., Cogan, L., Han, S. I., Houang, R., Hsieh, F. J., Paine, L., Santillan, M., Schwille, J. (2007). The Preparation Gap: Teacher Education for Middle School Mathematics in Six Countries. MSU Center for Research in Mathematics and Science Education.
  18. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.2307/1175860
  19. Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411