DOI QR코드

DOI QR Code

The Study on the Way of Art Appreciation and Education Program Using Principle of Perception and Eye Movement

시지각 특성과 시선운동 원리를 활용한 미술 감상 방법과 교육 프로그램에 관한 연구

  • 김미강 (중앙대학교 첨단영상대학원) ;
  • 장진범 (중앙대학교 첨단영상대학원) ;
  • 김철현 (나사렛대학교 방송미디어학과) ;
  • 백준기 (중앙대학교 첨단영상대학원)
  • Received : 2015.12.18
  • Accepted : 2016.02.22
  • Published : 2016.05.28

Abstract

Learning the principles of perception belongs to both the psychology and art field. However, people define that an art education is an activity of expression, so an activity of an art appreciation is either downsized or hardly proceeded in an art class. Therefore, the art appreciation educational program that gives a motivation to appreciate the work of art and to minimize a burden towards the activity of an art appreciation is needed. This paper proposes an educational program that includes activities to appreciate the work of art using the principles of perception and to create personal portfolios. Also, we analyze the eye movement of the paintings according to the principles of perception. Finally, proposes the art appreciation education program based on Feldman's critique method. In addition, we illustrate the example of the proposed art appreciation educational program with the analyzed paintings from section III.

시지각 원리의 교육은 심리학에만 국한되지 않고 미술 감상 교육에도 필요한 학습 과정이다. 하지만 아직까지도 미술 수업을 표현 활동으로 인식하기 때문에 국내 미술 교육에서 감상 활동은 축소되거나 원활히 이루어지고 있지 않다. 따라서 감상에 동기 부여를 제공하고 정규 미술 교육을 받지 않은 학습자들에게도 감상에 대한 부담을 줄여주는 미술 감상 교육 프로그램이 필요하다. 이러한 필요성에 의해 본 논문에서는 미술 작품의 이해를 위해 시지각 원리를 학습하여 새로운 작품을 구상하고 표현하는 활동과 다양한 미술 작품에 대입시켜 감상하는 활동을 제안한다. 먼저 미술 표현에서의 시선운동의 개념과 시선 추적 실험 결과를 통해 얻은 시지각 원리의 특징을 서술하였다. 그리고 시지각 원리와 시선운동과의 연관성을 찾기 위해 이를 기반으로 회화 작품 해석에 사용되는 시선운동을 분석하였다. 최종적으로 펠드먼 비평 양식을 도입하여 시지각 원리를 학습할 수 있는 미술 감상 프로그램을 제안한다. 그리고 3장에서 분석한 두 개의 회화작품을 제안한 미술 감상 프로그램에 적용한 예시를 제시한다.

Keywords

References

  1. 임 찬, "아이트랙킹을 통한 효과적 스토리텔링," 디자인학연구, 제90호, Vol.23, No.4, pp.244-252, 2010.
  2. 이현아, "시각체제의 특정 속성과 조형요소의 관계 연구,"조형교육, 제31권, pp.219-256, 2008.
  3. 오은주, 시각적 문해교육을 위한 2011 개정 고등학교 미술교과서 분석 - 블룸(B. Bloom)의 관점을 중심으로, 단국대학교 교육대학원 석사학위논문, 2014.
  4. 권준범, 초등미술과 교육방법론, 교육과학사, 2005.
  5. 김태용, "분산된 자극물에 대한 감상자의 본능적 시선움직임 연구,"기초조형학연구, 제7권, 제1호, pp.79-87, 2006.
  6. 정인호, "안구운동에 나타나는 청각장애 아동의 문장이해 전략에 관한 연구,"특수아동교육연구, 제5권, 제1호, pp.227-243, 2003.
  7. G. E. Belch and M. A. Belch, Advertising and promotion: An integrated marketing communications perspective, The McGrawHill, 2003.
  8. A. L. Yarbus, Eye movements and vision, 1967.
  9. M. Livingstone and D. H. Hubel, Vision and art: the biology of seeing, Vol.2, Harry N. Abrams, 2002.
  10. 캐롤 스트릭랜드, 클릭 서양미술사: 동굴벽화에서 개념미술까지, 예경, 2013.
  11. http://wikiart.org
  12. http://www.artexpertswebsite.com/
  13. http://metmuseum.org
  14. http://www.danielism.com/
  15. 김형숙, "미술과 교육과정에서 감상영역의 변천과 미술비평방법론 개선 방안,"미술교육연구논총31, 단일호, pp.77-101, 2015.
  16. 김수현, "미학의 원리에 기초한 미술비평 지도 방법,"미술교육연구논총, 제25권, pp.1-24, 2011.
  17. 한국교육과정평가원, 중학교 성취평가제 운영지원 자료집: 미술과(연구자료ORM 2013-53-9), 2013.
  18. 정경철, "미술작품을 통한 미술교육: 수학원리를 중심으로,"한국콘텐츠학회논문지, Vol.10, No.4, pp.447-457, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.4.447
  19. 김태용, "회화 감상자들의 시선이동 탐구,"기초조형학연구, Vol.9, No.3, pp.89-97, 2008.
  20. 홍기태, "중등학교에서의 미술감상과 비평,"미술교육논총, 제7권, pp.231-268, 1999.
  21. 백명주, 미술비평을 통한 시각문화미술교육: 초등학교 미술수업을 중심으로, 한양대학교 교육대학원 석사학위논문, 2008.