동아시아 맥락에서 바라본 한국에서의 위험경관의 생산

The Production of Riskscapes in the Korean Developmental State: A Perspective from East Asia

  • 황진태 (서울대학교 아시아연구소)
  • 투고 : 2016.04.25
  • 발행 : 2016.04.30

초록

울리히 벡(Ulrich Beck)의 위험사회 개념은 위험을 둘러싼 공간적인 감수성이 부족하면서 특정 위험이 발생하고, 전개되고, 다면적으로 인지되는 역동적인 측면들이 누락되는 한계를 지니고 있다. 이에 대한 대안적 접근으로 벡의 위험사회론을 공간적으로 발전시킨 데틀레프 뮐러만(Detlef $M{\ddot{u}}ller$-Mahn)의 위험경관(riskscape) 개념을 소개하고, 이 개념을 동아시아의 맥락에서 이론화를 시도한다. 동아시아 발전주의 국가론의 핵심적인 전제는 적극적인 '국가의 역할(the role of the state)'을 주문한다는 점이다. 하지만 동아시아의 경제성장 및 근대화 과정에서 국가의 역할이 두드러졌다는 사실은 벡의 용어를 빌리자면 경제성장과 근대화의 댓가로 원자력 발전소와 같은 '만들어진 위험들(manufactured risks)'의 형성에 국가가 깊숙이 연루되었음을 의미한다. 따라서 동아시아 근대화와 위험사회화를 이해하기 위해서는 국가에 대한 분석이 긴요하다. 보다 구체적으로, 한국의 원전입지정책을 사례로 1) 단기간에 동아시아 경제성장을 효과적으로 추진하기 위하여 지배적 사회세력이 지역의 위험은 축소하고, 경제성장의 가치를 지역의 위험보다 우선시하는 국가적 차원의 위험경관을 형성하였음을 밝히고, 2) 또한 다양한 우발적 계기들(정치적 민주화 혹은 대규모 재난의 발생 등)에 의하여 다른 사회세력들이 생산한 위험경관들이 기존의 국가적 차원의 위험경관과 대립할 수 있음을 확인한다.

The concept of a risk society, which was originally suggested by German sociologist Ulrich Beck, is insufficient to reveal how a certain risk materially and discursively unfolds on the ground and how its various dynamics are recognised by diverse actors because of the concept's spatial insensitivity. As an alternative approach, this paper introduces the concept of the riskscape, which was suggested by German geographer Detlef $M{\ddot{u}}ller$-Mahn, and analyses this concept in the context of the East Asian developmental state. It is meaningful that the East Asian developmental state thesis has strongly promoted the role of the state in stimulating national economic development in underdeveloped countries. However, it should also be noted that an active state role in encouraging modernisation and economic growth within a very short time produces consequences of what Beck calls 'manufactured risks', such as nuclear power plants. Therefore, it is essential to analyse the state in comprehending modernisation and the risk society in East Asia. More specifically, using the case of the location policy for nuclear power facilities, this article reveals how dominant social forces acting in and through the state constructed a national riskscape that minimises the gravity of local risks while prioritising the economic value of the national economy over local risks to produce rapid modernisation. Additionally, it is argued that a dominant national riskscape may become weak from competing with different riskscapes that are constructed based on contingency factors (e.g., political democratisation or a natural disaster). Based on these analyses, the article emphasises that interdisciplinary research using the concept of the riskscape is required to better explain the risks in East Asia.

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