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The Effects of Experiential Consumption Characteristics in the Hotel Business on Customers' Revisiting and Switching Intention

호텔의 경험적 소비특성이 재방문의도와 전환의도에 미치는 영향

  • 임현정 (경기대학교 호텔경영학과)
  • Received : 2015.11.03
  • Accepted : 2015.12.17
  • Published : 2016.04.28

Abstract

The purpose of this study is the findings of the effects of the experiential consumption characteristics in the hotel business on customers' revisiting and switching Intention. Also, this study is to examine revisiting and switching intention in accordance with visit frequency. For this study, the author analyzed empirically 534 copies of questionnaires. The first finding of this study discovered that playfulness, symbolism, usefulness and aesthetics had positive effects on revisiting intention. Second, symbolism, usefulness and aesthetics had negative effects on switching intention. Especially, symbolism had more significant effect on revisiting and switching intention than other variables. And finally, visit frequency had moderating effects between the experiential consumption characteristics and revisiting intention, switching intention. The hotel companies are possible to obtain several strategic implications on the basis of this empirical results.

본 연구는 호텔기업에서 고객들이 경험하는 소비특성이 재방문의도와 전환의도에 어떤 영향을 미치는지 살펴보고, 또한 고객들의 방문횟수에 따라서 재방문의도와 전환의도에 미치는 영향력이 조절되는지 검증하여 마케팅 전략 측면에 실무적 시사점을 제공하고자한다. 이를 위해서 국내 특1, 2급 호텔을 이용한 고객 534명을 대상으로 실증분석 하였고, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 호텔의 경험적 소비특성 중에서 유희성, 상징성, 유익성, 심미성이 재방문의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 호텔의 경험적 소비특성 중에서 상징성, 유익성, 심미성만이 전환의도에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 더불어 재방문의도와 전환의도에 가장 큰 영향을 미치는 경험적 소비특성은 상징성임을 알 수 있었다. 셋째, 호텔의 경험적 소비특성 중 유희성, 공유성과 재방문의도의 영향관계는 방문횟수에 따라 조절되며, 호텔의 경험적 소비특성 중 유희성, 상징성과 전환의도와의 관계역시 방문횟수에 따라 조절되는 결과를 보였다. 이런 결과를 바탕으로 호텔기업에서는 효율적인 마케팅 전략을 수립할 수 있을 것이다.

Keywords

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