DOI QR코드

DOI QR Code

Perspective of Juvenile Problems by Musical

브로드웨이 뮤지컬 를 통하여 본 청소년 문제

  • 김혜진 (동아방송예술대학교 예술학부)
  • Received : 2015.10.02
  • Accepted : 2015.12.07
  • Published : 2016.04.28

Abstract

The reason to research the musical is it has a lot of useful things for the various studies department not only Korea Musical Theatre own although it has been a successful musical theater on the Off-Broadway by Reboot culture era. Even though does not release on Korea, the popular of the show and powerful results of environments have delivered through the international magazines and Youtube channels to Korea. To study of Musical will be lead us to the world which adopted to the social problems as the youth school violence, family communication hurdle, and religion missing by script not only the musical drama but the interpretation for Teen-agers social problem. There are many kinds of Neo educations are proved by smart learning as STEAM. The students who have been studied with the smartphone, I-pad, personal computer, or laptop as smart tools for class are familliar as feedback processing speedly. It would make them learn the skill for their knowledge of a digital age, but it should not let them how to understand other people's emotion as real although STEAM has emtion part. Besides they have communicated on the social network not the ordinary man but the special ego by themselves, as mention or retweet as like their amusements and make the gossip group. This study would show the perspective for understanding Teen-agers Social Problem and who is the victims today's juvenile problems though the musical based on Jim Taulli's directing.

문화 콘텐츠 리부트 시대가 도래함에 따라 오프 브로드웨이를 통한 브로드웨이 성공 신화를 쓴 <캐리>는 뮤지컬 분야만이 아닌 다양한 관점으로 연구될 수 있는 유용한 가치를 가지고 있다. 아직 국내에 올려지지 않은 작품이지만, 이 작품이 얼마나 오늘날 많은 영향력을 끼치고 있는지는 유튜브 채널이나 국제 공연 예술 전문지를 통해 한국에 전해지고 있다. 더욱이 뮤지컬 <캐리> 대본은 드라마의 극적 소재로서 학교 폭력, 가족간의 소통의 부재, 극단적인 종교 심취만이 아닌 오늘날 사회문제를 뮤지컬을 통해 해석하고자 하는 이론서와 같이 세상을 바라보게한다. 오늘날 STEAM을 활용한 스마트러닝이 다양한 교육 방법에 도입되면서 학생들은 스마트폰, 아이패드를 비롯한 다양한 스마트 기기를 활용한 디지털 시대 정보와 기술 습득을 위한 속도감있는 교류를 하고 있다. 하지만 STEAM 교육에 감정(Emotion)이 포함되어 있음에도 불구하고 소셜 네트웍크를 통한 소통은 유대감보다 가상 현실을 통해 현실에서 극단적인 집단 이기주의와 소외감을 경험하게 한다. 뮤지컬 <캐리>를 통해 해석되고 있는 청소년 문제를 바라보고, 뮤지컬 작품을 통한 사회문제를 진단해본다.

Keywords

References

  1. Lawrence, Carrie, Rogers and Hammerstein Organization, pp. 3-383, 2012.
  2. 조연경, 더뮤지컬, 제15권, 제6호, pp. 27-30, 2015.
  3. Dean Pitchford, Carrie, Rogers and Hammerstein Organization, Vol. 10, 2012.
  4. 김혜진, Musical Englis, 예영커뮤니케이션즈, 2013.
  5. Aaron Frankel, Writing the Broadway Musical, Dacapo Press, pp. 142-143, 2000.
  6. www.latimes.com/weekend/news/tn-wknd-et-1011-scary-performances-20151011-story.html
  7. 구승신, "청소년의 자아정체감, 사회적지지와 정신건강과의 관계," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제9호, pp. 225-230, 2011.
  8. http://www.ytn.co.kr/_ln/0103_201509021602587910
  9. 이혜순, "청소년의 자아분화 수준 및 자아존중감이 학교생활 적응에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제1호, pp. 333-339, 2013.
  10. David Spendcer, The Musical Theatre Writer, Heinemann, pp. 110-112, 2005.