Abstract
The purpose of this study is to find out how the reconstructed textbook for vocational high school students influences on students' scholastic achievement and affective domain when it is used in the class of vocational high school. To tackle the study problems, the researcher chose two classes of the first grade in G commercial high school and gave lessons to each of the two classes; one class, as an experimental group, was taught with the reconstructed textbook and the other, as a comparative group, was taught with the original textbook. The following results are derived from the study. First, it turned out in the post academic achievement test result, there is no significant difference between the experimental group and the comparison group, by significant level; .05. However, the prior academic achievement test result shows that the average of the comparison group is 0.44 points higher than the average of the experimental group, while the post test result shows that the average of the experimental group is 1.96 points higher than the average of the comparison group. Second, it turned out by the post affective domain test result, there is no significant difference between the experimental group and the comparison group, by significant level; .05, and any significant difference did not occur in all five areas. However, the whole point of the affective domain and the points of each area of experimental group are higher than those of the comparison group, and the degree of improvement in experimental group is also greater than that of the comparison group. In conclusion, the effectiveness of utilizing a reconstructed textbook in vocational high school math class can be expected in the long term.
본 연구의 목적은 특성화 고등학교 학생들에게 적합하게 교과서를 재구성하여 수업에 활용하는 것이 학생들의 학업성취도와 정의적 영역에 어떤 영향을 미치는지를 알아보는 것이다. 연구를 위해 실험집단 학급에 재구성 교재를 활용한 수업을 실시하였고, 비교집단 학급에서는 교과서를 활용한 수업을 실시하였다. 그 결과, 첫째, 사후 학업성취도 검사결과, 유의수준 .05에서 유의미한 차이가 발생하지 않았다. 그러나 사전 검사에서는 비교집단의 평균이 실험집단의 평균보다 0.44점 높았지만, 사후 검사에서는 실험집단의 평균이 비교집단의 평균보다 1.96점 높게 나타났다. 둘째, 사후 정의적 영역 검사결과, 유의수준 .05에서 두 집단 간에 유의미한 차이가 발생하지 않았고, 세부 5개 영역 모두에서도 유의미한 차이가 발생하지 않았다. 하지만 실험집단의 각 영역 및 영역 전체 점수가 비교집단의 각 영역 및 영역 전체 점수보다 높고, 그 향상 정도가 실험집단이 비교집단보다 컸다. 즉, 특성화 고등학교 수학과 수업에서 재구성 교재를 장기적으로 활용한다면 그 효과를 기대할 수 있음을 알 수 있다.