Abstract
Hatching and developing great human resource is getting important in these competitive business environments. It is important to define and utilize personalized competence model for individual firm before hatching and developing its HR. Competence is a unique set of behavior shown as a result of sum of knowledge, skill, value and other personal traits in his/her working environment and the systematic process finding and defining the competence is called competence modeling. The purpose of this study was to perform competence modeling for a small-medium size IT firm N especially for its salespeople and offer suggestions of the usage of the result. Competence model was developed by 'Covering general model' suggested by Dubois. To confirm the validity, survey and workshop was conducted and the model was finalized based on the results. As a result, total 14 core competencies were found and defined by the core salesperson of the firm N. Also the competencies were categorized into three based on the timing of the usage. Additionally, this study offers the ways to utilize the result as foundation for competence based HR system and HRD program for firm N.
급변하는 경영환경 속에서 지속가능한 기업이 되기 위한 우수인재의 확보 및 개발이 점차 중요해지고 있다. 이를 위해 기업은 자신의 기업에 필요한 인재상을 체계적으로 반영한 역량을 정의하고 활용하는 것이 필요하다. 역량이란 우수한 업무수행자가 보유하고 있는 독특하고 고유한 행동으로 지식, 기술, 가치, 기타 개인적 특성들이 직무수행에서 통합되어 행동으로 나타난 것이며, 이를 체계화 하는 과정을 역량 모델링이라 한다. 본 연구에서는 특히 경쟁이 치열하고 끊임없이 변화를 요구받는 중소 IT기업을 대상으로 역량모델링을 수행하고 맞춤형 역량모델을 개발하여 체계적인 인적자원의 관리 및 육성방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해 Dubois의 일반모델 덧씌우기 방법을 사용하여 역량모델을 개발하고 도출된 역량모델에 대한 타당도 검증을 위한 설문조사 및 워크숍을 수행하였다. 이를 통해 IT기업 N사의 영업사원에게 요구되는 핵심역량은 총 14개지만 영업의 시기에 따라 프로젝트 사전, 진행중, 사후로 나뉘어 13개, 9개, 6개가 유기적으로 활용된다는 결론을 얻을 수 있었다. 본 연구를 통해 개발된 역량모델은 향후 N사의 영업부서직원교육을 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.