Abstract
The newly developed super ductile duplex stainless steel (SDSS) has good strength and ductility, and it can be used to reduce weight and improve the fabrication efficiency of a carbody of a rolling stock. In this study, spot weldability tests were conducted to take advantage of SDDSS in a carbody for an intermodal tram. Specimens of various thickness (0.4 to 5.0 mm) were prepared to find the proper welding conditions, and tensile load tests were conducted to evaluate the tensile-shear strength of spot welded joints. Then, nugget diameters were measured to verify the quality. The tensile-shear strength was found to be proportional to the heat parameter. It was verified that the tensile-shear strengths and nugget sizes of the joints satisfy the standard requirements. The overall weldability tests confirmed that SDDSS can be used effectively for the carbody of an intermodal tram.
신규 개발된 초연성 듀플렉스 스테인레스강은 강도와 연성이 우수하기 때문에 철도차량 차체에 적용하여 경량화와 가공 효율화에 기여할 수 있다. 본 연구에서는 듀플렉스 스테인레스강의 장점을 인터모달 트램 차체에 활용하기 위해 점용접성 시험을 수행하였다. 다양한 두께 (0.4mm에서 5.0mm까지)의 시편을 가공하고 점용접 시험을 통해 적정 용접조건을 찾아내었다. 인장하중 시험을 통해 점용접 이음의 인장-전단 강도를 평가하였고, 품질을 확인하기 위해 너깃 지름을 측정하였다. 인장-전단 하중 시험 결과의 분석을 통해, 이음부의 인장-전단 강도는 입열 파라미터에 비례함을 알 수 있었다. 인장-전단 강도와 너깃 지름는 모두 규격에서 요구하는 기준을 만족함도 입증되었다. 전체적인 용접성 시험 결과, 듀플렉스 스테인레스강 소재는 인터모달 트램 차체에 효과적으로 활용될 수 있음을 확인하였다.