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Big Data Application for Judgment on Consumer's Awareness of the Trademark

상표의 소비자 인식 판단을 위한 빅데이터 활용 방안

  • You, Hyun-Woo (Interdisciplinary Program in IT Legal Studies, DanKook Univ.) ;
  • Lee, Hwan-soo (Interdisciplinary Program in IT Legal Studies, DanKook Univ.)
  • Received : 2016.05.30
  • Accepted : 2016.06.21
  • Published : 2016.08.31

Abstract

As entering the Big Data age, utilization of Big Data is also increasing in the intellectual property sector. Meanwhile, the purpose of a trademark which distinguishes the source of the goods essentially is to enable the public to recognize the goods. Big Data technologies which is recently becoming a issue can be used as a tool to judge consumer's awareness of the trademark. It was difficult for judgment of trademark awareness through traditional ways. As a new way, survey methodology has bee received attention, and it was applied to the field of trademark law. However, various problems such as cost, time, objectivity, and fairness were observed. In order to overcome theses limitations, this study proposes new way utilizing big data analytics for judgment on consumer's awareness of the trademark. This new way will not only contribute to enhancing the objectivity of judging trademark awareness but also utilized to support for related legal judgments.

빅데이터의 시대가 도래 하면서 지식재산권 영역에서도 빅데이터의 활용이 늘고 있는 추세이다. 한편 상표는 본질적으로 자타 상품을 식별하는 표지로서 그 목적이 소비자에게 인식되도록 하는 데 있다. 최근 이슈가 되고 있는 빅데이터 분석 기술은 상표에 있어서 이러한 소비자의 인식을 판단하는 도구로 활용될 수 있다. 그동안의 전통적인 방법으로는 소비자의 인식에 해당하는 식별력을 증명하는 것은 쉽지 않은 일이었다. 최근 상표의 식별력을 판단하기 위한 방안으로 설문조사에 대한 관심이 높아지면서 우리 상표법 시행규칙에도 설문조사가 도입되었지만 비용과 시간, 객관성, 공정성 측면에서 오류와 많은 문제가 있는 것으로 드러났다. 이에 대한 보완책으로 본 연구는 빅데이터 분석 기법을 활용하여 상표에 대한 소비자 인식을 판단할 수 있는 방안을 제시하고자 한다. 빅데이터 분석을 활용한 경우 상표 식별력 판단의 객관성을 높이는 것은 물론 상표와 관련된 다른 법률적 판단에 도움을 주는 보조 자료로 활용될 수 있을 것이다.

Keywords