Abstract
We enter the age of "a software revolution. The core competence for people living in these times as based on software competence to tackle the problem in computational thinking. Solve the problem of the basis of computational thinking to cultivate these competences to adopt a programming. As a result, this text to study is raising the computational thinking competencies for software training in recognition of the need to learn. A couple of times to develop content for the purposes of computational thinking competencies, Two based on the opinions of experts across extract the contents of a computational thinking. Further, these studies based on accident, we look forward to develop in the process of computational thinking competences.
현 시대를 소프트웨어 혁명기라하며 이러한 변화의 시대를 살아가는 사람들은 그 무엇보다 컴퓨팅 사고력에 기반으로 문제를 해결하는 소프트웨어 역량이 필요하다. 이러한 역량을 길러내기 위하여 교육기관에서는 컴퓨팅사고력 기반의 문제를 해결하는 소프트웨어 교육을 실시하고자 한다. 이에 본 연구는 소프트웨어 교육을 위한 컴퓨팅 사고 역량을 길러낼 학습내용의 필요성을 인식하고 컴퓨팅사고 역량의 목적에 맞는 학습내용을 개발하기 위해 두 차례에 걸친 전문가 조사를 하였고 이 조사의 결과를 분석하여 컴퓨팅사고의 각 역량을 길러낼 수 있는 내용들을 추출하였다. 향후, 연구결과의 내용을 토대로 컴퓨팅사고역량을 기를 수 있는 교육설계에 밑거름이 되고자한다.