A study on development of educational contents about computational thinking

소프트웨어 교육을 위한 컴퓨팅사고 교육내용 설계 기본 연구

  • 오경선 (성균관대학교 교과교육학과 컴퓨터교육전공) ;
  • 안성진 (성균관대학교 교과교육학과)
  • Received : 2015.11.23
  • Accepted : 2016.03.10
  • Published : 2016.03.30

Abstract

We enter the age of "a software revolution. The core competence for people living in these times as based on software competence to tackle the problem in computational thinking. Solve the problem of the basis of computational thinking to cultivate these competences to adopt a programming. As a result, this text to study is raising the computational thinking competencies for software training in recognition of the need to learn. A couple of times to develop content for the purposes of computational thinking competencies, Two based on the opinions of experts across extract the contents of a computational thinking. Further, these studies based on accident, we look forward to develop in the process of computational thinking competences.

현 시대를 소프트웨어 혁명기라하며 이러한 변화의 시대를 살아가는 사람들은 그 무엇보다 컴퓨팅 사고력에 기반으로 문제를 해결하는 소프트웨어 역량이 필요하다. 이러한 역량을 길러내기 위하여 교육기관에서는 컴퓨팅사고력 기반의 문제를 해결하는 소프트웨어 교육을 실시하고자 한다. 이에 본 연구는 소프트웨어 교육을 위한 컴퓨팅 사고 역량을 길러낼 학습내용의 필요성을 인식하고 컴퓨팅사고 역량의 목적에 맞는 학습내용을 개발하기 위해 두 차례에 걸친 전문가 조사를 하였고 이 조사의 결과를 분석하여 컴퓨팅사고의 각 역량을 길러낼 수 있는 내용들을 추출하였다. 향후, 연구결과의 내용을 토대로 컴퓨팅사고역량을 기를 수 있는 교육설계에 밑거름이 되고자한다.

Keywords

References

  1. 오경수(2013. 10. 13). 소프트웨어(SW) 혁명. http://www.etnews.com/201310110436
  2. 백일승(2015). 소프트웨어 전쟁, 세상의 변화. http://www.slideshare.net/ssuserd531e4/it-46759916
  3. 박형준(2014. 11. 3). 日인공지능 로봇. http://news.donga.com/rel/3/all/20141103/67621288/1
  4. 박효민(2014). 글로벌 소프트웨어 교육 현황 및 교육 도구 동향. KISA.
  5. 성정숙. 김현철(2015). 컴퓨터 교육과정의 변화 분석. 컴퓨터교육학회논문지, 18(1), 45-54.
  6. 이연희(2015. 7. 21.). 소프트웨어 중심대학. http://news.unn.net/news/articleView.html?idxno=149413.
  7. Jan Cuny, Larry Snyder and Jeannette M. Wing(2010). Demystifying Computational Thinking for Non-Computer Scientists. Work in progress, 2010.
  8. The Computational Thinking Teacher Resources(2011). http://csta.acm.org/Curriculum/sub/CurrFiles/472.11CTTeacherResources_2 ed-SP-vF.pdf
  9. 안성진 외 15인(2014). Computational Thinking & 창의적 문제 해결 방법론. 이한미디어.
  10. 소프트웨어중심사회. http://www.software.kr
  11. 최숙영(2015). 초중고에서의 소프트웨어 교육강화에 따른 문제점과 그 해결방안. 한국컴퓨터교육학회논문지, 18(3), 93-104.
  12. 국내외 SW교육 운영현황과 요구사항 조사 (2014). http://leadingschool.kr/file/NIPA_20141016.pdf
  13. 최현종(2011). 대학 프로그래밍 강좌를 위한 프로그래밍 교육 프레임워크. 한국컴퓨터교육학회논문지, 14(1), 69-79.
  14. 안성진,오경선(2015). 컴퓨터가 어려운이유과 컴퓨팅사고력관계성연구.한국컴퓨터교육학회논문지, 18(5), 55-62.
  15. IEEE/ACM(2013). CS2013 Final Report. https://www.acm.org/education/CS2013-final-report.pdf
  16. The College Board(2015). AP Computer Science Principles Curriculum Framework. https://advancesinap.collegeboard.org/stem/computer-science-principles
  17. NCIC(2015). 2015 정보교과개정시안. http://ncic.re.kr/nation.dwn.ogf.inventoryList.do
  18. Lawshe, C. H.(1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology. 28(4), 563-575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
  19. 권정인(2014). Computational thinking 기반의 교수-학습이 학습자의 창의적 문제해결에 미치는 효과성 연구. 박사학위 논문, 성균관대학교.