DOI QR코드

DOI QR Code

TRIZ Analysis for Implementing Flipped Learning and a Case Study on Engineering Class

플립드 러닝 적용을 위한 트리즈 분석과 공학수업에서 적용사례 연구

  • 송창용 (한라대학교 산업경영공학)
  • Published : 2016.09.30

Abstract

Recently, flipped learning is being highlighted especially at the college of engineering because of its self-directed learning which direction matches that of the engineering education system. Although many engineering professors have tended to apply the flipped learning to their classes, they experienced a number of significant problems and challenges in practical implementing. By using TRIZ method as a tool for creative problem solving, that have been developed and applied in many fields ranging from engineering as well as management, this study aims to solve the education dilemma between learning efficiency and learning effectiveness, create a new concept of the flipped learning based on the solutions, and then explore its educational feasibility for successfully adopting it to engineering courses. This study suggests an instructional design for implementing the flipped learning according to the characteristics of engineering classes and then designs a new model of the flipped learning according to that procedure. Also, based on the empirical results in applying a new flipped learning model to the applied mathematics, this paper proposes several guidelines for the successful application of flipped learning in the future.

Keywords

References

  1. 강소연.홍성조.최금진.박선희.조성희(2015), 공학교육인증제도 효과 분석 연구, 공학교육연구, 제18권, 제3호, 59-68.
  2. 김문수(2015), 공학교육에서 문제 및 프로젝트기반학습의 비교 고찰과 적용방안, 공학교육연구, 제18권, 제2호, 65-76.
  3. 김은경(2016), 데이터베이스 교과목에서 플립 러닝 적용사례, 한국정보통신학회지, 제20권, 제4호, 847-856.
  4. 김은영.이영주(2015), 해외 대학의 플립드 수업사례 분석 연구, 평생학습사회, 제11권, 제1호, 115-137.
  5. 김익철(2012), 지혜로움의 비밀: 트리즈의 사상과 방법, MJ미디어.
  6. 김효준(2015), 생각의 창의성(개정판), 인피니티북스.
  7. 박태정.차현진(2015), 거꾸로 교실(Flipped Classroom)의 교육적 활용가능성 탐색을 위한 교사 인식 조사, 한국컴퓨터교육학회지, 제18권, 제1호, 81-97.
  8. 송창용(2014), 공교육 딜레마 해결을 위한 신교수법 설계: 패러독스 경영 프로세스를 통한 분석, 한국산업경영시스템학회지, 제37권, 제4호, 162-167.
  9. 송창용.이덕수.신성환(2010), 패러독스 경영을 위한 TOC와 TRIZ의 활용, 제33권, 제2호, 72-80.
  10. 신영준.하지훈.이성희(2016), 거꾸로 수업(Flipped learning)에서 과학교사들이 겪는 인식과 어려움 분석, 한국과학교육학회지, 제36권, 제1호, 159-166. https://doi.org/10.14697/jkase.2016.36.1.0159
  11. 오정숙(2015), 플립드 수업에 대한 대학생들의 경험과 인식, 한국교육문제연구, 제33권, 제4호, 1-23.
  12. 유상미(2015), Flipped Learning 열풍 속에서 본 수업 가치의 재탐색과 EBS 역할, 미디어와 교육, 제5권, 제1호, 14-36.
  13. 이경원(2010), 대학의 창의적 설계 교육에 적합한 퀵트리즈(Quick TRIZ) 프로세스와 적용사례들, 한국정밀공학회 춘계학술대회논문집, 871-872.
  14. 이경원.김동관(2007), 지식창조, 혁신을 위한 블루오션 전략과 트리즈의 전술적 활용, 지식경영연구, 제8권, 제2호, 1-16.
  15. 이경희.이성진(2013), 대학생의 학습유형과 대학수학교과의 학업성취도 관계연구: 수도권 중규모 대학교의 이공대학 신입생을 중심으로, 수학교육논문집, 제27권, 제4호, 473-486.
  16. 이민경(2015), 거꾸로 교실, 잠자는 아이들을 깨우는 수업의 비밀, 살림터.
  17. 이용규.이경원(2003), 트리즈의 창의적 지식경영에의 응용, 지식경영연구, 제4권, 제1호, 79-92.
  18. 임경화.김태현(2014), 공학전공수업에서 플립드러닝 적용을 위한 설계모형 탐색, 실천공학교육논문지, 제6권, 제2호, 77-84. https://doi.org/10.14702/JPEE.2014.077
  19. 임정훈(2016), 대학교육에서 플립 러닝(Flipped Learning)의 효과적 활용을 위한 교수학습 전략 탐색: 사례연구, 교육공학연구, 제32권, 제1호, 165-199.
  20. 장경원(2009), 공학교육에서의 문제중심학습 실행을 위한 사례연구, 공학교육연구, 제12권, 제2호, 96-106.
  21. 장명훈.고동우(2015), 건축공학에서 트리즈 이론의 적용과 창의적 비용절감 사례연구, 지식경영연구, 제16권, 제3호, 65-80. https://doi.org/10.15813/kmr.2015.16.3.004
  22. 최경미(2014), 미적분학 복습시험을 포함하는 공업수학 수업모형 연구, 공학교육연구, 제17권, 제2호, 3-10.
  23. 최정빈.강승찬(2016 ), 성공적인 Flipped Learning을 위한 수업컨설팅 요소 및 절차 연구, 공학교육연구, 제19권, 제2호, 76-82.
  24. 최정빈.김은경(2015), 공과대학의 Flipped Learning 교수학습 모형개발 및 교과운영사례, 공학교육연구, 제18권, 제2호, 77-88.
  25. 표용수.조성진.정진문.박진한(2010), 교양수학 교과목에 대한 효율적 교수-학습 지도 방안, East Asian Mathematical Journal, 319-336.
  26. 홍기칠(2016), 거꾸로 교실(Flipped Classroom)의 실행에 대한 비평적 연구, 교육방법연구, 제28권, 제1호, 125-149
  27. 한아름.곽대영(2014), 트리즈 모순해결법을 적용한 디자인 문제해결 개념 모델 제안, 한국디자인문화 학회, 제20권, 제2호, 596-606.
  28. 한지영(2016), 트리즈 관련 국내 연구 동향 분석, 공학교육연구, 제19권, 제1호, 3-10.
  29. 현정석(2012), 모순해결 나비모형의 알고리즘과 교육효과, Korea Business Review, 제16권, 제3호, 101-132.
  30. 현정석.박찬정(2013), 분할-결합 원리와 상태모형에 대한 학습이 모순문제 해결과 성장 마인드세트에 미치는 영향, 지식경영연구, 제14권, 제4호, 19-46.
  31. 현정석.박찬정(2014), 트리즈의 물리적 모순에 대한 모순해결 나비모형의 모순관계와 해결차원 분류, 지식경영연구, 제15권, 제4호, 15-34. https://doi.org/10.15813/kmr.2014.15.4.002
  32. Bergmann, J. and Sams, A.(2014), Flipped Learning; gateway to student engagement, ISTE, 정찬필, 임성희(역), 2015.
  33. Christensen, C. M., Horn, M. B., and Johnson, C. W.(2009), Disrupting Class, McGraw-Hill Korea, 2009.
  34. Fey, Victor and Rivin, Eugene(2005), Innovation on Demand: New Product Development Using TRIZ, Cambridge University Press.
  35. Grasha, A. F. and Riechmann, S. W.(1975), Student Learning Styles Questionaire, Cincinatti, OH, University of Cincinatti Faculty Resource Center.
  36. Hao, Yungwei (2016), Exploring undergraduates' perspectives and flipped learning readiness in their flipped classrooms, Computers in Human Behavior, Vol.59, 82-92. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.01.032
  37. Hotle, Susan L. and Garrow, Laurie A.(2016), Effects of the Traditional and Flipped Classrooms on Undergraduate Student Opinions and Success, Journal of professional issues in engineering education and practice, Vol.142, No.1, 05015005-1-05015005-11.
  38. Naccarato, Emilie and Karakok, Gulden(2015), Expectations and implementations of the flipped classroom model in undergraduate mathematics courses, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, Vol.46, No.7, 968-978. https://doi.org/10.1080/0020739X.2015.1071440

Cited by

  1. 넛지에 대한 트리즈 분석과 활용 vol.21, pp.4, 2016, https://doi.org/10.15813/kmr.2020.21.4.002